Gertjan's Looblog April 2013 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

30 april: rondje vanaf Le Rozier

vale gier

Helaas, het regent nog steeds. De weersverwachting zegt dat het 's middags droog wordt. We beginnen toch maar aan wandeling nummer 16 uit de Crossbill Guide. De wandeling bestaat uit vijf delen: eerst omhoog naar Capluc. Dan hoog langs de Tarn. Vervolgens door het bos naar de andere kloof, die van de Jonte. Hoog langs de Jonte terug naar Capluc. En ten slotte weer naar beneden.

wildemanskruid

De eerste twee delen van de route regent het steeds, maar niet zo hard. Het pad is smal en we worden ook nat van het gras en de struiken waar we langs lopen. Als het pad omhoog loopt om de kloof uit te raken zien we verderop de eerste opklaring. Dat is de opklaring "die je wist dat zou komen". Het wordt droog en even later komt de zon er voor de eerste keer door. Het vierde deel van de wandeling is verreweg het mooist. Inmiddels schijnt de zon geregeld. We lopen hoog boven de Jonte. Zo nu en dan komen vale gieren overvliegen, soms heel dichtbij. Geweldig gezicht. Het pad biedt steeds opnieuw prachtig uitzicht op de kloof van de Jonte. Ook direct langs het pad is veel moois te bewonderen, onder andere veel bloeiend wildemanskruid.

langs de Jonte langs de Jonte

29 april: rondje Nimes Le Vieux en rondjes vanaf Le Rozier

spinnenorchis

Het regent vandaag.

We rijden uit de Crossbill Guide van de Cevennes de autoroute nummer 2. Die komt door Le Rozier dus dat komt mooi uit. Eerst door de Gorges van La Jonte. Mooi uitzicht op de mistflarden die hier en daar in de kloof hangen. Het giereninformatiecentrum is dicht (er vliegen hier veel vale gieren rond, gisteravond vanuit de hotelkamer hebben we er al een aantal gezien). Verder naar Meyrueis. Mooi plaatsje (dat kun je zelfs in de miezer nog wel zien).

Dan gaat de route de kloof uit, en dus de causse op. Hier is het mistig. De eerste stop is het gehucht Gally. Daarvandaan lopen we ondanks de natte mist en miezer toch maar de korte wandeling door Nimes Le Vieux. Dit is een wonderlijk gebied met zeer opvallende rotsformaties. Er tussendoor groeien veel mooie bloemen. Onder andere veel gulden sleutelbloemen en leverbloemen die nu volop in bloei zijn. Ook veel stinkend nieskruid en nog veel meer. Prachtig gebied - kun je nagaan hoe mooi het geweest had kunnen zijn met wat beter weer. Nu is het mistig en hier en daar tussen de rotsen liggen nog wat sneeuwresten.

Dan weer verder per auto over de causse. Even stoppen bij "een eenzame boom na vier kilometer, links van de weg", want dat zou een goede plek voor orchideeën moeten zijn. Vlierorchis (in twee kleuren) en spinnenorchis. Ook eten we een broodje. Verder. We zien de przwal-dinges-paarden niet, helaas. De route verlaat de causse via een spectaculaire afdaling naar het dorpje La Malène in de kloof van de Tarn. Hier kijken we even rond. In de Tarn is een koppeltje grote gele kwikstaarten druk. Het is even wat droger. Dan door de kloof van de Tarn uiteindelijk helemaal terug naar Le Rozier. Onderweg is het harder gaan regenen waardoor we bij Les Vignes maar doorrijden.

Aan het eind van de middag loop ik nog even naar Peyreleau, het dorpje waar we zo prachtig op uitkijken vanaf onze hotelkamer. Samen rijden we nog even naar het giereninformatiecentrum maar dat is nog steeds dicht: maandags gesloten. We lopen naar Capluc: het hoog boven Le Rozier gelegen uitkijkpunt. Het is even droog. We proberen in Le Peyreleau te eten maar daar is alles dicht.

route auto; route Nimes Le Vieux; route Le Rozier; route Capluc; route Le Rozier; natuur

Nimes Le Vieux in de mist de Tarn bij La Malène

28 april: rondje vanaf Le Rozier

de Tarn bij Le Rozier

We vertrekken uit Orléans met een stralend zonnetje. We rijden verder naar het zuiden over een hele rustige snelweg. Na enige tijd komen we in de streek van het Centraal Massief en de weg loopt omhoog. Vanaf zo'n negenhonderd meter hoogte is de wereld om ons heen wit: een flink pak sneeuw. De thermometer geeft slechts een halve graad boven nul aan.

Niet veel verder verlaten we de snelweg en de TomTom kiest een bijzonder klein weggetje als de kortste route naar het hotel in Le Rozier. Prachtige plek waar de Jonte in de Tarn stroomt. Het regent wel, en het is niet warmer dan vijf graden. Ik had niet gedacht dat dat mogelijk zou zijn op minder dan honderd kilometer van de Middellandse Zee.

Als het even wat minder regent verkennen we het dorpje. Ondanks de miezer en de grijzigheid kun je wel zien dat het een prachtige plek is. Vanuit onze hotelkamer kijken we uit over de Jonte en naar het daarboven gelegen dorpje Peylereau. Ook zien we rond de toppen van de heuvels een stuk of vijf vale gieren cirkelen. Daar is deze streek om bekend. Langs de Jonte zit een waterspreeuw.

's Avonds heel lekker gegeten in het bij het hotel behorende restaurant Alicanta.

27 april: rondje vanaf Orléans

Samen op weg naar de Cevennes. Onderweg logeren we in een mooi oud hotel aan de Loire. We zijn er 's middags tegen vijf uur na enig file-oponthoud in Parijs. We lopen langs de Loire naar het centrum en bekijken de beroemde kathedraal (van buiten) en eten wat in een brasserie.

25 april: rondje vanaf Groningen

Aan het eind van de middag loop ik een rondje door het Noorderplantsoen en omstreken voordat de vergadering van de Raad van Advies van onze opleiding begint. 't Is de warmste dag van het jaar voorlopig.

Vanochtend stond ik bij de bushalte en daar groeide een kievitsbloem zo maar tussen de klinkers. Opvallend als je bedenkt hoe teer deze plant is, en welke specifieke eisen hij aan de omgeving stelt.

24 april: rondje naar Zuidhorn

Ida heeft de auto mee, dus ik loop vanaf huis een rondje. Mooiste vandaag was de torenvalk die vlak boven me aan het bidden was toen ik vanochtend naar mijn werk fietste.

torenvalk torenvalk torenvalk torenvalk

23 april: op en neer naar 't Stort

22 april: rondje vanaf Twijzelermieden

21 april: naar Peizermade, rondje vanaf Amen, en rondje vanaf Peizermade

route naar Peizermade; route Amen; route vanaf Peizermade; natuur

20 april: van Cortenoever naar Dieren, en van Zutphen naar Cortenoever

gele kwikstaart

Naar de "kronkelwaarden" langs de IJssel ten zuiden van Zutphen: Cortenoever. Deze bestemming stond al een poosje op mijn verlanglijstje want het is een bijzondere plek waar veel bijzondere planten groeien. Akkertjes, rivierduinen en meidoornheggen. De plantengroei is natuurlijk nog maar net begonnen maar toch is er al wel het een en ander te beleven. Nieuwe soorten: handjesereprijs en voorjaarszegge. Verder schijnt de zon, dus het is erg mooi. Als het echt zomer is moet ik hier nog eens naar toe!

graspieper met echo

Ik loop vanaf Cortenoever verder naar het pontveer bij Brummen. Je komt aan de overkant in Bronkhorst, een soort openluchtmuseumpje dat zich het kleinste stadje van Nederland noemt. Op de Slotheuvel groeit bosgeelster, en ook zie ik een bloeiende judaspenning. Dan verder over de dijk langs de IJssel naar Dieren. Naarmate de dag vordert zie ik meer en meer bloeiende pinksterbloemen. Verder veel graspiepers en gele kwikstaarten.

Vanaf Dieren per trein naar Zutphen, en vandaar nog een vijf kilometer om terug bij de auto te geraken.

route naar Dieren; route van Zutphen; natuur

Cortenoever pinksterbloem

18 april: rondje vanaf Anloo

In deze tijd van het jaar is Burgvallen bij Anloo het mooiste plekje van Drenthe. Ondanks de stormachtige wind maak ik een mooi rondje. Het goudveil, de bosanemonen en het muskuskruid bloeit volop langs de beek.

Burgvallen, Anloo

16 april: minirondje naar 't Stort en naar Hekkum

route 't Stort; route Hekkum; natuur

15 april: minirondje door De Kleibosch en minirondje vanaf Hooiweg Onlanden

zonsondergang boven De Onlanden

Alweer een mooie avond. Eerst door De Kleibosch, klein maar mooi natuurgebiedje van het Drents Landschap. Het bosgebiedje is ontstaan mede door toedoen van de monniken van Aduard. Bijzonde planten groeien er vanwege de aanwezigheid van potklei (bos op klei is nogal bijzonder). Er bloeit nu heel veel speenkruid en bosanemoon, maar ik vind ook heelkruid, boszegge en bosaardbei. In een boom zit mijn eerste bonte vliegenvanger van het seizoen.

Daarna nog even naar De Onlanden. Ik hoor heel vaak het bijzondere geluid van een roerdomp (dat geluid wordt wel vergeleken met het geluid van een misthoorn), maar ik zie hem niet.

route Kleibosch; route Onlanden; natuur

14 april: rondje vanaf Mander en minirondje vanaf Peizerwolde

verboden de bloemetjes te vertrappen

Samen lopen we een rondje vanaf Mander, in het gebiedje rond de Mosbeek. Prachtige omgeving om te wandelen, en prachtig weer (uiteindelijk). De eerste dag van het jaar dat de temparatuur boven de twintig graden komt. Bij de bronnen van de Mosbeek staat het over een paar weken vol met orchideeën en ander fraais, maar nu is er nog helemaal niets te zien - behalve het bordje dat aangeeft dat je niet over de bloemetjes mag lopen. Na afloop nog wat gegeten en gedronken bij de Molen van Bels. Prachtig terras, slechte bediening. Daardoor wel erg goedkoop.

bosanemoon

's Avonds nog even Peizerwolde, weer een ander stukje van de Onlanden. Mooie avond. Langs het fietspad vanaf de provinciale weg staat onwaarschijnlijk veel bosanemoon te stralen in de avondzon. Verder weer heel veel vogels. Midden op een grasdijk ligt een groot ganzenei. Als ik wat verder gelopen ben wordt het belaagd door twee kraaien. Voor het eerst dit jaar het prachtige geluid van een watersnip gehoord.

route Mander; route Peizerwolde; natuur

13 april: rondje vanaf Wolfheze

kasteel Doorwerth

Zoals mezelf eerder beloofd loop ik het rondje vanaf Wolfheze van vijf weken terug nog eens opnieuw, maar dan zonder de regen. De beloofde zon laat lang op zich wachten. Er is nog niet zoveel te beleven op plantengebied, al is het voorjaar nu dan toch echt begonnen. Zo zie ik mijn eerste kikker van het seizoen, en ook de eerste pinksterbloem. Ook zijn er al volop zwaluwen en tjiftjafs terug.

De afgelopen dagen niet gelopen vanwege de (cum-laude!) promotie van Daniël en de bijbehorende festiviteiten.

10 april: rondje vanaf Roden

Kort rondje. Grijs weer na regen, de winterse kou is eindelijk voorbij.

9 april: naar Zuidhorn

rode wouw

Nog steeds koude oostenwind. Met wind in de rug naar Zuidhorn en met de bus terug. Langs 't Stort en nog maar eens de nieuwe uitkijktoren beklommen. Dat loont: ik spot voor het eerst een Rode wouw!

8 april: rondje vanaf Peizerwolde

blauwe reiger

Opnieuw naar de nieuwe natuur van de Onlanden, maar deze keer aan de oostelijke kant van de provinciale weg. Het is alleen weer een stuk kouder dan gisteren, en bovendien is de koude oostenwind weer terug. Hopelijk voor het laatst dit jaar. 't Is hier wel mooi geworden. Leuk pad over meerdere bruggetjes naar een uitkijkpunt. Bruine kiekendieven zijn druk aan het jagen maar komen niet erg dichtbij. Net als gisteren komen er grote groepen ganzen hoog overvliegen naar het noordoosten en oosten. Voor zover ik ze kan herkennen zijn het steeds kolganzen.

7 april: rondje vanaf Cornjum en rondje vanaf Roderwolderdijk

zwarte zwaan

Als de mist eenmaal verdwenen is wordt het opnieuw een stralende dag. Er staan weer stinsenplanten op het programma, maar dit keer wat dichter bij huis. Met Petri samen loop ik een rondje vanaf Cornjum. De route gaat via twee borgen: Martenastate en Dekemastate. De natuur is hier duidelijk wat minder ver dan gisteren bij Haarlem. De uitbundige zon vergoedt veel. Bij de Dekemastate is het druk. Een paartje zwarte zwanen heeft een nest direct bij de borg gemaakt. We drinken koffie met roze-gekleurde en uitbundig versierde oranjekoek. Dan nog even een korte excursie naar Zwarte Haan - een mooi plekje aan de Waddenzee. Hier vertrok tot 1948 de boot naar Ameland. Het is zulk laag water dat je de zee helemaal niet kunt zien: alleen maar wad. Trillend in de zon ligt Ameland aan de horizon.

stinkend nieskruid

Na het eten loop ik nog een kort stukje langs de nieuwe natuur van de Onlanden bij de Roderwolderdijk. Prachtige avond, maar het wordt al wel snel koud als de zon eenmaal weg is. Veel rietgorzen en veldleeuweriken. Ook een groepje kneuen. En tussen een groep grutto's zitten ook een paar kemphanen. Hoog boven me vliegen soms grote groepen ganzen naar het noordoosten, en ook een groep van vier grote zilverreigers.

route Cornjum; route Roderwolderdijk; natuur

6 april: rondje vanaf Velsen

kleine plevier

Ik ben om half acht in Velsen bij landgoed Beekestein. Bij Beekestein groeien stinsenplanten en daar lijkt het nu eindelijk een beetje de tijd van het jaar voor te worden. Ik zie hier Haarlems klokkenspel voor het eerst. Het gaat verder via Driehuis naar de Kennemerduinen. Bij de ingang van het park groeit net als de afgelopen jaren dwerggras. Dit is een zeer zeldzaam miniscuul grasje waar ik zo aan voorbij gelopen zou zijn als ik niet had geweten dat het hier groeide.

De duinen zijn nog erg dor. De stammen van bomen en struiken zijn aangevreten door de damherten die ik even later ook te zien krijg. Verder naar het westen worden de duinen minder begroeid. Bij Groot Olmen staat nog heel wat water ondanks de droogte van de laatste weken. Het is inmiddels heerlijk zonnig. Een Aziatische jongeman op een oude fiets met rugzak, slaapzak en nog het een en ander vraagt de weg naar "the Tulips". Lisse? "Yes!". Keukenhof? "Yes!". Dat is nog zeker 25 kilometer fietsen maar dat vertel ik hem niet. Ik raad hem aan om naar het zuiden te blijven fietsen. Benieuwd of hij het gehaald heeft. Overigens vroeg hij me ook nog, toen hij mij op mijn GPS zag kijken, hoeveel die kostte, waarbij ik niet precies begreep of hij een GPS in het algemeen bedoelde, of dat hij mijn exemplaar ter plekke wilde overkopen.

Bij het Vogelmeer is zoals altijd veel te zien. Geoorde fuut en wintertalingen. Verderop bij het Spartelmeer krijg ik alle gelegenheid om een kleine plevier te fotograferen. Achteraf denk ik dat ik hier niet mocht lopen, want ik zie later dat dit een ruiterpad is waar wandelaars niet worden toegelaten (waarom niet?). Verder richting Zandvoort. Ik kom langs het parcours waar geracet wordt. Dan over het Visserspad in de richting van Overveen.

Ik bezoek het landgoed Elswout, dus nog meer stinsenplanten. Hier groeit weegbreezonnenbloem, die heb ik nog niet eerder gezien. Ook de eerste dagvlinder van het jaar op de foto. Het wordt nu dus toch echt voorjaar. Elswout is een prachtig landgoed. Dan via de Albert Heijn in Overveen opnieuw door de duinen voor de terugweg naar Velsen. Bij de Oosterplas vind ik meerdere rozetten van Ruige scheefkelk, ook al een nieuwe soort. Om bij de auto terug te komen moet ik opnieuw door Beekesteijn. Dat is een veel lelijker landgoed, het is eigenlijk meer een hondenuitlaatplaats. Als ik terug bij de auto ben heb ik precies veertig kilometer gelopen.

Kennemerduinen

Elswout

4 april: rondje vanaf Amen

Mooi rondje langs het Amerdiep. Schedegeelster gezien.

1 april: rondje op Ameland

Heerlijk dagje op Ameland. Koud, maar wel de hele dag zon!

eider

bruine kiekendief

witte kwikstaart veldleeuwerik

Roosduinen Nes Ameland

terug naar Looblog Maart 2013

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".