Ik heb een aantal vragen over statistiek I. Ik weet dat maandag de bijlesuren beginnen, maar ik hoop door nu vast wat duidelijkheid te krijgen een gedeelte van mijn achterstand weg te werken, zodat ik ook maandag mee kan komen. Mijn eerste vraag is of de antwoorden van de pen en papier opdrachten online mogen komen, zodat we nu vast zelf kunnen ontdekken of we goed bezig zijn met de berekeningen of er misschien zelf achter kunnen komen waar het fout gaat. De ander vragen ziet u hieronder. Het zijn een heleboel, ik hoop dat u snapt wat ik bedoel met mijn vragen en dat u mij ermee kunt helpen. Mvg, .... Week 1: - Er staan nog veel meer berekeningen in het boek die in het HC niet besproken worden. Is het de bedoeling dat we die ook allemaal leren? Of is het boek alleen ter verduidelijking van de HC's? Ant: Zie site, Material for Final (in Dutch); http://www.let.rug.nl/nerbonne/teach/Statistiek-I/stats-I-tent-stof-2015.txt -Dia's die ik niet snap: 1.24 (week 1, dia 24) Ant. Reliability vs. Validity 1.36, Waarom heeft een z een eigen gemiddelde en standaarddeviatie? Wat zou je hiermee willen berekenen? Ant. 1. Als je alle x waarden tranformeert, dan is dat een nieuwe verdeling, met eigen gem. en sd. 2. Z-scores zijn makkelijker te interepreteren. 1.39, waarom staat dit er? Wat moet ik hiermee? Zie Material for Final (in Dutch) Men moet scores in percentielen kunnen transformeren om ze nader te interepreteren. 1.42 Zie Material for Final (in Dutch) 1.43: waarom is dit een rechte lijn en geen belcurve? Het is toch een normale verdeling? Ja, normaal, maar geen waarschijnlijkheidskromme. Waarom het een rechte lijn is staat in het uitleg. Meer in het oefenuur. - 1.32 "deviation is difference between observation and mean". Wat is observatie ? Ant: meting - 1.32 Is het de bedoeling dat je deze formules uit je hoofd kent? Ant: Zie Material for Final (in Dutch), je moet een sd kunnen berekenen voor een kleine steekproef. Week 2: - 2.9 standard error: σ/√n. Gebruik je om te bepalen hoe zeker je bent van je schatting of je populatiegemiddelde overeenkomt met je sample gemiddelde. "Hoe groter de n, hoe groter de onzekerheid waarmee je redeneert over je populatie.", hoe kan dat dan? Je hebt toch juist meer zekerheid als je een grote sample hebt? Ant: Correct! En zo staat het in 2.9 - Wat is het verschil tussen een z-waarde en een z-score? Ant: geen - 2.16. Wat betekent "A 95% confidence interval based on the sample mean represents the values for μ for which the difference between μ and m is not significant (at the 0.05 significance threshold) A value outside of the confidence interval indicates a statistically significant difference."? Ant: Dit is een verglijking tussen twee manieren om over steekproeven te redeneren. Men ziet dat ze verwant zijn. - 2.27 : Waarom Ho: μCALL=70 (the population mean of people using CALL is 70) Ha: μCALL>70 (the population mean of people using CALL is higher than 70) En niet Ho <_ (kleiner of gelijk aan?) (Of betekent = dat ook? ) Ant: Jouw formulering zou beter zijn, maar zo wordt het meestal opgeschreven. - 2.39 Waarom was met de vraag op govote.at het antwoord goed p=0.005 met sample van 100? Het is toch juist beter om zoveel mogelijk mensen te onderzoeken, daar wordt je berekening toch betrouwbaarder van? Ant: De berekeningen worden betwrouwbaarder, maar let op dat de p-waarde gelijk blijft bij de nog 1000X grotere steekproef. Dit laat zien dat het verschil (effectgrootte) miniem moet zijn. Week 3 Wat is het verschil tussen standaardafwijking, standaarddeviatie en standaarderror? Of is dat hetzelfde? Ant: Stadaardafwijking is hetzelfde als standaarddeviatie. Maar zoals je zelf boven schreef, 2.9 standard error: σ/√n