Belarusian Telegraph Agency

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Belarusian Telegraph Agency
Native name
Беларускае тэлеграфнае агенцтва
Republican Unitary Enterprise
IndustryNews media
FoundedDecember 23, 1918 (1918-12-23)
HeadquartersMinsk, Belarus
ProductsWire service
Ownerwholly owned by government of Belarus
Websitebelta.by

The Belarusian Telegraph Agency or BelTA (Belarusian: Беларускае Тэлеграфнае Агенцтва, Russian: Белорусское Телеграфное Агентство, БелТА) is the state-owned national news agency of the Republic of Belarus. It operates in Russian, Belarusian, English, German, Spanish and Chinese languages.[1]

History[edit]

The agency was founded on December 23, 1918. During the Soviet times BelTA cooperated with the Telegraph Agency of the Soviet Union (TASS), although it was legally independent of it.[citation needed]

After the USSR ceased to exist in 1991, BelTA has been the national news agency of Belarus. It transmits over a hundred daily reports, and provides information to other news agencies of Commonwealth of Independent States members about the activities of Belarusian officials and organizations in and out of the country.[citation needed]

BelTA has offices in all regions of Belarus, as well as abroad. The main office is in Minsk.[citation needed]

EU sanctions[edit]

The BelTA Director-General Dzmitry Zhuk has been banned from Entering the European Union between 2011 and 2016 as part of the EU's sanctions against Belarus following what the EU describes as a crackdown of opposition protests after the 2010 presidential election.[2] According to the EU Council's decision concerning restrictive measures against Belarus following the 2010 election, Dzmitry Zhuk is responsible for "relaying state propaganda in the media, which has supported and justified the repression of the democratic opposition and of civil society on December 19, 2010 using falsified information."[3]

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]