Gertjan's Looblog December 2013 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

31 december: rondje vanaf Eemshaven

Na het bakken van de appelbeignets, en voordat de regen uit het westen arriveert loop ik een kort rondje door de Eemshaven. Op een smalle strook droogvallende grond in de Eems, tegenover de Eemscentrale, zitten wel 45 blauwe reigers op een kluitje.

30 december: van Assen naar De Punt

schapen kruipen dicht bij elkaar vanwege de koude wind

Prachtige ochtend. De zon komt prachtig op, als ik in de trein naar Assen zit. De rest van de dag blijft een bleek zonnetje schijnen. Er waait wel weer een akelige koude wind. Ik loop vanaf Assen met die koude wind meestal in de rug naar De Punt. Bij Zeijen, bij de Zeijerwiek, is een heel nieuw bosje aangeplant, met een nieuw zandpad erdoorheen. Verderop is het gedempte deel van de Zeijerwiek en het haventje van Zeijen weer zichtbaar gemaakt door een dijkje van een halve meter hoog (eerst dacht ik dat het een schaatsbaantje was).

Vanaf Zeijen over de es naar het Noordsche Veld, en verder oostwaarts naar Vries. Mooi klein natuurgebiedje de Welterberg. Dan naar Yderholt en het beekdalletje De Hondstongen. Prachtig gebiedje, sinds kort ook nog eens opgefleurd met het monument voor het Meisje van Yde.

Ten slotte langs Yde en het vliegveld, en bij de rotonde van De Punt neem ik de bus terug naar Groningen.

29 december: naar Hekkum en rondje vanaf Taarlo

's Ochtends naar Hekkum. Tussen de buien door schijnt ook de zon: regenboogweer. Groepje barmsijzen (?) in een els langs de E.H. Woltersweg. Maar ze vliegen gelijk naar de overkant van het kanaal. Petri pikt me op in Hekkum en we lopen samen een rondje vanaf Taarlo. Hier blijft het droog. Het wandelpad langs het Loonerdiep (km 8) staat hier en daar blank.

route Hekkum; route Taarlo; natuur

28 december: rondje vanaf Hargen en rondje vanaf Vatrop

De Strandvonder

De weersverwachting is het best voor het noorden en westen, dus daar gaat vandaag de reis naar toe. Ik parkeer bij de Putten, langs de Hondsbossche Zeewering, en loop eerst over de dijk. Dan een flink stuk door de Vereenigde Harger- en Pettemerpolder. Dat is een prachtige oude laaggelegen polder met zeer kleine kronkelige weggetjes, begrensd door de Oude Schoorlse Zeedijk.

Dan bij Hargen en Groet de duinen in. De zon schijnt flink. Mooi stukje bij het Vogelmeer. Daar komt ook een groepje kruisbekken over. Ik krijg geen kans om ze van dichtbij te bekijken of te fotograferen. Het volgende stuk is zwaar: door het rulle zand en de duinen op en af. Daarom vanaf de duinovergang Schoorl Noord (km 18) over het fietspad terug. Als ik weer op de dijk van de Hondsbossche Zeewering loop is het water wat gezakt. Ik zie de restanten van het Britse slagschip H.M.S. Prince George. Dit enorme schip van 120 meter lang en 14000 ton zwaar strandde hier op 28 december 1921: op de dag af 92 jaar geleden. Lees meer.

Onderweg nog even bij Vatrop gekeken. Prachtig plekje op Wieringen waar de afgelopen week de kleine geelpootruiter is gezien. Wel veel vogelaars, maar weinig vogels.

route Hargen; route Vatrop; natuur

Schoorlse Duinen torenvalk

27 december: rondje vanaf Gieten

Opnieuw zeer slecht weer, veel wind en veel regen. Mooie dag om vanaf Gieten te lopen dus.

26 december: rondje vanaf Utrecht

Na het kerstdiner hebben we (met Petri, Ida en Kris) geslapen in de werfkelder. 's Ochtends om acht uur als het bijna licht begint te worden loop ik een rondje voorafgaand aan het ontbijt. Al enkele jaren groeit op een tiental meters van de werfkelder gifsla (eerste waarneming op waarneming.nl van 2009). Deze zeer zeldzame plant is slechts van zo'n tien plekken in Nederland bekend.

Dan loop ik eerst even via het station (kopje koffie) en verder improviseer ik een rondje door het centrum, en naar het Wilhelminapark (dat is geen park maar een sjieke hondenuitlaatplek). Onderweg ook even langs de Sonnenborgh: een van de best bewaarde bolwerken van het oude Utrecht, waar ooit een sterrenwacht was gehuisvest, en in de negentiende eeuw het KNMI werd opgericht. Op de vochtige oude muur van het bolwerk groeien tientallen bladrozetten van donderkruid. Ook een zeldzame plant die je verder niet veel tegenkomt buiten de kalkrijke duinen of Zuid-Limburg.

Na het ontbijt, samen met onze gastvrouw, rijden we naar Brabant voor het volgende kerstdiner. Omdat we nog wat tijd over hebben rijden we door Culemborg om Ida en Kris het ouderlijke huis aan te wijzen. We stoppen even bij de Achterweg waar alles er nog netjes uitziet.

25 december: rondje vanaf Lauwersoog, en rondje vanaf Utrecht

gewone zeehond

Kort rondje voor het kerstontbijt, nauwelijks de moeite. Veel zeehonden en blauwe reigers bij de Lauwerssluizen die het vele regenwater van de laatste dagen aan het spuien zijn. Het is vandaag zowaar droog en de lucht trekt open. De zon komt tevoorschijn op het moment dat het tijd is om terug te rijden.

's Middags vieren we kerst in Utrecht, net als vorig jaar bij Lunet 2. Met ons zevenen lopen we langs de Kromme Rijn naar Amelisweerd.

route Lauwersoog; route Utrecht; natuur

langs de Kromme Rijn familiekerstwandeling door Amelisweerd

24 december: van Anloo naar Noordlaren

Extreem slechte weersverwachting: veel regen en stormachtige wind. Ik kies een route met de wind in de rug, door beschut terrein. De eerste twee uur is het zo waar droog. Een groep kruisbekken zit in een boom in De Strubben. Vanwege de harde wind maak ik tientallen foto's, waarvan slechts een paar de vogels herkenbaar in beeld brengen.

Bij Schipborg wordt de wind minder maar begint het te regenen. Daarna regent het alleen maar. In Noordlaren ben ik het zat en pak de bus, waarop ik slechts twee minuten hoef te wachten.

23 december: van Nieuweschans naar Termunterzijl

Kerstvakantie. Petri werkt nog wel dus ik ga met het openbaar vervoer. Met bus en trein naar Nieuwenschans ("Bad Nieuwenschans" heet het tegenwoordig). Vandaar gaat de route net door Duitsland naar Nieuw Statenzijl. De zon komt op in het zuidoosten. Steeds opnieuw vliegen groepen ganzen in tegenovergestelde richting voorbij. Ik moet er duizenden gezien hebben. Het is nog niet echt licht, en ik kan niet zien wat voor ganzen het zijn.

Een verkeersbord waarschuwt voor Boßelspiele. Verderop een bordje met Boßelhörn. Boßeln is een lokaal zeer populair tijdverdrijf, zo leert de Duitse Wikipedia, niet te verwarren met klootschieten. Verder zie je aan de bordjes dat Nederland niet ver weg is, en dat het Gronings dialect rimpelloos overgaat in het Plattdüütsch: "Ditzumerverlaat" en "Melkhuske".

Nieuw Statenzijl is het uiterste puntje van Nederland. Een tijdje geleden ben ik er met Petri al eens geweest - maar dat was met de auto. Buiten de dijk ligt een prachtig gelegen vogelhut: de Kiekkaaste. Na Nieuw Statenzijl volg ik kilometers lang de dijk langs de Dollard. Opnieuw slechtvalken en sneeuwleeuwerikken. Langs het water komen soms enorme groepen bonte strandlopers (?) voorbij. Ziet er prachtig uit, zoals je kunt zien op het filmpje, al is het in het echt nog mooier.

Uiteindelijk loop ik helemaal door naar de Punt van Reide. Op de plek waar 's zomers een kijkwand op de dijk staat om naar zeehonden te kijken, zit nu ook een zeehond. Wordt de kijkwand elke winter verwijderd, of is de storm de schuldige? Dan verder naar Termunten en Termunterzijl. De oude zijl is prachtig gerestaureerd: mooi monument. Hier stap ik op de bus naar Delfzijl (ik ben de enige passagier), en vandaar met trein en bus naar huis.

route; natuur NL natuur D

Landschaftspolder Ostfriesland Dollard

22 december: rondje vanaf Ternaard

De verwachting is, dat er 's middags veel buien vallen. Ik wil dus vroeg lopen, voor de afwisseling. Petri gaat niet mee: uitslapen na ons etentje in de Piloersemaborg. Ik vertrek vanaf 't Schoor: een stukje kwelder bij Ternaard waar ik nog niet eerder ben geweest. Het begint al goed: als ik de dijk over ben zie ik al vlug een slechtvalk zitten. Een paar kilometer verder zitten duizenden bergeenden. 't Is laag water en de natte modder van 't Wad zorgt voor een enorme spiegel.

Eer ik bij de dam van de veerhaven van Holwerd ben (daar vertrekken de boten naar Ameland) is het dichtgetrokken. Het gaat ook steeds harder waaien, en als ik weer terug loop over de dam - recht tegen de wind in - valt de eerste bui. De terugweg langs de Waddendijk is minder: kouder en natter dan de heenweg. Wel nog sneeuwgorzen en strandleeuweriken.

route; natuur

Waddenzee bij Ternaard enorme groep bergeenden (en ook nog wat wulpen)

21 december: rondje vanaf Dwingelderveld

Hele dag regen. Met zulk weer is er ook niet zo veel te zien. Opvallendste: een goudvink die even goed voor me poseert. Op bekende plekken ook even stekende wolfsklauw en oeverkruid gefotografeerd want die had ik dit jaar nog niet gezien. Als ik rond drie uur terug bij de parkeerplaats ben, eet ik een broodje kroket in de verbouwde eettent. Al de hele dag open, maar ik ben pas de derde klant.

17 december: minirondje naar 't Stort

route;

15 december: rondje vanaf Bantpolder Lauwersmeer

blauwe kiekendief

Langs de Waddendijk en door de kwelder. Ook hier zijn volop sporen van het springtij van vorige week te zien. De Peazermerlannen moeten geheel onder water hebben gestaan en dat gebeurt eigenlijk bijna nooit meer. Veel roofvogels te zien. Veel buizerds, en langs de dijk steeds weer torenvalkjes. Ook twee keer een blauwe kiekendief.

kwelder bij Moddergat

Na het keerpunt bij Wierum trekt het dicht en is het - om drie uur 's middags - al bijna donker. Bij de Bantpolder loop ik een stukje aan de binnenkant van de Waddendijk. Er zitten hier enorme groepen kieviten. Een grote groep vliegt om de een of andere reden op en komt even later vlak voor mijn neus langs naar beneden gezeild: dzjoef! Nog nooit eerder gehoord: prachtig geluid van de luchtverplaatsing wanneer zo'n grote groep met zo'n snelheid voorbij komt.

Even verderop zit een groepje fraters op het weggetje aan de binnenkant van de dijk. Fraters zijn typische wintergasten voor de Noordzeekust en de Waddenkust. Ze komen vooral in het noorden van Nederland de winter doorbrengen. Het groepje is nogal rusteloos en vliegt in een compacte formatie heen en weer, daarbij druk kwetterend. Dan gaan ze weer op het pad zitten en houden zich stil. Dit patroon herhaalt zich steeds weer. Ik probeer foto's te maken maar omdat het zo donker is lukt dat moeizaam. 't Is voor de eerste keer dat ik deze soort zie.

14 december: rondje vanaf Zwolle

sperweruil

Ga ik naar de jaarlijkse Floron-dag in Nijmegen, of toch maar gewoon een dagje lopen in de buitenlucht? Lang getwijfeld, maar als op vrijdag de weersverwachting voor zaterdag zon belooft, kies ik voor een rondje lopen in de omgeving van Zwolle. Het regent 's ochtends, maar de verwachting is dat het snel droog gaat worden. Dat klopt, maar veel zon krijg ik niet te zien. Alleen rond het middaguur een paar mooie opklaringen als ik langs de IJssel loop.

verboden uilen te fotograferen

Dan heb ik al een bezoekje achter de rug aan het industrieterrein waar zich al een paar weken de inmiddels beroemde sperweruil bevindt. Gisteravond werd het bericht verspreid dat de uil zou zijn overreden door een vrachtwagen maar dat blijkt onzin: een aanwezige vogelaar toont me een foto die hij zojuist van de uil heeft gemaakt. Ik zie de uil niet. Wel de affiches bij de buren die blijkbaar bedoeld zijn om te zorgen dat de vogelaars daar niet in de weg lopen. Aan het eind van de middag rijd ik er nog even langs, en dan zijn er tientallen vogelaars. De vogel zit op slechts enkele meters afstand (achter een hoog hek) kennelijk onverstoorbaar op een paal.

Na het industrieterrein gaat de route in de richting van de IJssel (natuurlijk), via de Schellerbergweg. Bij de IJssel mooi zicht op de nieuwe spoorbrug: de Hanzeboog. Langs de IJssel in noordelijke richting naar de Vreugderijkerwaard. Veel kokmeeuwen en kieviten. Dan over de Zalkerdijk naar de nieuwbouw van Zwolle en verder langs het Zwarte Water naar het Westerveldse Bos. Dit is een voormalige vuilnisstort waar nu een bos op groeit. De bult is zeker een meter of tien hoog, en je kijkt mooi uit over de uiterwaarden van het Zwarte Water en de Noorderkolk. Het Zwarte Water komt even verderop samen met de Vecht, en ik loop dan in zuidelijke richting over het dijkje van de Vecht terug naar Zwolle: langs de Agnietenberg en Bergklooster. Terug naar de auto bij het stadion van PEC.

10 december: minirondje naar 't Stort

8 december: rondje vanaf Assen

Op zoek naar barmsijzen.

route; natuur

7 december: rondje vanaf Den Oever (Wieringen)

sneeuwgors

Twee dagen na de storm, en een dag na het hoogste waternivo sinds de watersnoodramp van 1953 kies ik natuurlijk voor de kust: Wieringen. Inmiddels is het heel rustig weer en de waddenzee is zo glad als een spiegel. Maar op meerdere plekken zijn er sporen van het hoge water te zien. De kwelders bij Vatrop (km 8) en even verder (km 9) zijn duidelijk ondergelopen geweest. Bij camping Zeezicht is het water tot aan de stacaravans gekomen. Sommige caravans zijn door de storm volkomen vernield.

Onderweg veel vogels. Op de dijk sneeuwgorsjes en een strandleeuwerik. Op het wad enorme hoeveelheden goudplevieren, bonte strandlopers en scholeksters. Maar het is nogal grijs en donker weer, dus het is verder niet zo makkelijk te zien allemaal. Later op de dag gaat het ook zo nu en dan miezeren. 's Middags plotseling een felle bui, maar daarna knapt het weer wat op en het laatste uurtje is het wat lichter. 't Gaat wel weer wat meer waaien, dus het voelt wat kouder aan. Aan het eind van de route in de haven van Den Oever smaakt een broodje warme vis dan ook heerlijk.

1 december: van Glimmen naar Glimmen

terug naar Looblog November 2013

Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl            Andere afleveringen van de looblog

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".