Gertjan's Looblog
Engeland 2012
navigation back navigation home navigation forward

De foto's van juli zijn hier te vinden: Flickr collection

De foto's van augustus zijn hier te vinden: Flickr collection

22 juli: rondje Purfleet

We (Petri, Kris en ik) zijn op vakantie in Engeland. Eerst een paar dagen Londen. We verblijven in een motel niet ver van Purfleet. Als we ons in het hotel hebben gemeld, lopen we aan het eind van de zonnige dag een stukje langs de Thames. Het natuurgebied Rainham Marshes gaat net dicht. Openingstijden: half tien tot vijf uur. Raar! Gelukkig kunnen we vanaf het dijkje langs de Thames toch het gebied bekijken.

route; natuur

Dartford Crossing over de Thames Thames met Londen in de verte

23 juli: rondje Purfleet en rondje Londen

Voor het ontbijt loop ik opnieuw naar de Thames. Na het (Engelse!) ontbijt gaan we naar Londen. We bekijken de Tower Bridge (inclusief de machinekamer), en lopen langs de Thames naar het enorme reuzenrad, de London Eye. We betalen extra om niet in de lange rij te hoeven wachten. Het is nog steeds schitterend weer, geen wolkje aan de lucht, dus we kunnen de hele stad van boven bekijken.

Na het pub-eten van gisteren (de "sunday carvery", goedkoop en slecht) proberen we nu een Indiaas restaurant te vinden. Dat valt in eerste instantie niet mee, maar net als we het op willen geven lukt het alsnog, en inderdaad eten we veel lekkerder dan gisteren.

route Purfleet; route Londen; natuur

Tower Bridge met Olympische ringen London Eye

24 juli: rondje Mardyke Valley, rondje Arsenal en rondje Londen

Voor het ontbijt loop ik nu de andere kant op. Het eerste deel van de route gaat over een soort fietspad, door de Mardyke Valley. De beek die door de vallei stroomt is blijkbaar door de vele regen van deze zomer "buiten haar oevers getreden", en de vallei staat gedeeltelijk blank. Verderop staat ook het fietspad blank, maar ik kan een pad door het bos nemen. Het tweede deel gaat door bebouwd gebied, en daar is niet veel aan.

Overdag gaan we weer de stad in. Ik ga met Kris naar het stadion van Arsenal, en Petri bezoekt ondertussen het Tate Modern museum. Bij het stadion moeten we een half uurtje wachten tot we de rondleiding kunnen doen. Het is een prachtig stadion. Met interesse bekijken we de beschrijving van de legendes van vroeger, en gelukkig hoort ook Dennis Bergkamp daarbij.

Daarna pikken we Petri weer op die ondertussen ook kaartjes voor het theater heeft gekocht. Voordat we daar heen kunnen bekijken we nog Westminster Abbey - of beter gezegd we zitten daar in de schaduw in het gras want het is erg warm vandaag. We zien de klucht "What the butler saw". Een soort pastiche van een klucht met veel verkleed- en verstoppartijen etc., maar dus wel toegankelijk wat het taalgebruik betreft. En toch wel erg leuk.

route Mardyke Valley; route Arsenal; route Londen; natuur

zilverreigers in de ondergelopen Mardyke Valley Kris op de plek van Robin

25 juli: rondje Stonehenge en rondje Clovelly

Reisdag. Ongeveer halverwege bezoeken we ook Stonehenge. Als je een heuvel over bent zie je de site plotseling liggen. Een prachtig gezicht. De stenen cirkel ligt boven op een kale heuvel en verder is er nauwelijks iets te zien. De parkeerplaats, souvenirwinkeltjes en restaurants zijn keurig weggewerkt in een dalletje. Je mag niet dicht bij de stenen komen, maar loopt er in een wijde cirkel omheen. Ook dat geeft een serene sfeer. Ik vind het een mooie plek. De heuvels hier bevatten blijkbaar veel kalk. Plantengroei doet aan Zuid-Limburg denken. We lopen nog even naar wat grafheuvels een stukje verder en ik zie allerlei interessante planten.

We slapen in Green Fields, niet ver van het kustplaatsje Clovelly. Dat is een heel klein dorpje dat zo'n beetje tegen de kliffen op gebouwd is. Een oude klinkerweg loopt steil naar beneden. Beneden is een klein haventje en je loopt zo het strand (van grind) op. Een stukje verder valt een beekje in de vorm van een watervalletje over de klifrand. We eten in de bar van het hotel aan de haven.

route Stonehenge; route Clovelly; natuur

Stonehenge duifkruid

26 juli: rondje Welcombe Mouth en rondje Hartland Quay

Voor het ontbijt probeer ik een klein natuurgebiedje te vinden uit het boekje met Engelse natuurgebieden dat ik vlak voor de vakantie nog gauw gekocht heb ("Wildlife Walks"). Maar ik vind het niet (zie morgenochtend). Ik kom over een bijzonder smal weggetje (de auto raakt de struiken aan beide kanten, gelukkig kom ik geen tegenliggers tegen) bij de kust uit, en besluit dan daar een stuk van het kustpad te lopen. Dat kustpad - zo leren we later - is destijds door de douane aangelegd om te kunnen patrouilleren ("van vuurtoren naar vuurtoren") tegen de smokkelaars. Nu is het South West Coast Path een wandelroute van meer dan 1000 kilometer. De plek waar ik begin is Welcombe Mouth. De term "Mouth" betekent zoiets als "monding" en inderdaad komt hier een fotogeniek beekje in zee uit. Het is hier prachtig. Veel plantensoorten die ik nog niet ken.

Later lopen we met ons drie nog een stuk van dat kustpad, en wel van Hartland Quay naar Hartland Point, en dan via andere wandelpaden door het binnenland terug. Het is een prachtige tocht, maar wel zwaar vanwege de vele hoogteverschillen. Gelukkig is er een tentje waar we drinken kunnen kopen bij Hartland Point want het is nog steeds mooi weer en je krijgt veel dorst van naar boven lopen.

route Welcombe Mouth; route Hartland Quay; natuur

kustpad bij Welcombe Mouth Hartland Quay

kustpad bij Hartland vuurtoren bij Hartland Point

27 juli: rondjes Marsland Valley, Halsdon, Northam Burrows en Bude

Vanochtend vind ik de Marsland Valley dus wel. Klein natuurgebiedje op de grens van Devon en Cornwall. 't Is opnieuw een bijzonder smal weggetje, en pas als ik al ben uitgestapt kom ik een bordje tegen dat bevestigt dat ik op de juiste plek ben beland. Het dalletje is wel aardig, maar ik had er geloof ik wat meer van verwacht.

zonsondergang bij Bude

Na het ontbijt bezoeken we als drietal nog een natuurgebiedje, Helsdon. Het is niet ver, hemelsbreed, maar het blijkt toch een heel stuk rijden over deze wegen, en het is druk onderweg. We lopen door een bos naar een riviertje en volgen dat een stuk. Je zou hier soms otters kunnen zien, maar dat geluk is ons niet gegund (hadden we ook niet verwacht).

Na de (korte) wandeling rijden we naar Westward Ho!, een bekende badplaats blijkbaar, en het uitroepteken is deel van de naam. Dit blijkt een heel bijzondere plek. Een estuarium. Achter het strand (alleen bij eb) is een enorme dijk van grote kiezelstenen ontstaan - een vrij bijzonder natuurlijk fenomeen. Daarachter ligt een golfterrein (maar dat is niet afgesloten). Er is ook een bezoekercentrum met aandacht voor de natuur. Een stukje duingebied is ter bescherming wel afgesloten. Een heel interessant gebied dus met strand, duinen, kiezeldam, riviermonding en kwelders. Ook veel planten te zien.

's Avonds rijden we naar Bude, omdat we nog moeten pinnen en dit een wat grotere plaats is. Bude ligt ook al aan de kust en blijkt een fraai havenstadje. Dat het opnieuw geheel onbewolkt en kraakhelder is zal onze indruk hebben beinvloed. We zien na het eten de zon in zee ondergaan.

route Marsland Valley; route Halsdon; route Northam Burrows; route Bude; natuur

Northam Burrows Bude

28 juli: rondje Dartmoor (2x) en rondje Carbis Bay

Teer guichelheil

Vandaag reizen we naar St. Ives, Cornwell, maar we nemen een omweg via Dartmoor (nationaal park). Als we de grens van het park gepasseerd zijn, is er op een heuvelrug een groot parkeerterrein waar we even stoppen. Het landschap is hier al helemaal anders. En wel: prachtig! Geen bomen te bekennen, maar heuvels met heide-achtige plantengroei. We lopen een stukje naar de dichtstbijzijnde heuveltop. Ook het weer helpt weer mee. Het is koel, maar wel helder en zonnig. Aan de andere kant van de heuvel zijn een aantal bronnen vanwaaruit beekjes ontspringen. Allemaal prachtig! Er groeit onder andere teer guichelheil. Die heb ik in Nederland nog nooit gezien (groeit alleen in het zuiden).

bloem van vetblad

In Princetown kopen we in het High Moorland Visitor Centre een folder met een wandeling vanuit Postbridge, een paar kilometer verderop. Een kilometer of acht, met als voornaamste attractie een waterval. Inmiddels is het wat meer bewolkt geraakt en er vallen zelfs een paar druppels. Echt regenen doet het nog steeds niet. We starten bij een echte "clapper bridge". De wandeling is zwaar, want er zijn nauwelijks echte paden. Het landschap is prachtig. Als we bijna terug zijn kom ik opnieuw langs een brongebiedje waar naast beenbreek nog meer teer guichelheil groeit. Ook vind ik er een ander roze bloempje: vetblad. Een vleesetend plantje, dat in Nederland alleen in een heidegebiedje in de Achterhoek voorkomt. Dit was een prachtige, maar wel vermoeiende wandeling ook al was het minder dan 9 kilometer.

Als we in St. Ives op ons volgende logeeradres aan zijn gekomen (in Carbis Bay, twee kilometer ten oosten van St. Ives zelf, ook aan zee), verkennen Kris en ik het dichtbij gelegen strand nog even. Daarna kopen we wat proviand in de winkel om op de hotelkamer naar de damesestafette zwemmen te kijken die deze keer slechts tweede worden.

route Pork Hill, Dartmoor; route Postbridge, Dartmoor; route Carbis Bay; natuur

clapper bridge bij Postbridge in Dartmoor Pork Hill, Dartmoor

Dartmoor Dartmoor

29 juli: rondje St. Ives (2x) en rondje Hayle

Voor het ontbijt loop ik over het kustpad van het hotel naar het stadje St. Ives. Het havenstadje is prachtig gelegen en vanaf het kustpad kun je dat 's ochtends met de zon in de rug ook heel goed zien. Op de terugweg valt een regenbui en schuil ik even in een bushokje.

Na het ontbijt (het is al weer stralend weer) lopen we met ons drie zo ongeveer hetzelfde stuk. In het stadje is het nu razend druk met toeristen. Petri bezoekt een dependance van het Tate museum. Kris en ik overwegen om met een bootje mee te gaan om zeehonden te zien, maar daarvoor moeten we te lang wachten naar ons zin. Als we op de pier in de haven op Petri wachten zien we toch nog een zeehond. Deze zwemt heel nieuwsgierig de haven in, en bekijkt ons (en andere toeristen) met minstens zoveel belangstelling als wij hem.

's Middags spelen we "pitch and putt" en na afloop rijden we nog even naar het duingebied ten oosten van ons hotel. Er groeit volop hondskruid (een orchidee die ik laatst bij Wijk Aan Zee voor het eerst zag).

route St. Ives voor het ontbijt; route St. Ives na het ontbijt; route Hayle; natuur

St. Ives St. Ives

grijze zeehond in het haventje van St. Ives strand bij Hayle

30 juli: rondje Upton Towans, rondje St. Michael's Mount en rondje Lizard Point

scilla verna groeit op de kliffen bij Lizard Point

Voor het ontbijt loop ik een rondje door het duingebied Upton Towans - tip uit het Wildlife Walks boekje. Dit is het gebied van een voormalige vuurwerkfabriek. Ik zie niet zoveel verschil met het duingebied hier vlakbij waar we gisteravond nog even waren. Wel ligt er erg veel hondenpoep langs de paden, en laten mensen hun hond hier gewoon los lopen.

Na het ontbijt gaan we naar St. Michael's Mount. Dit is de Britse variant van Mont St. Michel, en die link is blijkbaar ook historisch. Als we de auto geparkeerd hebben zien we het bergje voor de kust met het kasteel erop prachtig liggen. Het is mooie-luchten-weer. Er loopt een dammetje naar de berg dat alleen bij eb boven water komt. Wij zijn zo ongeveer de laatsten die droog over het dammetje kunnen oversteken, al komen er na ons nog heel wat toeristen die soms tot aan de borst in het water naar het (nu) eilandje lopen. Maar er varen ook bootjes dus we hoeven hier geen uren te blijven tot het opnieuw laag water wordt.

Het kasteel is mooi - geholpen door het mooie heldere weer. De glas-in-lood ramen bevatten illustraties van Nederlandse schepen en teksten in 17e-eeuws Nederlands. De suppoost legt uit dat het glas destijds uit Nederland of Vlaanderen is gehaald.

Na een voedzame "pasty" (echt iets voor Cornwall) rijden we naar het plaatsje Lizard en lopen bij Lizard Point een klein rondje, ook grotendeels over het kustpad. Dit punt heeft enige bekendheid als meest zuidelijke puntje van het Britse vaste land. De zon is inmiddels verdwenen achter grijze wolken.

route Upton Towans; route St. Michael's Mount; route Lizard Point; natuur

voormalige vuurwerkfabriek bij Upton Towans St. Michael's Mount

Marazion - het vaste land ter hoogte van St. Michael's Mount het wordt vloed op de dam naar St. Michael's Mount

31 juli: rondje Winchelsea en rondje Rye

Danger. Deep water

Reisdag. We reizen terug vanuit Cornwell naar Winchelsea, een oud dorpje niet ver van Dover. Als we er aan het eind van de middag zijn, loop ik nog even een rondje om het dorpje heen. 's Avonds rijden we naar Rye, een paar kilometer verder. Dit is een klein oud mooi stadje waar ik eerder in 1978 (denk ik) geweest ben tijdens de fietsvakantie met pa, ma en Mark. We vermaken ons om de waarschuwingsborden met "Deep water" langs het riviertje waar bij eb nauwelijks tien centimeter water in staat.

route Winchelsea; route Rye; natuur

1 augustus: rondje Rye Harbour (2x), rondje Camber Sands en rondje Winchelsea

Al weer de laatste dag. Voor het ontbijt loop ik een rondje - in de zon - door het natuurgebied bij Rye Harbour. Heel mooi gebied. In het ene deel heeft de zee een beetje meer vrijheid gekregen. Dit is een gebied met heel veel grind ('s winters wordt hier ook grind gewonnen voor de cementindustrie). Er groeit onder andere heel veel zeekool en gele hoornpapaver (in Nederland alleen in Zeeland te vinden). Smalle raai groeit in een klein speciaal omheind terreintje tegen de konijnen. Verderop langs het pad groeien nog meer exemplaren die de konijnen blijkbaar nog niet ontdekt hebben. Ook groeit er heemst, nog zo'n Zeeuwse plant. In een ander deel is een kaal heidegebied met schapen dat wordt opgefleurd met een oud kasteel, Camber Castle. Er zijn hier ook een aantal plassen waar veel vogels te zien zijn (grote groepen aalscholvers en kieviten en ook een enkele zilverreiger).

Na het ontbijt lopen we als drietal ongeveer hetzelfde rondje in omgekeerde richting. Het regent een beetje. Ook kijken we even rond bij Camber Sands, aan de andere kant van de rivier. Hier moeten we destijds in een huisje hebben gezeten, maar ik herken helemaal niets. Na het nuttigen van een "cream tea" in Rye loop ik nog een rondje vanaf Winchelsea - de zon schijnt inmiddels weer zo aanlokkelijk dat ik niet in de hotelkamer wil blijven zitten.

route Rye Harbour (voor ontbijt); route Rye Harbour (na ontbijt); route Camber Sands; route Winchelsea; natuur

Rye Harbour Nature Reserve; de zeekool groeit direct op het grind smalle raai

Rye Harbour Nature Reserve - Camber Castle Rye Harbour Nature Reserve

terug naar Looblog Juli 2012

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".