Gertjan's Looblog Oktober 2009 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

31 oktober: naar Jonkersvaart en rondje Fochteloërveen

Fochteloërveen

Het is de hoogste tijd om weer een rondje te lopen, want dat is al weer een week geleden. Afgelopen zondag was het familiedag in het Openluchtmuseum in Arnhem met de familie van Petri. En inmiddels is de zomertijd voorbij, dus 's avonds na het eten is ook niet aantrekkelijk meer.

Ik loop 's ochtends eerst naar, uiteindelijk, Jonkersvaart. Daar pikt Petri me op, en dan lopen we samen nog een heel klein rondje door het Fochteloërveen. Onderweg naar Jonkersvaart loop ik deze keer zonder goede kaart, en daardoor dwaal ik wat meer dan anders. Het voordeel is dat ik op plekjes kom waar ik nog niet eerder was, zoals het zelfbedieningspontje over het Wolddiep bij Boerakker (net na km 15). Daarna de A7 over naar Nuis en over het oude weggetje "t Pad" naar Marum.

Met Petri gaan we nog even kijken bij het Fochteloërveen, want daarover is Rik Zaal in zijn nieuwe boek "Heel Nederland" heel enthousiast. We zijn er al eens eerder geweest, maar dat is al weer wat jaren geleden. Het Fochteloërveen is een erg stil en uitgestrekt nat veengebied. We hebben niet veel tijd om te wandelen, maar we lopen een kort rondje, en bekijken de werkzaamheden van Natuurmonumenten. Een man van Natuurmonumenten legt ons uit wat ze aan het doen zijn. Voor de natte delen van het veen wordt geprobeerd om met een stelsel van dijken het water zolang mogelijk vast te houden. Een van die dijkjes lekt, en wordt momenteel opnieuw gebouwd. Planken van zo'n twee meter gaan hiertoe verticaal de grond in, tot op de onderliggende zand- of keileemlaag. Het veen is hier dus slechts zo'n twee meter dik.

Onderweg ontvang ik een smsje van Rik, dat ze met 4-1 gewonnen hebben. De krat bier die hij mee had om te trakteren vanwege zijn 18e verjaardag zal dus wel snel op zijn. Goede voorbereiding voor zijn feest vanavond. Ida en Kris hebben een zwemwedstrijd, en Petri moet zo nog volleyballen.

Ondertussen neemt de spanning langzaam toe voor de operatie van Petri, aanstaande maandag.

Naar Jonkersvaart: kaartje afstandmeten.nl; Fochteloërveen: kaartje afstandmeten.nl

24 oktober: naar Lauwersoog

brand in cafe 't Hoekje (foto 112nederland.nl)

Eerst in de mist, maar later klaart het een beetje op. Vervolgens wordt het echter weer grijzer en als Petri me eenmaal oppikt in Lauwersoog begint het een beetje te regenen. In dit grijze weer is er onderweg niet zoveel te zien. Wel kom ik langs de resten van het voormalige cafe 't Hoekje, even voorbij Kommerzijl. Dit gebouw stond al geruime tijd leeg, en eind augustus is de boel daar helemaal afgebrand.

23 oktober: rondje Fransum Piloersema

Mooie stille, zachte avond. Geen wind. Ik loop bijna het hele rondje in het donker.

22 oktober: rondje Nijlandsterpolder, Tichelwerkbrug, Langeweer

Kil en grijs. Later gaat het ook nog regenen. Toch zal het wel weer voorjaar worden, ooit.

20 oktober: rondje Reitdiep

Het is al flink aan het schemeren als ik vertrek, maar ik moet toch weer eens wat lopen. Eerst naar het oosten, tegen de harde wind in.

18 oktober: rondje Fransum, Piloersema

fietsen over de waddendijk aan de overkant van de Eemshaven

Na uitgebreid, zeer goed ontbijt zijn we al om tien uur op de fiets. Het is onwaarschijnlijk mooi weer om te fietsen: veel zon en werkelijk geen zuchtje wind. De vele windmolens staan stil. We fietsen eerst over en langs de dijk naar de beroemde vuurtoren van Pilsum.

vuurtoren Pilsum

De geel-rood gekleurde toren is al van verre te zien. De toren is bij de Duitsers bekend van een aantal films, blijkbaar onder andere van een Tatort aflevering. Aan de overkant van de Eems ontsiert de energiecentrale van de Eemshaven het beeld. Verder is het uitzicht majestueus. Ook de verdere route is aardig, veelal over hele kleine (en slecht begaanbare) landbouwweggetjes. Het laatste gedeelte kruisen we de oude zeedijk en rijden door de Leybuchtpolder. Vandaar zien we de rode en groene tweelingmolens van Greetsiel al weer en zijn we ruim op tijd terug om nog te genieten van appeltaart op een terrasje.

Fietstochtje: kaartje afstandmeten.nl

Nadat we Kris en Ida in Veendam hebben opgehaald, zijn we voor het avondeten weer thuis. In de vroege avond loop ik nog een rondje over het bekende traject. Het is nog steeds windstil.

hotel Landhaus Steinfeld in Greetsiel kust bij Greetsiel

17 oktober: rondjes vanaf Greetsiel

Greetsiel

Ida en Kris zijn het hele weekend naar Veendam voor het jaarlijkse zwemtoernooi van Bubble, en daarom kunnen Petri en ik wel een weekendje weg. Het wordt uiteindelijk Greetsiel (Grietjezijl), een schilderachtig oud havenstadje aan de overkant van de Eems, Oost-Friesland. Hemelsbreed heel dichtbij Groningen, maar toch anderhalf uur rijden. We zitten in een mooi hotel, Landhaus Steinfeld. Daar arriveren we al zaterdag aan het eind van de ochtend, en we beginnen met het verkennen van het dorpje. Het blijkt behoorlijk toeristisch te zijn, heel veel hotels en restaurantjes en sommige terrassen zijn ondanks de koude wind open. molen Greetsiel

Dorpswandeling met Petri: kaartje afstandmeten.nl

Later op de middag wil Petri wat uitrusten en eventueel het zwembad met sauna uitproberen. Onderwijl loop ik een rondje naar Pilsum, Visquard en Appingen. De namen doen sterk denken aan Groningen (o.a. Boomstroat, geen Baumstrasse). De dorpjes liggen op wierdes, net als bij ons in de buurt. Veel namen van dorpjes lijken op namen in Groningen met de uitgangen -ard, -sum en -weer (geschreven als wehr hier). Appingen is de plek van een vroeger klooster. Nu staat er een enorme boerderij. De Oostfriese boerderijen doen denken aan de grote boerderijen in Groningen, maar de voorkant ziet er toch wat anders uit. Ons hotel is in zo'n enorme, verbouwde, boerderij.

Greetsiel Greetsiel

14 oktober: rondje Fransum Piloersema

Vandaag details gehoord van de leverchirurg. Niet direct een verhaal om opgelucht van te raken, maar in ieder geval is er een substantiele kans op volledige genezing, dus dat is het scenario wat het maar moet gaan worden. Ondertussen was het wel een van de mooiste dagen van het jaar: zeer helder en 's avonds bijna windstil. Prachtige zonsondergang en daarna bleef het nog lang oranje in het westen. Silhouet van Noordhorn haarscherp afgetekend tegen de feloranje achtergrond. Zo scherp dat het wel nep lijkt. 't Is wel koud (vanochtend 5 uur voor het eerst de voorruit van de auto moeten krabben voordat ik Ida naar het zwembad bracht).

13 oktober: rondje Nijlandsterpolder, Kleiweg

meteoor op teletekst

Kleine rondjes zijn ook rondjes.

Nadat ik net even onderweg was hoorde ik een enorme knal, alsof er in de verte een bom ontplofte. Vanavond las ik op teletekst dat ik blijkbaar een meteoor gehoord heb... De bijbehorende flits is me helaas ontgaan. 't Is verder niet in me opgekomen om naar wie dan ook hierover te bellen. Overigens doet me dit geval denken aan die keer dat ik, toen we nog op de Westwal woonden, 's nachts wakker werd omdat het bed trilde. Petri was er niet, ze had blijkbaar nachtdienst. De volgende ochtend hoorde ik van een kleine aardbeving met epicentrum Roermond. De overeenkomst zit 'm in het gevoel van voldoening, dat zo'n gebeurtenis niet ongemerkt aan je voorbij is gegaan.

12 oktober: rondje Piloersema

Koude noordenwind, maar droog. Ik loop opnieuw flink hard. Vorig jaar liep ik het laatste doordeweekse rondje van het seizoen op 13 oktober. Eens zien of ik het dit jaar langer volhoud, gewapend met mijn lichtgewicht knijpkatje, lichtgevend hesje en nog een band om de schouder met een knipperlichtje erop.

11 oktober: vanaf Groningen naar Stadspark, Westpoort, Den Horn

Rik, Ida en Kris na de finish van de 4-mijl van Groningen

Het is opnieuw de tweede zondag van oktober: de 4mijl. Een groot hardloopevenenment en dit jaar doen Rik, Ida en Kris alledrie mee. De resultaten zijn on-line te vinden. Nadat Petri en ik de kinderen hebben zien binnenkomen ga ik, net als vorig jaar, lopend terug.

Het weer is goed gebleven tot en met het hardlopen. Daarna beginnen de door weersverwachting al aangekondigde regenbuien. Die gaan zo nu en dan wel gepaard met prachtige regenbogen, maar ook word ik uiteindelijk flink nat. Soppend in de schoenen loop ik van Den Horn terug naar Aduard.

10 oktober: rondje Reitdiep, Leegkerk, Den Horn

Reitdiephaven (foto rtvnoord.nl)

Eerst even bij Rik gekeken, die weer eens een keer winnen: 3-1. Rik speelt net als vorige week centraal in de verdediging. Dat doet-i wel goed, vooral veel rust in de opbouw. 's Middags gaat hij mee met het eerste team. Ik loop een rondje in het grauwe najaarsweer. Zo nu en dan wat miezer. Wel weinig wind.

't Is voor de eerste keer dat ik door de straatjes rond het het nieuwe haventje in het Reitdiep kom. Het wijkje ziet er wel kleurrijk uit, al is de foto duidelijk met beter weer genomen dan vandaag.

8 oktober: rondje Piloersema Fransum

7 oktober: rondje Zuidhorn

Het is warm, wel 19 graden. Op buienradar lijkt een flink regengebied vanuit het zuiden deze kant op te komen. Als ik vlug ben, hou ik het droog. Dat lukt precies: als ik bij Aduard de brug weer over kom, begint het heel zacht te miezeren. Nu regent het al wat harder.

6 oktober: rondje Nijlandsterpolder, Aduard800 pad

5 oktober: rondje Piloersema

In de regen, en in de schemering. Dus ik kies het wat kortere rondje zodat ik bijna helemaal op fietspaden kan lopen. Om toch nog enige voldoening te hebben loop ik maar flink tempo: royaal boven de 8 per uur.

4 oktober: rondje vanaf Schoonebeek

Bargerveen (afbeelding doordecameragezien.nl)

Ik loop vandaag opnieuw een rondje uit het boekje met wandelingen langs oude spoorwegen, van Alexander Artz. Deze keer de route die vanaf Schoonebeek voert. Het begin is direct heel mooi: door de oude dorpjes (beschermde dorpsgezichten) Middendorp en Oosterse Bos. Vandaar door een bosje en verder dwars door de weilanden naar de Griendtveense vaart, waaraan zich (km 7) het smalspoor museumpje bevindt (gesloten). Met smalspoor werd de turf uit het veen naar de turfstrooiselfabrieken gebracht. Er bestond tot in de jaren zeventig een uitgebreid netwerk van zulke spoorlijntjes door dit gebied (ook vlak over de grens).

smalspoorlocomotief (foto wikimedia.org)

Mijn route voert over het terrein van het museum en vandaar verder over het voormalige spoorlijntje naar het grote Bargerveen, aan de Nederlands-Duitse grens.

Om de route te volgen moet ik een hek overklimmen (verdacht) en eerder had ik al gezien dat een lange-afstand-wandeling de andere kant opliep. De route volgt blijkbaar een niet meer gebruikte variant van die lange-afstand-wandeling. Het pad is geen pad, maar een voormalig pad, en ik moet me door grote bossen heide, braamstruiken, en jonge eikeboompjes heenwurmen. Pas voorbij de Dordse Dijk (km 10) wordt het pad weer goed begaanbaar. Dan is het ook niet ver meer naar het Bargerveen (ps. Bij thuiskomst zie ik, dat het boekje inderdaad waarschuwde dat dit deel van de route overwoekerd is geraakt...)

Het Bargerveen ziet er mooi uit, in het heldere licht. Helaas heb ik geen fototoestel meegenomen. Ik heb de harde wind steeds in de rug en bereik al snel bij grenspaal 160 IV de Duitse grens. Vandaar linksaf langs de grens naar het noorden en opnieuw linksaf naar Zwartemeer. Daar houdt de route van het boekje zo ongeveer op (iets verderop bij de bushalte), maar ik loop terug. Nadeel: de terugweg is recht tegen de keiharde wind in. Afzien dus. De saaie terugweg leidt langs de dorpen Barger Oostveen, Erica en Amsterdamscheveld (veel glastuinbouw, op een plek waar je die niet zou verwachten). De NAM is hier en daar met bouwwerkzaamheden bezig, en er zijn veel tijdelijke gele verkeersborden die de weg naar cryptische NAM locaties wijzen. De reden? Volgend jaar gaat men hier opnieuw olie winnen...

3 oktober: rondje Lettelberterdiep

1 oktober: rondje Noordhorn Piloersema

Vlak voor Piloersema betrekt de lucht en komt er een flinke bui opzetten vanuit het noordwesten. De meeste regen valt als ik bij Piloersema langsloop, dus ik heb wel enige beschutting. Licht wordt het daarna niet meer, dus ook vanavond loop ik het laatste stukje van het rondje in het donker.