Gertjan's Looblog
navigation back navigation home navigation forward
Madeira Augustus 2008

De foto's van 2008 zijn hier te vinden: Flickr collection

17 augustus: van Monte naar Camacha

Onze eerste wandeling begint boven op de berg bij Funchal, waar ons hotel is. Dus eerst met de kabelbaan naar boven naar het plaatsje Monte. Daarvandaan lopen we wandeling nummer 6 van de ANWB wandelgids voor Madeira. De wandeling volgt eerst de Levada dos Tornos. Vandaar moeten we een klimmetje maken om vervolgens op de Levada da Serra terecht te komen. Hier gaat het mis: we lopen veel te ver, heel steil, omhoog en missen de afslag naar de Levada. Puffend komen we uiteindelijk voorbij de Pico do Infante (944 meter) op de ER 203, en vandaar vinden we de Levada terug met behulp van de GPS.

Het eindpunt van de wandeling is Camacha, het dorp van de rietvlechters, en vandaar nemen we de regionale bus terug naar Funchal.

kaartje afstandmeten.nl

Vanuit de kabelbaan zicht op onderhoudswerkzaamheden Onze eerste Levada (bij Monte)

Fruit en drinken te koop bij begin Levada Naambordje Levada

18 augustus: van Rabacal naar de 25 bronnen en naar de Risco waterval

Vanaf vandaag hebben we de beschikking over een huurauto en na het bekijken van de Cabo Girao (zeer hoge klif, doodeng) vinden we met enige moeite de parkeerplaats op de hoogvlakte vlakbij het boswachtershuis van Rabacal, het startpunt van verschillende wandelingen uit ons boekje. De weg naar het beginpunt (ongeveer 2 km, vrij steil naar beneden) is afgesloten, maar er rijden busjes, en we kopen twee retourtjes.

Vanaf het beginpunt lopen we eerst route nummer 28 naar de vijfentwintig bronnen. Een mooie wandeling over Levada door dichtbegroeide kloven. Als we terug bij het beginpunt zijn, nemen we de korte wandeling naar de Risco waterval, ook al langs een Levada en dus vrij eenvoudig. Ook deze wandeling vereist dezelfde heen- als terugweg. Aan het eind van de middag is het wat drukker bij de plek om op het busje te wachten, en daarom loop ik de laatste twee kilometer naar boven. Petri (in busje) wint het net. Na een late lunch vinden we in Porto Moniz een prachtig natuurzwembad in de oceaan, en frissen we ons heerlijk op.

Levada 25 fontes 25 Fontes

Levada 25 Fontes bij 25 Fontes Cascata do Risco

Petri bij 25 Fontes bij Risco waterval

GJ loopt omhoog ipv het busje te nemen na afloop zwemmen in oceaanzwembad Porto Moniz

19 augustus: Rondje vanaf Tubua naar Rebeira Bravo

bananenbomen bij Tabua

Vandaag loop ik - alleen - wandeling nummer 21. Omdat ik geen parkeerplaats kan vinden, begin ik de route in Tabua, waar ik de auto onder een bananenboom parkeer. Deze keer loopt de route in een rondje, dus uiteindelijk maakt dat niet veel uit. Vanaf Ribeira Bravo loopt de route zeer steil omhoog om uiteindelijk vanaf zeenivo op 400m hoogte bij de Levada Nova uit te komen. Dit is een zeer warme en zeer vermoeiende beklimming. Daarna loopt de route een flink stuk langs deze Levada, en wordt langzamerhand steeds mooier. Hier ga ik ook voor het eerst door een Levada tunneltje, en merk ik dat de zaklamp niet veel licht geeft. Het laatste stuk van de wandeling is een minstens even steile afdaling tussen de bananenplantages door.

19 augustus: Ponta de Sao Lourenco

's Middags gaan we samen naar het schiereiland Ponta de Sao Lourenco, in het noordoosten van het eiland. Dit is een woestijn in het midden van de Atlantische Oceaan met spectaculaire rotsformaties waaraan je de vulkanische oorsprong hier en daar duidelijk kunt terugzien. En het wandelpad loopt hier zeer spectaculair tussendoor, waarvan de foto's een indruk geven. Het waait erg hard, dus de petjes blijven niet steeds op...

Ponta da Sao Lourenco Ponta da Sao Lourenco

Ponta de Sao Lourenco Ponta de Sao Lourenco Ponta de Sao Lourenco

Petri redt pet Petri redt pet Petri redt pet Petri redt pet

20 augustus: Pico Ruivo

Vandaag lopen we vanaf het parkeerterrein Achada do Teixeira naar de hoogste top van Madeira, de Pico Ruivo, zo'n 1860 meter hoog. Dit is wandeling nummer 19 uit ons boekje. Om er te komen rijden we eerst gedurende langere tijd in de mist. Pas vlak voor het parkeerterrein (op 1500 meter hoogte) laten we de mist achter ons. De vergezichten zijn heel bijzonder door de wolken die de meeste dalen aan het gezicht onttrekken, behalve enkele dalen aan de zuidoostelijke kant van de top.

Naar de Pico Ruivo bij de Pico Ruivo

Bij de Pico Ruivo Bij de Pico Ruivo

21 augustus: Ribeira da Janela

Na een lange autorit, waarbij we eerst ook het dal van de nonnen Curral des Freiras hebben bewonderd vanaf het uitzichtspunt Eira do Serrado, en vervolgens de route langs de zuid- en westkust hebben gevolgd, met nog een stop bij Ponta de Pargo (het meest westelijke punt van Madeira), komen we uiteindelijk aan bij een mooie veelgebruikte pick-nickplaats die het begin van wandeling nummer 26 markeert. Opnieuw een levada wandeling die ons een flink eind het dal van de Ribeira da Janela in voert. De tocht is ongeveer twee keer zo ver als het ANWB boekje meldt. We volgen de levada tot en met een vrij lange tunnel, waarvoor we speciaal de batterijen in de zaklamp hebben vernieuwd, maar ook dan is het voetje voor voetje schuifelen door de tunnel en ik stoot ook nog twee keer mijn hoofd. Wel spannend, ook als we twee tegenliggers tegenkomen. Het eindpunt van de wandeling is een heel klein dalletje met een watervalletje die over de levada wordt geleid met golfplaten.

bij Ribeiro de Janela bij Ribeiro de Janela

22 augustus: Levada do Curral

In de toboggan De laatste wandeldag. Nadat we eerst vanaf Monte de Toboggan hebben uitgeprobeerd (inclusief 2 km verder naar beneden lopen naar Funchal), lopen we wandeling nummer 5 die vanaf Santa Quiteria (niet ver van Funchal) door het "Dal der Geredden" langs de Levada do Corral in de richting loopt van Curral des Freiras. Gisteren hebben we vanaf het uitzichtspunt het noordelijke deel van dit dal gezien. Nu lopen langs het zuidelijke deel van het dal. De huurauto is inmiddels weer ingeleverd, en we nemen de stadsbus naar het beginpunt. In het begin loopt de levada als een steegje achter vele huizen langs, met veel fruitbomen (bananen, druiven). Het is vandaag erg warm.

Volgens het wandelboekje moeten we op een gegeven moment de wandeling stoppen omdat het pad langs de levada te gevaarlijk wordt. Wij vinden dat het pad nog redelijk betrouwbaar is en lopen nog wat verder door, onder watervalletje door en omhoog langs zeer steil trappetje tot we bij een tunneltje niet verder durven want ... de zaklamp ligt in het hotel. Ook bij deze route is de terugweg gelijk aan de heenweg. Bij het beginpunt neemt Petri de bus terug, en ik loop, al improviserend met de GPS (nuttig) en de kaart (waardeloos). Het is nog een flink eind, maar toch ook wel aardig om zonder ANWB een eigen route te improviseren. Na deze langere tocht is het eten 's avonds des te genoeglijker.

kaartje afstandmeten.nl

Druiven boven de Levada do Curral Verwaaid watervalletje boven de Levada do Curral

Begin- en eindpunt wandeling Levada do Curral Laatste avond in Funchal

bloemen zwaardvis kruiden druiven bloemen bloemen bananen fruit eucalyptus