Gertjan's Looblog Maart 2012 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

31 maart: rondje vanaf Assen

stengelloze sleutelbloem groeit nog in het wild bij Gasteren

Het mooie weer is even afgelopen. Sinds een paar dagen staat er een akelig harde koude noordwestenwind. Omdat Petri de auto in de buurt moet hebben omdat ze bereikbaarheidsdienst heeft, en omdat de eerste bus op zaterdagochtend pas om half negen vanuit Aduard vertrekt, fiets ik tegen zeven uur 's ochtends naar Zuidhorn - tegen die koude wind in dus. Binnen een uurtje ben ik in Assen en loop een mooi rondje door het gebied van de Drentsche Aa, alweer! In het begin valt er zo nu en dan ook nog regen, maar dat wordt snel beter.

Mijn doel vandaag is onder andere ook om stengelloze sleutelbloem te spotten. Deze zeldzame plant groeit alleen hier nog op drie plaatsen in het wild. Die plaatsen worden niet algemeen bekend gemaakt, maar ik heb toch wat aanwijzingen bij elkaar weten te sprokkelen en ik denk te weten waar ik in de buurt van Gasteren de belangrijkste overgebleven groeiplaats kan vinden. Na enig zoeken lukt dat inderdaad, en daar krijgt mijn humeur een flinke opleving van. Dat wordt teniet gedaan door een berichtje van Rik die meldt dat hij ziek is geworden en niet mee kan voetballen...

route; natuur;

28 maart: rondje vanaf Ekehaar

27 maart: rondje vanaf Slochteren

Fraeylemaborg

Ik loop een bekend rondje door het parkbos van de Fraeylemaborg waar nu veel bosanemonen en gele anemonen bloeien en vandaar tussen de akkers door naar de Baggerputten - een klein maar mooi natuurgebiedje met petgaten van de voormalige veenwinning en daaromheen moerasbos en vochtige graslanden. Mijlpaal: mijn zogenaamde "levenslijst" van de planten die ik in Nederland heb gezien telt nu 800 soorten!

route; natuur;

26 maart: rondje vanaf Woudbloem

't Is nog steeds mooi weer, en omdat het zomertijd is is er wel tijd voor een rondje na het eten. Ik loop bij Woudbloem om bronkruid te zien. Dat lukt. Mooie zonsondergang. route; natuur;

bij Woudbloem ganzen bij Woudbloem

25 maart: van Den Bosch naar Boxtel

Op weg naar de verjaardag van Pleun in Boxtel. Ik stap in Den Bosch uit om nog een stukje te kunnen lopen. Het is fantastisch weer en extreem helder. Ik loop via de Pettelaar naar Halder en dan merendeels langs de Dommel naar Boxtel. Langs de Dommel bij Halder bloeien al tientallen pinksterbloemen. route; natuur;

De Dommel bij De Hogert

De Schoonberg

24 maart: rondje vanaf Castricum

kandelaartje

Vroeg op, en ik ben even na acht uur bij het bezoekerscentrum bij Castricum. Vandaar loop ik een flink rondje door de duinen en ook een stukje over het strand. In het duingebied groeien nogal wat (verwilderde?) stinsenplanten. Ook zie ik de eerste kikkers van het seizoen.

Op de terugweg kom ik langs de Hondsbossche Zeewering. Aan de binnenkant van de dijk ligt een plasje met veel vogels, onder andere slobeend, kluut, en wintertaling. route; natuur;

22 maart: rondje vanaf Anloo

Werkelijk een schitterende avond. Petri is op de fiets naar haar werk, en als ik even na vijven terug ben kan ik dus gelijk de auto pakken om naar Anloo te rijden en een rondje door mijn favoriete streek te maken. Plotseling groeit er al van alles. Ik zie veel bosgeelster, bosanemoon, goudveil, muskuskruid. Bijzondere soorten die hier elk jaar volop groeien. 't Is donker eer ik terug bij de auto ben. route; natuur;

21 maart: naar Groningen, en rondje vanaf Juist

GJ en PH-4G9

We waren het al een tijdje van plan, maar vanwege het aangekondigde goede weer was het vandaag zo ver: ik ga een stukje vliegen met collega M. die het afgelopen jaar zijn vliegbrevet heeft gehaald. Ik ben rond het middaguur bij zijn huis in Groningen en dan rijden we naar het vliegveld in Stadskanaal. Omdat de zon zo heerlijk schijnt loop ik naar de stad, via een kleine omweg door de Koningslaagte.

verontrustende mededeling in de cockpit

Het vliegveldje in Stadskanaal is niet erg groot. Het is een flink grasveld, en er staan een handvol kleine vliegtuigjes. Ons vliegtuig staat ook al klaar. Je kunt er net met twee personen in. Er is geen ruimte voor bagage, en je moet uitkijken waar je je voeten laat, want anders zit je aan het roer. Het plan is om naar Juist te vliegen - het tweede Duitse Waddeneiland als je vanaf Nederland telt. Het eerste eiland ten oosten van Borkum dus.

Nadat mijn privepiloot het vliegtuigje heeft gecontroleerd en via de radio toestemming krijgt van de verkeersleiding - dezelfde man die we net daarvoor heel informeel van onze plannen op de hoogte hebben gesteld - gaan we de lucht in. Ik vind het niet eng, wel tof. We maken een klein rondje, en dan wil de piloot zoals afgesproken nog een keertje landen. We landen en stijgen gelijk weer op: touch and go! Zeehonden (foto Martijn Wieling)

De route gaat recht naar het noorden. Ik zie heel wat bekende plekjes. Onstwedde, bij die kerk daar, heb ik met Petri gefietst. Even verder zie ik het "villapark" bij Wedderveer, waar we drie jaar terug de meivakantie hebben gevierd. We vliegen om Winschoten en over de Blauwe Stad. Over het natuurgebiedje Reiderwolde waar ik op 24 december gelopen heb. Dan vliegen we precies over de Punt van Reide en over de Dollard naar Duitsland. Over Pilsum, bekend van de geel-paarse vuurtoren die ik inderdaad beneden zie staan. Rechts ligt Greetsiel waar Petri en ik een weekend doorbrachten een week voor de leveroperatie van Petri. Het hotel waar we zaten - Steinfeld of iets dergelijks - zie ik ook.

Eigenlijk is het nu tijd om de Waddenzee over te steken naar Juist, maar het vliegveld op Juist is nog dicht: middagpauze. Dat komt eigenlijk goed uit, want nu maken we nog een uitstapje over enkele andere Waddeneilanden, en dat is een prachtig gezicht. Wellicht ook omdat het hier wat helderder is dan boven het vaste land. We zien Norderney, Baltrum en Langeoog. Op een zandplaat direct ten oosten van Norderney zien we zeehonden liggen. De piloot maakt een rondje om een betere foto te kunnen maken.

Dan gaat het naar Juist. We landen en betalen 8 euro landingsgeld. Er is helemaal niets te doen verder op het vliegveld. We hebben tijd om een rondje te lopen: langs het strand naar het dorpje Juist, en dan weer terug. Aan het strand zien we veel meeuwen en strandlopers. Plotseling komt er een groep eiders in een langgerekte sliert boven de branding voorbij: een prachtig gezicht. Verder vallen de grote hoeveelheden fazanten op.

eiders (foto Martijn Wieling)

De terugweg verloopt ook voorspoedig, al is er omdat we nu tegen de zon in vliegen niet zo veel te zien. Ook al vanwege de luchtinversie waardoor het niet erg helder meer is. Ook de landing gaat weer naar wens. De enige motorpech die we vandaag krijgen is gelukkig als we al lang in de auto zitten en bijna terug zijn in Groningen: lekke band, en twee uur later thuis dan gepland.

route Groningen; route Stadskanaal Juist; route op Juist; route Juist Stadskanaal; natuur (NL); natuur (DE)

18 maart: rondje vanaf Grijpskerk, en rondje vanaf Loon

Balloërveld

's Ochtends voor het ontbijt loop ik voor het eerst dit jaar een rondje om de gasopslag bij Grijpskerk. Er bloeit al een gulden sleutelbloem.

's Middags lopen we nog maar weer eens een rondje door het gebied van de Drentsche Aa, dit keer vanaf het dorpje Loon. Mooie route, maar het waait hard en het is koud. Vanaf morgen keert het mooie weer weer terug, zegt men. route Grijpskerk; route Loon; natuur

17 maart: naar Matsloot en Groningen

Gisteren was het hier nevelig en zo'n acht graden. In Limburg werd de 21 al bereikt. Vandaag is het gelukkig wat beter. In het begin is het nog wel fris, maar later breekt de zon door, en als ik eenmaal de wind in de rug heb, is het lekker.

Ik loop een rondje vanaf Aduard want Petri heeft de auto nodig, en de eerste bus vertrekt tegenwoordig op zaterdagochtend pas om half negen. Dus het begin is een beetje saai. Ik ga naar Den Horn en dan richting Oostwold, maar direct over het Hoendiep ga ik naar rechts en ga dan even verder het dijkje op dat om de nieuwe waterberging loopt. In het boekje van het Westerkwartierpad wordt dit als wandelroute aangegeven. Maar het lijkt toch niet echt een wandelpad, en je moet ook over hekken klimmen.

15 maart: rondje vanaf Roden

Prachtig weer, dus ik loop voor het eerst een rondje in de vroege avond.

11 maart: rondje vanaf Utrecht, en rondje vanaf Oostvaardersplassen

Oude Gracht, Utrecht

Heerlijk gegeten - en gedronken - gisteravond, het restaurant bleek een prima keus. Vooral de witlof-oester-soep was heel bijzonder. We slapen in de werfkelder van Lieke. 's Ochtends blijkt het prachtig weer. De zon schijnt volop. Ik loop twee rondjes (na het eerste rondje was vrouwlief nog niet wakker) door het centrum van Utrecht en daarna ontbijten we samen bij Orloff op het Wed.

zingende zanglijster

Daarna pikken we de auto op (bij Carla) en gaan nog een rondje lopen bij de Oostvaardersplassen - maar ook nu is het gebied nog niet helemaal toegankelijk. We kunnen wel naar de vogelkijkhut De Schollevaar lopen. Daar kun je vooral veel aalscholvers zien, en hun nesten. Als we weer bijna terug bij het bezoekerscentrum zijn, horen we een schot. Even later komt de boswachter ons voorbij en legt uit dat een te zwak edelhert afgeschoten moest worden. We zien het beest liggen in de verte. Even verderop ligt er nog eentje.

route Utrecht; route Oostvaardersplassen; natuur

10 maart: rondje vanaf Hollandsche Rading

Als kado voor mijn oratie heb ik nog een etentje te goed met schoonbroers en -zussen, en dat is vanavond bij de Keuken van Gastmaal in Utrecht. 's Middags loop ik met Petri, Carla en Mark een rondje vanaf station Hollandsche Rading. Dit is door de bossen rond Lage Vuursche. Dat bosgebied is voor ons speciaal omdat papa hier in 1943 een tijd heeft ondergedoken gezeten, in Het Duikje - een hut in het bos. Waar de hut precies stond is niet bekend, maar het moet vlakbij het voormalige klooster geweest zijn. Dat klooster is er nog - het is nu een verpleegtehuis. Bij dit klooster was een "pomphuisje" en vanaf dat huisje liep een electriciteitskabel naar de hut. Vanaf dat pomphuisje kan het dus nooit ver geweest zijn. Het pomphuisje is er nog, en het staat aan de rand van het terrein van het klooster. Daarachter begint het bos. Daar moet het dus ergens geweest zijn.

In Het Duikje zaten nog meer onderduikers. Ook Engelse piloten hebben daar soms gezeten. Wij kregen tientallen jaren lang een nieuwjaarskaart van de Royal Air Force. Ook is papa nog op uitnodiging van de RAF in Engeland geweest (eind jaren zestig, denk ik). De boel werd op 29 december 1943 verraden, maar de onderduikers werden net op tijd getipt.

pomphuisje bij voormalig klooster in Lage Vuursche Mark, Carla en Petri op bruggetje Nonnenland

4 maart: naar Allersmaborg, en rondje vanaf Westernieland

Opnieuw zeer grijs. Ik loop eerst naar de Allersmaborg, en daarna lopen we samen nog een rondje vanaf Westernieland, langs de Waddenkust en door Pieterburen. Bij Pieterburen bezoeken we ook de "tuin van de dominee", oftewel Domies Toen op zijn Gronings. In deze tuin groeien allerlei stinsenplanten, en die heten hier dan Börgbloumkes.

Als we het laatste rechte eind terug naar de Waddendijk lopen komt de zon er dan toch nog door. Gelijk voelt het veel warmer en merk je dat het voorjaar er aan komt. In het zuiden schijnt het daarentegen al flink te regenen.

route Allersmaborg; route Westernieland; natuur

3 maart: rondje vanaf Rolde

pootafdruk van een das

Zeer grijze dag. De beloofde 12 graden worden lang niet gehaald. Gedurende de ochtend wordt het alleen maar grijzer, dus maar weinig foto's gemaakt. Bij het Westersche Veld van Rolde - een klein natuurgebiedje met heide en bos - zie ik opvallende verse pootafdrukken in het zand. Dat bleken afdrukken van een das te zijn, leuk.

's Middags bij het voetbal van Rik gekeken en die winnen eindelijk weer eens: 2-1, na 0-1. 's Ochtends had Kris al met 6-1 (of was het toch 5-1?) gewonnen, en Ida wint ook al, met 4-3.

terug naar Looblog Februari 2012

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".