Gertjan's Looblog November 2013 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

30 november: rondje vanaf Oostvoorne

torenvalk

Vroeg op want ik wil een rondje lopen bij de duinen van Oostvoorne, en de Maasvlakte. Dat is nogal ver rijden (zeker op de heenweg als de A6 bij Almere afgesloten blijkt, net als de Suurhoffbrug als ik denk dat ik er bijna ben). Voor "later op de dag" zijn opklaringen beloofd, maar die blijken gering in aantal en kort van duur. Eerste stuk is interessant, eerst even door de duinen langs het voormalige vliegveld. Daar groeien in de zomer bijzondere planten maar nu staat het gebied grotendeels onder water. Gisteren gehoord dat de afgelopen maanden september, oktober en november samen voor de natste meteorologische herfst sinds mensenheugenis hebben gezorgd, dus dat valt te begrijpen.

Dan langs/over de Brielse Gatdam. Hier heb je, als je aan de westelijke kant van de dam loopt, mooi zicht op de slikken en schorren. Er groeit hier volop zeewolfsmelk. Aan de overkant zit de afgelopen maanden steeds een arendbuizerd. Dat leidde tot veel opwinding onder vogelaars (wel iets minder dan de opwinding die in Zwolle is ontstaan vanwege de sperweruil - vandaag leidde dat zelfs tot een aanrijding). Ik zie wel een paar buizerds, maar ik geloof niet dat de arendbuizerd er bij zat.

Vervolgens een saai stuk langs een of andere vuilnisbelt en een specieopslagplaats, tot je bij km 7.5 weer uitzicht op zee krijgt. Zeehondje ligt rustig op het mooie grote strand. Dan langs een heel nieuwe rij duinen (hoort al bij de Tweede Maasvlakte denk ik), en vervolgens weer terug over de Prinses Maximaweg. En ten slotte nogmaals over de Brielse Gatdam, maar nu loop ik over het fietspad. Flinke bossen stinkend nieskruid en twee dodaarsjes in het Oostvoornse Meer.

regenboog boven de duinen bij Oostvoorne Westplaat Voorne

26 november: van Groningen naar Kropswolde

spinrag

Nog een dagje vrij. 't Is aardig weer. 't Gaat langs het stadion en dan naar Haren. Door de Oosterpolder. Heel veel sirenes, er is blijkbaar een ongeluk gebeurd bij Waterhuizen ('s avonds lees ik dat er twee auto's frontaal op elkaar gereden zijn: vijf gewonden). Verder over het fietspad langs het spoor naar de Kropswolderbuitenpolder. In een van de hoogspanningsmasten zit een slechtvalk. Verderop zitten heel veel grote zilverreigers.

Ik maak een praatje met een man in een "scoot", electrische driewieler. Sinds twee jaar heeft hij zijn scoot nodig. Hij vertelt trots dat hij wel 6000 kilometer per jaar rijdt. Hij bekijkt met een verrekijker de vogels maar maakt geen foto's want hij kan maar één hand gebruiken.

Het fietspad naar Kropswolde is nu klaar - op 12 mei jongstleden moest ik hier nog onverrichterzake terug. Als ik bij het station aan kom lopen komt direct de trein naar Groningen er aan.

24 november: van Roden naar Fochtelooerveen

Petri tennist 's ochtends in Roden, en ik loop vanaf daar naar het zuiden want de koude wind komt uit het noorden. De weersverwachting is te optimistisch geweest, dus dat valt een beetje tegen. Langs het Groote Diep (een van de bovenlopen van het Peizerdiep) wordt gewerkt: ook deze beek wordt weer ontkanaliseerd. Dat is goed nieuws, natuurlijk, maar het betekent wel dat ik op sommige stukken door de blubber van de draglines moet.

Nog iets verder naar het zuiden verandert het Groote Diep in De Slokkert, en ook dit beekdal wordt aangepakt. vanaf kilometer 14 tot 18 is het een flinke modderbende. Bij kilometer 17 ligt een plank over de beek, maar de directe omgeving is een dikke laag blubber. Ik kijk naar de diepte van de voetsporen van mijn voorgangers om te ontdekken waar je het minst ver in de modder zakt. Mijn schoenen lopen net niet vol. Hier is meer informatie over het "beekherstel Peizerdiep".

Dan langs Veenhuizen en door het Bankenbosch, bekend om de vele varensoorten, en dan kom ik in het Fochtelooerveen terecht. Het is mooi stil. Plotseling achter me getrompetter: twee kraanvogels vliegen over. Ik hoor ze nog steeds als ik ze nauwelijks meer kan zien. Verder is er vandaag niet zo veel te zien.

23 november: rondje vanaf Appelscha

kruisbekken

Heerlijke dag met uiteindelijk veel zon. Ik ben tegen half negen op de parkeerplaats van Staatsbosbeheer bij Terwisscha. Het is nog erg grijs en donker. Bij een plasje (rond km 3) zijn de afgelopen dagen steeds kruisbekken gezien. Ze zitten er nu weer. Moeilijk om mooie foto's te maken met dit slechte licht, en het gegeven dat de kruisbekken altijd helemaal boven in de boom zitten. Herkenbaar zijn ze wel. Verder naar het zuiden. Langzaam klaart het op, en uiteindelijk wordt het een zonovergoten dag.

Mooi stuk over het grote heideveld bij Doldersum. Mooie hoge uitkijktoren waar ik nog niet eerder geweest was. Bij Doldersum zie ik een grote lijster, en bij het bruggetje over het beekje Tilgrup een matkop (nee een glanskop). In de Ganzenpoel spiegelt een brede den zich in het zwarte water. Even verderop vliegen weer groepjes kruisbekken rond. Een paar laten zich in een boom fotograferen. Op de terugweg opnieuw door de Kale Duinen van het Aekingerveld, maar nu is het hier prachtig door de laagstaande zon. Op de plek waar ik op de heenweg de kruisbekken had gezien wordt nu volop door een aantal vogelaars gefotografeerd. Ze zitten nu veel lager en laten zich mooi zien, maar ik krijg ze er helaas niet goed op.

Doldersummerveld Aekingerveld

Ganzenpoel Aekingerzand

18 november: parijs hotel vergadering vv

Vandaag de bijeenkomst van verschillende organisaties die met Natural Language Processing te maken hebben. route;

17 november: rondje vanaf Parijs

langs de Seine

's Ochtends vroeg met de Thalys naar Parijs. Ik ben om 2 uur in mijn hotel, niet ver van Saint-Germain-des-Pres, en dan is er nog tijd voor een rondje langs de Seine. Bij Zwolle waren de uiterwaarden van de IJssel ondergelopen, en ook de Seine staat hoog. De kades zijn soms nog net begaanbaar, maar op sommige plekken kun je niet verder. Parijs ziet er veel schoner uit dan ik me herinner. De gebouwen zijn ook veel minder zwart lijkt het. De enorme foeilelijke rondvaartboten die ook nog eens teveel herrie maken zijn nog steeds talrijk.

Aan de noordkant van de Seine zijn hier niet veel kades, maar er loopt een brede asfaltweg langs het water die alleen kan worden gebruikt door fietsers, skaters, joggers en wandelaars: de Voie Georges Pompidou. Voorbij de Pont Neuf gaat deze asfaltweg een tunnel in die wel een kilometer lang is, een minder plezierige verrassing. Is deze weg alleen op zondag afgesloten voor auto's? route; natuur

16 november: rondje vanaf Lauwersoog

kuifaalscholver

Eerst 's ochtends de dakgoten leegmaken. 's Middags nog tijd voor een rondje vanaf Lauwersoog. In de haven zijn enkele vogelaars enthousiast, want er zwemt een kuifaalscholver rond. Ik krijg hem er ook op. Ook een viertal sneeuwgorzen, mooi! De slanke mantelanjer staat hier nog steeds in bloei.

10 november: van Assen naar Anloo

Ook in het gebied van de Drentsche Aa veel omgewaaide bomen. Op het Balloërveld een flinke bui. Hoog water in de beken, en lager gelegen weideveldjes staan hier en daar al blank. Verder is het wat saai, maar ja, het is november. Afgelopen week mooi boek gelezen: "The Circle" van Dave Eggers. Moderne variant van 1984 met een hoofdrol voor de "social media". Erg grappig!

9 november: rondje vanaf Buitenpost

tekst op het monument bij Dokkumer Nieuwe Zijlen

Ida heeft de auto nodig, dus ik ga met de trein naar Buitenpost en loop vandaar naar Kollum, Dokkumer Nieuwe Zijlen en Ezumakeeg.

Nog heel veel schade te zien van de storm van 28 oktober: veel omgewaaide bomen die nog maar half zijn opgeruimd, of alleen voorlopig in de berm zijn gelegd.

Twee opvallende monumenten. Een stukje voor Dokkumer Nieuwe Zijlen een monument dat de verzetsstrijders herdenkt. De verzetsstrijders kwamen in april 1945 om het leven bij de strijd om het behoud van de brug bij Dokkumer Nieuwe Zijlen. Het tweede monument is veel ouder en herdenkt de afsluiting, in 1729, van het Dokkumer Diep.

route; natuur

6 november: rondje vanaf Lissabon (Castelo de Sao Jorge)

tjiftjaf/fitis

Voordat we al weer terug moeten lopen we een kort rondje naar het Castelo de Sao Jorge, dat hemelsbreed slechts enkele tientallen meters van ons hotel is verwijderd. Gisteren de lange projectbijeenkomst gehad, afgesloten met eten in de benedenstad met fado-muziek. Terugreis verloopt zeer voorspoedig, afgezien van enige filevorming rond Amsterdam.

4 november: rondje vanaf Sintra

Castelo dos Mouros Castelo dos Mouros

detail raamdecoratie bij Palacio Nacional de Pena

Opnieuw met de trein naar Sintra, maar nu lopen we een rondje vanaf Sintra zelf. Dat is een zeer toeristisch plaatsje met paleizen, parken en kastelen. Op een maandag in november valt het natuurlijk met de toeristen heel erg mee. We moeten eerst flink omhoog naar de eerste attractie: Castelo dos Mouros, oftewel het kasteel van de Moren. Hierbij lopen we door het dorp zelf - meer een openlucht museum, en dan verder door het bos naar boven. Mooi oud kasteel met veel onoverzichtelijke muren en torens uitgespreid over de heuveltop. Het waait hierboven wel hard, en op sommige plekken leidt dat tot meer hoogtevrees. Op de volgende heuvel ligt de volgende attractie: het Palacio Nacional de Pena. Maar voordat we daar aankomen loopt de route door de paleistuinen met vijvers en zwarte zwanen, enorme reuzenlevensbomen en boomvarens. Ons gecombineerde toegangskaartje geeft ook recht om het paleis te bekijken. Ingerichte slaapkamers, badkamers, en een grote keuken met heel veel koperen potten en pannen.

reuzenlevensboom Palacio Nacional de Pena

3 november: van Azenhas do Mar naar Cabo da Roca

Praia das Macas

Urginea maritima

Prachtige zonovergoten dag hier in Portugal. We lopen een mooie tocht langs de kust. Eerst met de trein naar Portela de Sintra. Vandaar met de bus (enige tijd moeten wachten) naar Azenhas do Mar. De route is uit een boekje van "Op Lemen Voeten" met wandelingen in "Midden Portugal". Azenhas do Mar ligt - natuurlijk - aan de kust. We lopen langs hoge kliffen waar vissers met blijkbaar heel lang draad aan het werk zijn. Veel planten. Breed strand bij Praia das Macas. Hier moeten we een beek oversteken: schoenen uit. Drie vissers doen vlak na ons hetzelfde. Op dat moment komt er plots een heel hoge golf (klein tsunami aan) die ons snel naar boven doet klimmen. Een van de vissers is flink nat. Hilariteit.

Arisarum vulgare

Verder langs de kust naar Praia Grande. Daar koffie met zoetigheid op een terras. We zitten in de schaduw. Nu volgt weer een mooi stuk over de kliffen naar Praia da Agrada. Daarna een wat taaier stuk als we wat van de kust af worden geleid. Heel gekke plantjes met bruine bloemen, en bladeren die op aronskelk lijken: Arisarum. Mooi uitstapje naar uitzichtpunt bij kilometer 11 (Ursa). Ten slotte komen we aan bij het eindpunt van de route: Cabo de Roca. Dit is het meest westelijke punt van het Europese continent (alle eilanden tellen dus niet mee). Vuurtoren. Prachtig uitzicht. Veel toeristen.

Terug met bus en trein en weer de trappen omhoog naar het hotel. Heerlijk gegeten in eenvoudig restaurant vlak bij het hotel. route; natuur

Ursa Cabo da Roca

2 november: rondje vanaf Lissabon

Lissabon

Ik ben in Portugal voor de kick-off van het QTLeap project, aanstaande dinsdag. Petri is ook mee. Gisteravond hebben we eerst de 60-jarige verjaardag van J. gevierd, en dus vanochtend vandaar naar Schiphol. Voorspoedige vlucht, en een uurtje tijdverschil gewonnen. Als we bij het hotel aan komen (prima hotel, prachtig op de berg gelegen, vlakbij het kasteel Castelo de Sao Jorge; naam hotel: Olissippo) klaart het steeds meer op, en we kunnen nog even een mooie wandeling langs een paar uitzichtpunten maken. Dan beneden naar de Taag. Veel mensen willen blijkbaar de zonsondergang meemaken: die is in dit jaargetijde precies te zien onder de grote brug over de Taag met de naam "Ponte 25 de Abril" - ter herdenking van de anjerrevolutie uit 1974. Daarna diner bij een van de vele restaurants op het grote Praca do Comercio.

terug naar Looblog Oktober 2013

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".