Gertjan's Looblog USA july/august 2011 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van juli zijn hier te vinden: Flickr collection

De foto's van augustus zijn hier te vinden: Flickr collection

18 juli: rondje Rockaway Beach, Pacifica

Vandaag aangekomen in San Francisco, met Rik, Kris en Petri - want Ida had al andere plannen en gaat volgende week naar Italië. Voorspoedige reis, wel lang wachten bij Immigration, en daarna ook lang wachten om de gereserveerde auto op te halen, want er staat een lange rij bij Avis en het gaat allemaal erg langzaam. Volgende keer maar eens een andere verhuurder proberen.

De eerste dagen hebben we een motel in het plaatsje Pacifica, net ten zuiden van San Francisco aan de Grote Oceaan. Het motel is direct aan zee, bij een strand met de swingende naam Rockaway Beach. Eind van de middag lopen we een rondje om het strand en de directe omgeving te bekijken. En om wakker te blijven om alvast wat te wennen aan het tijdsverschil van 9 uur dat we hebben overbrugd. Het strand grenst in noordelijke richting aan een beek die hier in zee stroomt. Er groeien heel veel wilde planten. Direct na de kreek is een bergrug met ook al veel wilde planten. Idem aan de zuidelijke kant van het strand.

Calera Creek met goudknopjes zeeraket

19 juli: rondje Rockaway Beach, Pacifica

's Ochtends is het mistig en het heeft geregend. Ik had hier al wel op mist gerekend, zo vlak bij de koude oceaan, maar regen hoort er natuurlijk niet bij. Ik loop langs het strand in zuidelijke richting naar de klif waar ook van alles te vinden is. Maar ik ben al snel tot boven de knieën doornat vanwege het struinen over kleine paadjes door het natte struikgewas. Ik kies dus wat meer de bredere paden. Als ik na een klein rondje terug ben, keur ik het gratis ontbijt: koffie met in plastic verpakte koekjes. Gesterkt door de koffie loop ik naar de dichtstbijzijnde winkel om een wat uitgebreider ontbijt in te slaan.

's Middags gaan we natuurlijk de stad bekijken. Met de auto naar Daly City, tien minuutjes rijden, en dan verder met de tram/trein. In SF komen we onder andere langs de cable car, China Town en Fisherman's Wharf. Het plan was ook om naar de Golden Gate brug te gaan, maar dat lijkt wat ver. Bovendien zijn de tochtjes naar Alcatraz voor morgen al volgeboekt dus we stellen de Golden Gate uit tot morgen, en gaan dan op de fiets.

route Rockaway Beach, Pacifica ; route San Francisco ; natuur

Rockaway Beach San Francisco China Town

20 juli: rondje Sweeney Ridge

's Ochtends loop ik een heel aardig rondje over trails naar de Sweeney Ridge. Het is opnieuw mistig, maar niet zo nat als gisteren. Het lukt me in eerste instantie niet om op de trail terecht te komen. Plotseling zit ik midden op een golfbaan en een tuinman probeert me te helpen maar hij heeft duidelijk geen idee welke trail ik bedoel. Uiteindelijk vind ik die dan toch. Het gaat gelijk omhoog en na een tijdje loop ik boven de mist in de felle zon.

Boven op de ridge staat nog een installatie uit de koude oorlog. Ook is er een soort monument dat herdenkt dat op 4 november 1769 de Portola expeditie vanaf dit punt de San Francisco baai ontdekte. Hoogtepunt is voor mij het waarnemen van een kolibri. Die had ik nog nooit in het echt gezien. Een heel wonderlijk gezicht. Ze bewegen zich heel anders dan je van vogels gewend bent. Helaas lukt het niet om er een mooie foto van te maken.

's Middags gaan we dus fietsen. Vanaf Embarcadero fietsen we helemaal naar de Golden Gate. Vlak voor de Golden Gate zijn een paar nieuwe natuurgebieden, wetlands, aangelegd. Op de brug zelf is het filerijden, want er is maar 1 rijstrook voor fietsers en wandelaars beschikbaar. Aan de overkant fietsen we naar Sausalito en vandaar nemen we het pontje terug naar Embarcadero. We moeten voor de pont wel vrij lang wachten in de warme zon.

Als we terug zijn loop ik nog even naar de kust en nu zie ik op een klif in zee pas de grote aantallen bruine pelikanen die hier zitten. Opvallende grote vogels. Ergens las ik dat iemand ze "prehistorisch" noemde, en dat klopt. Tussen de dinosaurussen zouden ze niet misstaan.

route Sweeney Ridge ; fietsroute San Francisco ; route Rockaway Beach, Pacifica ; natuur

Golden Gate Bridge

21 juli: rondje Pacifica State Beach

Vandaag de laatste dag aan de kust. Ik loop 's ochtends in zuidelijke richting naar het volgende strand. Ook hier stroomt een beek in zee, want aanleiding geeft voor een klein natuurgebiedje. Er zitten vooral veel vogels. Op de terugweg loop ik opnieuw langs de klif met de pelikanen, en ik klim er nu een stukje dichter naartoe om wat betere foto's te kunnen maken.

We vertrekken uit Rockaway Beach, Pacifica en rijden naar Yosemite. We logeren in het park in Wawona. Hier hebben Petri en ik twintig jaar geleden ook al gezeten.

Pacifica State Beach kliffen bij Rockaway Beach met Matthiola incana

bruine pelikanen en aalscholvers

22 juli: rondje Wawona Meadow Loop en rondje Yosemite Valley

Waar kijken ze toch naar? (bij Mirror Lake, Yosemite Valley)

's Ochtends loop ik een rondje in Wawona over de Meadow Loop. Dit rondje dat bij het Wawona hotel begint loopt om een dalletje heen. Afgezien van het golfterrein dat hier (nota bene midden in een nationaal park) is aangelegd, is dit een mooi rondje. Vanwege alle waarschuwingen voor wilde dieren (onder andere beren) vind ik het wel een beetje eng om zo 's ochtends vroeg in mijn eentje te lopen. Onderweg kom ik een lelie tegen van meer dan twee meter hoog: de Washington lelie. Heel spectaculair. In de vallei groeien ook veel "veratrum californicum". Ook al een hele spectaculaire plant, die ik een paar weken terug ook gezien heb langs de Metolius River, maar daar stonden ze toen nog niet in bloei.

Na het ontbijt gaan we met de auto naar Yosemite Valley (een uurtje rijden over bochtige bergweg). Eerst bekijken we de bruidsluier waterval, heel spectaculair, en daarna parkeren we de auto en lopen door de vallei, en uiteindelijk naar Mirror Lake. Grandioos. We zien een muildierhert. Wel veel toeristen, en het is nogal warm. Ook hebben we geen lunchpakket bij ons.

route Wawona ; route Yosemite ; natuur

muildierhert in Yosemite Valley Yosemite Valley Mirror Lake

23 juli: rondje Chilnualna Falls

De jongens gaan 's ochtends uitslapen en hardlopen. Ik loop met Petri een trail die vlakbij ons huisje begint: de Chilnualna Falls trail. De eerste, grote watervallen blijken al op vijf minuten lopen van Wawona te zijn. Dat begint dus goed. Het is een prachtige tocht, maar het is wel constant omhoog lopen. Wawona zelf ligt op 1200 meter, en uiteindelijk klimmen we tot boven de 1900 meter om bij de volgende watervallen te komen. Dat is dus heel zwaar, ook al lopen we 's ochtends voordat het echt warm wordt. Maar wel een prachtige tocht. De weg terug gaat over dezelfde route. Het begint nu wel warm te worden en we hebben medelijden met enkele wandelaars die we tegenkomen.

's Middags rijden we naar Glacier Point, een uitzichtpunt op zo'n 2200 meter waar je een weergaloos uitzicht hebt over Yosemite Valley en de omringende bergen, en meerdere watervallen. Het mooiste uitzicht allertijden.

langs Chilnualna trail lilium parvum langs Chilnualna trail

24 juli: rondje Wawona Swinging Bridge en Sequoia Big Trees trail

In eerste instantie improviseer ik een rondje vanuit Wawona, maar dan vind ik een heel nieuw bordje met "Swinging Bridge trail" en loop ik deze trail waardoor ik een mooi rondje kan lopen, inderdaad ook over een dansende brug. De route loopt steeds langs de Merced rivier (de zuidtak), heel mooi en heel bloemrijk.

Dan is het tijd om Yosemite te verlaten. We rijden in de richting van Las Vegas, maar onderweg bezoeken we het Sequoia nationaal park. Rik wil immers graag de grote bomen zien die hij kent van Bassie en Adriaan. Het wordt een onvergetelijke middag voor Rik, want niet alleen krijgt hij inderdaad enorme bomen te zien, maar bovendien is hij degene die langs de Big Tree trail in Sequoia in de vallei een zwarte beer spot. Toegegeven, we werden al bij het begin van de trail aangesproken door anderen die de beer hadden gezien dus wisten we waar we moesten kijken, maar het was toch heel spannend en Rik was er niet minder trots op dat hij de beer als eerste van ons zag.

We overnachten in het plaatsje Three Rivers.

route Wawona ; route Sequoia ; natuur

swinging bridge nabij Wawona (Yosemite National Park) Amerikaanse zwarte beer (Sequoia National Park)

mammoetboom (sequioa) mammoetboom (sequioa) Steller's gaai

25 juli: rondje Three Rivers (Lake Kaweah)

Het begint hier al erg droog en warm te worden, al bijna woestijn. Het plaatsje Three Rivers ligt aan het begin van een meer dat blijkbaar vooral voor watersport (motorbootjes) wordt gebruikt. Ik probeer een rondje te improviseren maar dat lukt eigenlijk niet zo goed.

Dan rijden we verder de woestijn in richting Las Vegas. We houden de temparatuur buiten nauwlettend in het oog, maar vanwege de airco hebben we er geen last van dat het buiten tot 113 graden oploopt (precies 45 graden).

In Las Vegas overnachten we in het hoogste gebouw van de stad: Stratosphere. Een toren van 350 meter hoog, met kermisattracties op de top, en je kunt ook nog van de top naar beneden springen (aan een katrol). De idiotie ten top. Verder is hier alles even verschrikkelijk. Je kunt niet naar buiten, te warm (zelfs om half zeven 's ochtends is het nog veertig graden - blijkbaar koelt het in de stad zelfs 's nachts niet af). En binnen word je overal gek van de verlichting en de enorme herrie. Gelukkig zijn Kris en Rik nog te jong om te gokken. Don't even think about it!

route ; natuur

Lake Kaweah Yucca brevifolia (Joshua tree)

26 juli: rondje Red Rock Canyon Moenkopi en La Madre Springs

Ik ontvlucht 's ochtends de stad en rijd naar de Red Rock Canyon, een regionaal natuurpark dat net buiten Las Vegas ligt. Het is hier ook nog wel warm, maar de zon laat zich niet veel zien want er trekken in de verte onweersbuiten voorbij. Ik loop twee korte trails. Na de Moenkopi trail ga ik terug naar de auto vanwege de onweersdreiging, maar als die mee blijkt te vallen loop ik ook de trail naar La Madre Springs. Het duurt allemaal wat langer dan gedacht (vooral de autorit) zodat ik te laat terug ben voor het ontbijt.

's Middags gaan we met zijn vieren nog even terug naar de Red Rock Canyon. Er is nu wat meer zon, zodat het warmer is om over de rode rotsformaties te klimmen, maar de spectaculaire rode en oranje kleuren van de rotsen komen nu wel beter tot zijn recht.

route Moenkopi ; route La Madre Springs ; natuur

danaus gillippus in Red Rock Canyon Red Rock Canyon

27 juli

Reisdag. We rijden (met enige onderbrekingen omdat ik me in het motel had vergist) naar het plaatsje Hurricane, aan de Virgin River, niet ver van het Zion nationaal park. We zitten dus in Utah. 's Middags rijden we nog even naar het spookstadje Grafton. Bij de laagstaande zon is het rode landschap meesterlijk.

begraafplaats Grafton (ghost town) Killed by indians (begraafplaats Grafton)

28 juli: rondje Hurricane Utah

's Ochtends loop ik een rondje vanaf het motel in Hurricane. Improviseren dus, maar het wordt toch wel een aardig rondje waarbij ik enkele keren een mooi zicht heb op de veel lager stromende Virgin River.

's Middags gaan we naar Springdale, vlakbij de ingang van Zion, en we huren daar fietsen zodat we de Zion Canyon per fiets kunnen verkennen. Het is wel erg warm, en de route loopt vooral omhoog dus het is flink zweten geblazen. Het landschap vergoedt veel. Prachtige onbeschrijfelijke rotsformaties. We fietsen eerst over een fietspad, en verder over de enige weg door de canyon die niet meer voor gewone auto's toegankelijk is. Daar waar de weg ophoudt kun je nog een stukje verder lopen. Als het pad ook ophoudt begrijpen we waarom zoveel mensen stokken bij zich hebben. Dat is makkelijk om door de rivier wadend de canyon nog verder in te gaan. Wij zijn hier niet op voorbereid en keren al gauw om.

De terugweg is een genot. Niet alleen gaat het bijna louter bergafwaarts, ook blijkt het landschap nu nog mooier te zijn, als de zon wat lager staat.

route Hurricane ; fietsroute Zion ; natuur

gele zanger in een popolus fremontii Zion

29 juli: rondje Virgin river en rondje Bryce Canyon

Voor het rondje voor het ontbijt rijd ik een heel klein stukje naar het oosten, en verzin daar zelf een rondje ten dele opnieuw langs de Virgin River. Die loopt hier al echt in een canyon. Dit is een uitgestorven stukje niemandsland.

Vervolgens rijden we door het Zion park naar Bryce Canyon. We stoppen verschillende keren om van het spectaculaire uitzicht te genieten. Ook in Bryce Canyon bekijken we het prachtige landschap vanaf meerdere plekken. We lopen een rondje vanaf Sunset Point (toch?). Als je in Google "Bryce Canyon Sunset Point" intypt, en dan voor de Images kiest, krijg je een beetje een idee van het sprookjeslandschap dat je daar te zien kunt krijgen.

We lopen gevieren de Navaya Loop: eerst steil naar beneden en dan weer steil naar boven. Ons tempo loopt nogal uiteen. Rik en ik doen een wedstrijdje wie het eerste boven is. Maar hij speelt vals door niet op het pad te blijven en een stuk af te snijden - wat verboden is. Maar anders had hij ook wel gewonnen. Als we boven zijn raken we aan de praat met een Amerikaanse oma die vindt dat ik er veel minder moe uitzie dan Rik! Ik loop weer een stukje terug om Petri mentaal bij te staan bij het laatste stukje klimmen...

Uiteindelijk rijden we verder naar onze bestemming: Jacob Lake, niet ver van de noordkant van de Grand Canyon. We worden nog even opgehouden door een traumahelicopter die blijkbaar een ongelukkige motorrijder met spoed naar een ziekenhuis moet brengen.

route Virgin River ; route Bryce Canyon ; natuur

Zion (checkerboard mesa) eenzame boom in Bryce Canyon

Bryce Canyon Sunset Point Bryce Canyon Sunset Point

30 juli: rondje Jacob Lake

Onze uitvalbasis is Jacob Lake, een trading post / camping / restaurant / winkel / motel in het midden van een heel groot bos, Kaibab National Forest, dat ten noorden van de Grand Canyon ligt, op zo'n 2200 meter. Door de hoogte zijn we de ergste warmte voorlopig even kwijt. 's Ochtends loop ik een rondje vanaf het motel, voornamelijk door het bos, en kom dan ook bij het "lake" waaraan de plaats zijn naam dankt. Het is maar een kleine poel. Ertegenover staat als in een openluchtmuseum de oude boswachterswoning, geheel in stijl ingericht.

Bij het vervolg van de route kom ik werkelijk niemand meer tegen, en heb hetzelfde ongemakkelijke gevoel als de eerste ochtend in Yosemite. Als ik hier mijn enkel breek kan het wel even duren voor ik gevonden word, ook al omdat mijn mobiel hier nergens bereik heeft (ook midden in de stad niet, trouwens, slechte beurt voor Hi Prepay).

's Middags bekijken we de North Rim van de Grand Canyon. Het weer is slecht. Er hangen meerdere buien boven de Grand Canyon, wat ook wel een speciaal gezicht is, maar het zicht is daardoor toch niet zo spectaculair als ik het me van 20 jaar geleden herinner.

Ipomopsis aggregata Grand Canyon

31 juli: rondje Arizona Trail East Rim Viewpoint en Grand Canyon North Rim en Jacob Lake

's Ochtends loop ik met Petri een stuk van de Arizona trail, ter hoogte van de East Rim Viewpoint. Een heel mooi tochtje, met veel bloemen en ook weer muildierherten.

Later op de middag gaan we opnieuw naar de North Rim, en nu ter hoogte van Bright Angel Point. Hier is ook de lodge waar we vanavond eten, met spectaculair uitzicht. Net als gisteren hangen er weer veel buien, en alles is hier ook nat van de regen. Op het Bright Angel Point zelf vind ik de naderende onweersbuien maar gevaarlijk. Op zo'n uitzichtspunt aan de rand van de canyon ben je wel erg kwetsbaar voor een blikseminslag. Tijdens het eten klaart het een beetje op, en kun je direct zien hoe het uitzicht opfleurt met een beetje zon erbij.

route East Rim ; route Grand Canyon ; route Jacob Lake ; natuur

langs Arizona Trail langs Arizona Trail

muildierhert Grand Canyon

1 augustus: rondje Arizona Trail Kaibab en Grand Canyon South Rim

's Ochtends loop ik opnieuw een stukje van de Arizona trail, maar deze keer veel dichter bij het motel. De route is ook veel saaier.

Daarna vertrekken we hier weer en rijden we terug in de richting van Los Angeles. Maar we doen dat door eerst wat naar het oosten te rijden en dan via de andere kant van de Grand Canyon te gaan, zodat we ook de South Rim kunnen bezoeken. De autotocht is al heel interessant. Eerst een afdaling van het Kaibab plateau met spectaculair uitzicht op een grote kale woestijnvlakte. Daarna komen we langs Cliff Dwellers, een wonderlijke nederzetting bij een bergruggetje waar enorme rotsen vanaf lijken gerold. Sommige van die rotsblokken zijn omgebouwd tot krakkemikkige woningen.

Na Cliff Dwellers gaan we de Colorado River over ter hoogte van Marble Canyon. De brug verbindt de twee kanten van de canyon en ligt zo'n 140 meter boven het waternivo. Dan gaat het verder door de Painted Desert naar de Grand Canyon. Hier lopen we - in de warmte - zo'n vijf kilometer van de Rim trail (terug met de shuttle bus). Natuurlijk een prachtig tochtje, steeds langs de rand van de afgrond, al is het jammer dat er nog steeds veel bewolking en buien zijn.

Als we zelf in een flinke bui terechtkomen zitten we gelukkig al weer in de auto. Midden in die bui komt ons in the middle of nowhere, en op een toch best drukke autoweg een man met een kinderwagen tegemoet.

route Kaibab ; route Grand Canyon ; natuur

Cliff Dwellers Californische struikgaai

Grand Canyon Grand Canyon

2 augustus

Reisdag. We slapen in Seligman, Arizona. Dit plaatsje claimt enige bekendheid omdat het aan Route 66 ligt (de traditionele hoofdweg van Chicago naar Los Angeles). Mooi versierde kadowinkeltjes, alles in Amerikaanse jaren-50 sfeer. Veel motels en restaurants. Alles heel toeristisch. Het enige dat lijkt te ontbreken zijn toeristen.

We reizen naar Oxnard, aan de kust boven Los Angeles. Hier is ook een grote marinebasis. Als we net in het motel zitten komt er direct achter onze tuin een enorme trein voorbij. De trein rijdt langzamer dan wandeltempo en heeft een enorm aantal wagons die allemaal oude (?) tanks vervoeren. Eer de trein voorbij is hebben we een familiezak chips leeggewerkt.

natuur

Seligman, Arizona (route 66) militair treintransport in Oxnard

3 augustus: rondje Channel Islands Harbor

Matig rondje vanaf het motel naar het strand. Er zitten hier ook al weer bruine pelikanen.

Na het ontbijt gaan we naar Los Angeles om een bezoek te brengen aan Universal Studios.

Universal Studios - decor vliegtuigramp Universal Studios - Waterworld

4 augustus: rondje Oxnard Beach

Voor het ontbijt een mooi rondje over het strand zo'n vijf kilometer ten noorden van het motel. Veel natuur. Een deel van het strand is afgezet als broedgebied voor Snowy Plover en Forsters Stern. Ook veel bloemen, ten dele overlappend met wat ik in de buurt van Pacifica had gezien.

's Middags naar het strand (Ventura, tien kilometer verderop), en plannen maken voor ons tripje naar een Channel Island morgen. Het is niet warm aan het strand, maar we verbranden flink.

Mandalay Beach zeewinde

5 augustus: rondje Santa Cruz Island

Dagje naar Santa Cruz Island, de grootste van de Channel Islands. Dit is ook een nationaal park. We vertrekken vanuit Ventura (eten en drinken mee, want er is onderweg nergens iets te krijgen) en gaan de oceaan op met een snelle boot (de 35 kilometer worden in een uurtje overbrugd). We gaan flink op en neer, heel spectaculair. Direct buiten de haven zijn tientallen zeeleeuwen te zien die zich onder andere verdringen op een boei, dan wel omgekeerd in het water liggen met de voeten boven water. Het geluid van de zeeleeuwen is mooi.

Even verderop legt de kapitein opnieuw de boot stil. Je ziet al van verre dat we een grote school vissen naderen: honderden vogels verdringen zich voor dit "ontbijt". Ook veel bruine pelikanen die zich spectaculair loodrecht naar beneden het water in laten vallen. Het spektakel wordt compleet gemaakt door dolfijnen die soms even het water uitspringen. Ook zwemmen enkele dolfijnen even met de boot mee - zo dichtbij dat je ze zelfs onder water nog kunt zien.

Het tweede deel van de overtocht is teveel voor Petri die zeeziek wordt. Als we aan land gaan moet zij eerst even bijkomen. Kris, Rik en ik lopen een kort rondje mee met een gids (vrijwilliger van het nationaal park). Ze vertelt van alles over de geschiedenis en de natuur van het eiland. Al snel zien we een eilandvos: een bijna uitgestorven zoogdier dat alleen op dit eiland voorkomt. De route loopt omhoog naar een uitzichtpunt, maar als we boven zijn is er net weer even mist op komen zetten dus we zien niets.

Als we terug zijn is Petri opgeknapt en we lopen gevieren nog een wat langer rondje in de andere richting. Ook al is de temparatuur niet hoog, het is toch erg warm en vooral erg droog. Dat maakt het rondje best zwaar - ook al omdat we alle proviand op onze verbrande ruggen dragen. De overtocht terug naar de bewoonde wereld is veel rustiger dan vanochtend en levert gelukkig geen problemen op.

route ; natuur

zeeleeuwen urocyon littoralis santacruzae (eilandvos van Santa Cruz)

6 augustus: rondje Santa Clara Estuary

Vandaag vliegen we terug, maar we vliegen pas om twee uur 's middags dus ik kan voor het ontbijt nog wel een rondje lopen. Het gaat opnieuw langs de kust. Veel vogels.

terug naar Looblog Juli 2011

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".