Gertjan's Looblog Augustus 2012 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

30 augustus: rondje vanaf Eemshaven

28 augustus: excursie Rottumeroog

De Noordster bij Rottumeroog

Een hele lange dag. Om kwart over zeven vertrekt De Noordster met zo'n dertig man aan boord naar Rottumeroog. De haven van Noordpolderzijl is inmiddels te ondiep geworden en daarom werd onlangs besloten om vanuit Lauwersoog te vertrekken. De vaartijd loopt zodoende op tot zo'n vier uur. Het eiland is alleen bij hoog water te bereiken. De kapitein legt uit dat het heel lastig is om precies de goede plek van de geulen te vinden. Bovendien is er vandaag een "verlaging" van 40cm vanwege de wind. Hij legt uit dat hij niet kan garanderen dat we Rottumeroog echt gaan bereiken. Maar dat het tot nu toe altijd gelukt is. Vandaag lukt het ook. Als we rond elf uur op zo'n 2 kilometer van het eiland zijn moeten we wachten tot het water gezakt is, om het laatste gedeelte te voet af te leggen. Het gaat vandaag makkelijk: alleen over zand met hoogstens vijftien centimeter water.

Op de heenweg hebben we dan al veel gezien. Veel vogels natuurlijk - vooral de grote aantallen eiders vallen op. Op zandbanken bij Rottumerplaat liggen honderden zeehonden. Ook als we te voet naar het eiland lopen is er veel te zien. Veel bonte strandlopers, en boven de duinen een jonge bruine kiekendief. Bij het huisje op het eiland zit een vroege kramsvogel.

Het eiland zelf is maar klein - behalve natuurlijk als je de zandplaten die bij eb droogvallen ook mee zou tellen. We lopen een rondje. Eerst langs de noordoost-kust over het strand. Hiervandaan lijkt Borkum erg dichtbij. Je zou denken dat je vanaf Borkum of vanaf de Eemshaven hier in een half uurtje zou kunnen zijn. De terugweg gaat via het "binnenland". Dit is een kweldergebied dat nu vrij droog is. Veel zoutminnende planten. Ik vermaak me goed. We struinen terug naar het centrale punt van het eiland bij het huisje en de uitkijktoren van de vogelwachters. Langzaam trekt het open en gaat de zon schijnen. Het is gelijk veel warmer.

De Noordster op weg naar Lauwersoog

Als het tijd is om terug te gaan moeten we dus weer dezelfde twee kilometer teruglopen naar De Noordster, die grotendeels is drooggevallen op het wad. De waddenzee bij eb ziet er prachtig uit. Zandplaten zover je kijken kan. Rottumerplaat lijkt dichtbij en over zandplaten bereikbaar maar dat is schijn, er ligt een diepe geul tussen de beide eilanden. Naar Rottumerplaat zou ik ook nog wel eens willen, maar dat is niet mogelijk. De gids weet van een wadloper die het toch deed en een boete van 280 euro kreeg.

De Noordster neemt ook nog enkele wadlopers mee die inmiddels zijn gearriveerd. We wachten tot het opkomende tij de boot doet loskomen. Dan is het weer zo'n vier uur varen naar Lauwersoog. We raken eenmaal vast op een hogergelegen deel, maar zijn binnen tien minuten weer los. De kapitein maakt ook nog enkele ererondjes om een paar bakens die vandaag nieuw zijn gelegd. Om te controleren of ze op de goede plek liggen. Geen idee wat er zou zijn gebeurd als dat niet zo was. We zitten lekker in het zonnetje op de boot, maar het wordt langzaam kouder. Eer Lauwersoog in zicht komt zijn alle kledingstukken weer aan. Pas na half negen zijn we weer in Lauwersoog.

vaarroute heen; route Rottumeroog; vaarroute terug; natuur

zeehonden op een zandplaat bij Rottumerplaat het laatste stuk naar Rottumeroog gaat te voet over het wad

excursie Rottumeroog excursie Rottumeroog

26 augustus: rondje vanaf De Blinkerd en rondje vanaf Wierum (Fr)

lepelaar

Vandaag komt de weersverwachting wel uit: de ene felle bui na de andere. Ik was eigenlijk wel van plan om vroeg op te staan maar als ik het zo hoor regenen slaap ik toch maar wat langer door. Als rond het middaguur Kris is opgehaald voor zijn weekje kamperen gaan Petri en ik naar Wijster en lopen daar een rondje door De Blinkerd - compensatienatuur bij de VAM-berg. We moeten een keer of zes schuilen voor regenbuitjes. Het uitzichtpunt en informatiecentrum boven op de berg is voor enkele maanden onbereikbaar vanwege werkzaamheden. Ook handig is, dat ik mijn regenjas per ongeluk thuis heb gelaten.

Na het eten lijkt het wat op te klaren. Ik vergeet voor het gemak mijn regenjas voor de tweede keer vandaag. Geen nood, want het blijft droog. Het wordt zelfs een prachtige avond aan de Waddendijk bij het Friese dorpje Wierum. Prachtig oud kerkje waar de dijk met een bochtje omheen is gelegd. In de kwelder is het mooi. Er vliegen plotseling vijftien lepelaars recht over me heen.

route De Blinkerd; route Wierum; natuur

De Blinkerd kwelder bij Wierum

kwelder bij Wierum Wierum

25 augustus: rondje vanaf Dwingelderveld

Om half zeven 's ochtends ben ik op de parkeerplaats bij het Dwingelderveld (naast motel van der Valk, Spier). Het is net licht. De weersverwachting is hopeloos, maar het valt erg mee. Een paar druppels, verder geen regen. Ik ben op tijd terug om de derde bekerwedstrijd van Rik te zien (2-1 gewonnen en door naar de volgende ronde).

nieuw wandelpad door Lheebroekerzand Dwingelderveld

23 augustus: rondje vanaf Groningen

Als ik bij de Euroborg onder het fietstunneltje loop, hoor ik iets vallen. Bij het eind van het tunneltje zie ik wat het is: een muisje is van het viaduct naar beneden gevallen: dood. Een ongelukje, of een depressieve muis?

22 augustus: rondje vanaf Zuidhorn

20 augustus: rondje vanaf Eexterveld

Omdat mijn bezoek aan het Eexterveld van twee weken terug geheel in het water viel, ben ik er vandaag nog maar weer eens geweest. Een wereld van verschil. Twee weken geleden was het een moeras waar je eigenlijk nergens droog kon lopen. De laag gelegen delen stonden blank en waren riviertjes geworden. Nu is daar niets meer van te zien, en ik kan overal bij zonder bang te zijn voor natte voeten.

19 augustus: rondje vanaf Leggelderveld

de zon komt op boven de polders van Texel

Toen ik voor het ontbijt opnieuw naar De Muy reed, kwam de zon net op: even de auto gestopt voor dit geweldige panorama! Ik geloof niet dat ik al mooiere foto's heb gemaakt.

zwarte ooievaar

Ik loop dus voor het ontbijt opnieuw een rondje door De Muy omdat ik daar nog lang niet alles gezien had, en omdat dit gebied ook interessanter leek (voor plantenliefhebbers) dan De Slufter. Dit bleek geheel en al te kloppen. In het begin zie ik opnieuw een groepje zwarte ooievaars, maar deze keer zie ik ze alleen als ze over me heen vliegen. De route die ik nu kies komt langs enkele nu drooggevallen duinplasjes. Langs de rand hiervan groeien al weer grote hoeveelheden (uitgebloeide) orchissen. Ook vind ik tientallen slanke gentianen, die nu pas net in bloei komen.

slanke gentiaan in De Muy

Na het ontbijt lopen we een rondje door de duinen bij Den Hoorn. De duinen zijn prachtig paars gekleurd vanwege de bloeiende struikhei. Ik probeer klokjesgentiaan te vinden op de wat nattere gedeeltes en dat lukt eigenlijk vrij snel. Het is warm, en omdat het bewolkt is geworden is het wat drukkend. Na de lunch fietsen we nog een rondje voordat we met enige tegenzin weer naar huis gaan.

Texel is volgens velen niet het mooiste Waddeneiland, en je zou er ook het "eilandgevoel" missen. Mij is dit weekje prima bevallen. Er is enorm veel te zien. Erg afwisselend. En voor het echte "eilandgevoel" ga ik binnenkort een dagje naar Rottumeroog...

route De Muy; route De Slufter; fietsroute 't Horntje; natuur

16 augustus: rondjes vanaf De Muy, De Slufter en Paal 9

zwarte ooievaars in De Muy

Voor het ontbijt loop ik een rondje door het natuurgebied De Muy, net boven De Koog. Een deel van dit gebied is tijdens het broedseizoen afgesloten, en per 16 augustus weer open. Ik hoop dus om 7 uur 's ochtends de eerste te zijn. Na een kwartiertje zie ik drie zwarte ooievaars die zich rustig laten bekijken! Even later komt er een grote dragline en tractor het gebied binnenrijden: blijkbaar zijn ook bepaalde werkzaamheden tot vandaag uitgesteld. Het is hier een prachtig gebied.

Na het ontbijt lopen we samen een rondje vanaf De Slufter. Dit is net ten noorden van De Muy, maar toch een heel ander gebied. Hier komt de zee nog de duinen in, en het gebied lijkt eigenlijk meer op De Schorren waar we gisteren waren. Veel zeekraal, lamsoor, en zoutmelde. Het ziet er hier schitterend uit (geholpen door de uitbundig schijnende zon). Veel bezoekers.

Om een rondje te kunnen lopen steken we het water over (het water komt tot aan de knie dus de schoenen gaan uit en de broekspijpen worden opgerold. Petri heeft me beloofd eens uit te leggen hoe je dat laatste moet doen zonder dat de pijpen weer naar beneden rollen als je net met de schoenen in de hand in het midden van de stroom staat). Dit deel van de route (km 4 tot 7) is erg rustig. Het is warm. Er groeit hier enorm veel rode ogentroost.

Als we terug bij de auto zijn rijden we naar het strand bij Paal 9 en na een verfrissende duik loop ik langs het strand nog even verder naar het zuiden en ook daar zijn prachtige jonge duinen waar veel te bewonderen is. Na het avondmaal fietsen we nog een stukje over de Hoge Berg naar Oudeschild.

route De Muy; route De Slufter; route Paal 9; fietsroute Oudeschild; natuur

De Slufter fietspad langs De Slufter

De Slufter De Slufter

15 augustus: rondje vanaf Paal 5, en rondje door De Schorren

bruine kiekendief

Voor het ontbijt ga ik nog even terug naar het gebied met jonge duinen rond strandpaal 5, waar we eergisteravond even waren. In de natte duinvalleien groeien veel zeldzame planten, onder andere groenknolorchis, moeraswespenorchis, ondergedoken moerasscherm en bitterling. Enorme hoeveelheden.

's Middags doen we mee aan een excursie van Natuurmonumenten door het natuurgebied De Schorren. Hier kun je normaal gesproken niet komen. Ik wil eigenlijk de zeer zeldzame zeealant hier spotten maar dat lukt niet: de gids zegt niet te weten waar deze soort staat. Ik vermoed dat ze de lokatie ook geheim willen houden. De excursie is toch erg leuk. We zijn maar met vijf deelnemers. We bewegen ons door het gebied als wadlopers (speciaal surfschoentjes gekocht gistermiddag).

stekelbaarsje in opgedroogd plasje in De Schorren

De gids laat van alles zien. Leukste vond ik de "kokkelproef" en de "schijnspurrieproef". Als je een kokkel uit het wad haalt en hem er boven op legt, zie je hem daarna bewegen en zich weer in de modder bewegen... Bij de schijnspurrieproef neem je een bloeiend exemplaar van de gerande schijnspurrie. Als je die rechtop langzaam naar beneden het water in beweegt, zie je de bloem ogenblikkelijk dichtklappen als hij water raakt. Als je terug omhoog gaat, gaat de bloem weer even vlug open. Alsof er een scharniertje in zit. Ook komen we langs het zonnepaneel en de camera van de VARA die hier met een webcam de broedende lepelaars liet zien bij "Beleef de lente". We bestuderen ook de nesten die nu niet meer gebruikt worden. Uiteindelijk zijn we drie uur onderweg (voor maar vier euro per persoon!). Na afloop spoelen we ons schoon in zee bij het strand ter hoogte van Paal 15.

route Paal 5; fietsroute naar Jan Ayeslag; route De Schorren; natuur

excursie van Natuurmonumenten door De Schorren De Schorren

14 augustus: rondje vanaf Den Hoorn

Voor het ontbijt loop ik een rondje om Den Hoorn. Ik loop een stukje mee met een aantal georganiseerde wandelaars die de "eilandvijfdaagse" lopen.

De rest van de dag staat een "rondje Texel per fiets" op het programma. We zien heel veel. De Hoge Berg. De haven van Oudeschild. IJzeren Kaap. Natuurgebied ter hoogte van molen Het Noorden (met veel lepelaars). Het nieuwe natuurgebied Utopia. Het natuurgebied De Schorren (maar daar mag je niet eens langs, laat staan in). De steiger voor het bootje naar Vlieland. De vuurtoren. De terugweg gaat langs de duinen en daar blijven de natuurgebieden uit het zicht. Bovendien betrekt de lucht en we fietsen snel door. Als we in De Koog zijn valt er een bui maar we kunnen schuilen.

route Den Hoorn; fietsroute; natuur

langs de Watermolenweg in Den Hoorn molen Het Noorden

13 augustus: rondje vanaf Bollekamer en rondje vanaf Mokbaai

Petri en ik zijn een midweek in Texel. We kunnen 's middags pas terecht in ons logeeradres, en voor die tijd loop ik een rondje door de Bollekamer: een deel van het Texelse duingebied, nabij strandpaal 9. Tot twee keer toe laat een jagende bruine kiekendief zich uitgebreid fotograferen. Bij een van de drinkpoelen groeit overdadig veel teer guichelheil. In de rand van het fietspad vind ik (gedeeltelijk afgemaaid) roze vetkruid.

Ons logeeradres bevindt zich in Den Hoorn. Een klein maar schilderachtig dorpje dat op het oude, hoger liggende deel van Texel ligt. Het opvallende witte kerkje staat op de rand van de "klif" en steekt overal boven uit. Je ziet het kerkje ook van verre steeds de horizon domineren. Na ons eenvoudige avondmaal lopen we samen een rondje door de jongere duinen in het zuiden van Texel. Prachtig gebied!

route Bollekamer; route Mokbaai; natuur

kerkje Den Hoorn jongen duinen aan de zuidkant van Texel

12 augustus: rondje vanaf bezoekerscentrum Punt van Reide

Engels gras op de Punt van Reide

Prachtig weer - eindelijk. Ik fiets met Petri vanaf Delfzijl naar de Punt van Reide. Voor we zover zijn kijken we eerst even bij de Schermpier in Delfzijl. Daarna tegen de wind in langs de Eemsdijk naar het oosten. Het voormalige kerkhof van Oterdum (de graven liggen nu op de dijk) ziet er zoals altijd heel bijzonder uit. Het grote beeld bovenop de dijk is gestolen door een koperdief. Even verderop kun je over een weggetje een stukje de kwelder op, vlakbij een mini-zandafgraving. Er staat een frietkraam en er zijn heel wat mensen die hier in hun tuinstoelen bij hun auto of camper van de zon en het uitzicht genieten. kerkhof Oterdum

De Punt van Reide is de plek waar de Dollard zo'n beetje begint, net ten oosten van Termunterzijl en Termunten. De Punt is een stukje buitendijks gebied dat wordt beheerd door het Gronings Landschap. Er vlakbij is een "rustgebied" voor zeehonden en inderdaad zien we heel in de verte een flinke groep zeehonden op een zandplaat liggen. Het is erg laag water en we zien de Eems zelf nauwelijks.

In de Breebaartpolder zijn zoals altijd veel vogels te zien. Op het pad is een brutale blauwborst niet bang voor de voorbijkomende wandelaars. In het water zitten grote groepen kieviten, lepelaars, grutto's, kluten en vermoedelijk nog wel het een en ander. Het ziet hier soms geel van de goudknopjes maar vandaag zie ik met moeite een exemplaar.

Met de wind in de rug zijn we heel snel terug in Delfzijl, maar we stoppen nog wel even op de wierde van Weiwerd. Weiwerd is een van de dorpjes (met Oterdum en Heveskes) die in de jaren zeventig zijn gesneuveld vanwege veel te optimistische plannen voor het industrie- en haventerrein van Delfzijl. Nu ligt hier een wierde waar bijna alle gebouwen verdwenen zijn. In de omtrek is weinig bedrijvigheid. De bewoners zijn dus tientallen jaren geleden voor niets uit hun huizen gezet. Recentelijk wil men van de wierde een "brainwierde" maken: een bedrijvendorp voor startende ondernemers.

route inclusief fietsen; natuur

11 augustus: naar Glimmen en rondje vanaf Zuidlaardermeer

Kropswolderbuitenpolder

's Ochtends vroeg vertrek ik in zuidelijke richting. Ik word al snel ingehaald door Kris - vakkenvuller bij de Jumbo - die aan het werk moet. Daarna gaat de route door Hoogkerk naar het Eelderdiep waar enorme hoeveelheden waterplanten groeien en bloeien. Verder naar Paterswolde en dan volg ik een stukje het Noord-Willemskanaal. Hier stroomt ook het water van de Drentsche Aa. Opnieuw enorme aantallen oranje springzaad.

kleverige ogentroost

Bij de carpoolplaats bij de afslag Glimmen aan de A28 pikt Petri me op. Zij heeft dit weekend voor de laatste keer bereikbaarheidsdienst. We lopen een rondje vanaf de parkeerplaats bij het Zuidlaardermeer naar de "Kropswolderbuitenpolder". Dit is een heel mooi stukje geworden waar ik eerder in het voorjaar de witwangsterns zag. Vandaag is er ook een verrassing. Er groeit plotseling in de berm een aantal Kleverige ogentroost. Die plant ken ik van Portland vorig jaar. Deze plant is in Nederland (en zeker in Groningen) zeldzaam, en ik ben vorige zomer al twee keer tevergeefs het havengebied van Delfzijl doorlopen om de plant te zien. Nu staat hij hier plotseling zomaar!

route Paterswolde; route Kropswolderbuitenpolder; natuur

witte molen bij Haren oranje springzaad

10 augustus: rondje vanaf Hoornseplas

Ik loop een rondje om het Paterswoldse Meer. Langs het Hoornse Diep staat ook al heel veel Oranje springzaad. Wonderlijk toch.

9 augustus: rondje vanaf Norg

8 augustus: rondje vanaf Wierumerschouw

oranje springzaad

Bij het woon-werkverkeer zag ik vanochtend en vanmiddag op verschillende plekken het oranje springzaad bloeien. Dit was tot voor kort een zeer zeldzame plant die een voorkeur voor plekjes langs het Reitdiep lijkt te hebben. Als ik 's avonds een rondje vanaf Wierumerschouw loop, vind ik opnieuw een exemplaar.

De oude Wetsingerzijl wordt eindelijk gerestaureerd. Het is niet de bedoeling om daar langs te lopen - er is een omleiding - maar het lukt me toch.

7 augustus: rondje vanaf Grijpskerk

Wel op tijd thuis, maar toch laat gegeten omdat we geboeid kijken naar de Olympische oefening van Epke Zonderland. Dus niet zoveel tijd daarna om te lopen. Kort rondje door het gebied rond de gasopslag in Grijpskerk waar de Inula racemosa nu voor het derde jaar op rij bloeit. Als de plant (een nieuwkomer in Nederland) is uitgebloeid is me gevraagd materiaal te verzamelen voor het Nationaal Herbarium in Leiden... route; natuur

6 Augustus: rondje vanaf Anloo

Nat, nat, nat. Eerst door het kletsnatte bos van Boswachterij Anloo. Als ik dan verder loop in de richting van het Eexterveld begint het te gieten en het wordt niet echt meer droog. Het Eexterveld zelf is natter dan het van de winter was. Ik laat me niet tegenhouden en vind bloeiende klokjesgentiaan (de eerste dit jaar) en bloeiende exemplaren van klein glidkruid. route; natuur

5 Augustus: rondje vanaf Tiendeveen

Overdag zijn we naar Amsterdam om Riska te helpen verhuizen. 's Avonds is er na het eten nog wel even tijd voor een rondje. Er komen verspreid over het land fikse onweersbuien voor, dus ik kies een uithoek waar het droog lijkt te blijven. Vanuit Tiendeveen wil ik akkerviltkruid zien te vinden. Vorig jaar lukte dat niet, maar nu heb ik wel succes. route; natuur

4 Augustus: naar Lauwersoog

Ik vertrek rond het middaguur en loop naar Lauwersoog. Daar word ik dan later door Petri opgepikt als ze Ida naar de boot in Holwerd heeft gebracht. Ik wil naar Lauwersoog om Slanke mantelanjer te zien die ik daar bij eerdere bezoeken over het hoofd moet hebben gezien. Het weer is mooi, maar als ik bij Electra het Reitdiep oversteek komt er vlak ten noorden een flinke onweersbui voorbij. Ik kan de donder horen, maar blijf droog. Boven het Lauwersmeergebied wordt het opnieuw erg dreigend. Eerst wacht ik een tijdje in de vogelkijkhut bij de kazerne. Een slechtvalk komt al jagend enkele malen heel dicht op de hut af, prachtig gezicht. Als de bui niet dichterbij lijkt te komen loop ik toch maar door, en krijg dan even later natuurlijk een fikse bui op mijn kop. route; natuur

paard op de dijk van het Reitdiep langs de Electraweg onweer boven het Lauwersmeer

3 Augustus: rondje vanaf Matsloot

Het is wel weer even wennen na de opwindende wandelingen van de laatste weken. Op de grens van Groningen en Drenthe is het ook mooi, natuurlijk, maar toch. Ik loop door het recentelijk heringerichte gebied bij Matsloot. route; natuur

terug naar Looblog Engeland 2012

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".