Gertjan's Looblog Oktober 2016 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

30 oktober: Emslandermeer en Piloersema

Vanwege de overgang naar wintertijd hebben we een lange nacht achter de rug. Ik loop voor het ontbijt een kort rondje om het park heen. De zon is verdwenen, het is heel grijs.

Als we 's middags terug in Aduard zijn loop ik nog een rondje naar Piloersema. Het is nog steeds heel grijs. Soms even hele lichte miezer.

route Emslandermeer; route Piloersema; natuur

29 oktober: Vlagtwedde

ijsvogel

's Ochtends bij de koffie laat de ijsvogel zich weer goed zien. Omdat de zon nu volop schijnt kan ik hem vrij goed op de foto vastleggen.

We lopen een heel aardig rondje vanaf de Jumbo in Vlagtwedde. De zon schijnt nog steeds volop - eigenlijk toch wel onverwacht. We lopen langs de kronkelende Ruiten Aa.

Tegen de avond lopen we naar het restaurant bij de golfbaan. Ook dit jaar buffet. Het is niet geweldig.

route Vlagtwedde; route restaurant; natuur

Ruiten A bij Vlagtwedde Ruiten A bij Vlagtwedde

28 oktober: Emslandermeer

Ons verlate bridgeweekend. Omdat sommigen van ons op vrijdag nog moeten werken hebben we een huisje in Groningen uitgekozen. In Vlagtwedde, waar we in 2009 trouwens in hetzelfde park verbleven. Als we de achterdeur openen en over het water kijken zien we gelijk een ijsvogel over het water scheren. Aan het eind van de middag lopen we een minirondje over een deel van het park - dat hier om onduidelijke redenen als "parc" wordt geschreven.

Parc Emslandermeer

23 oktober: Povoa, Sacavem, Oriente

Sint-Helenafazantje

Ik loop een rondje vanaf Povoa, stukje noordelijker van Oriente, maar ook aan de Taag. Met de trein er naar toe, en dan kom je al snel op een fietspad dat op zondagochtend heel druk in gebruik is met joggers en fietsers. Al gauw zie ik een tweetal steltkluten. Ook zijn er gewone kluten en weer graszangers. Een stukje verderop gaat de regenjas en regenbroek aan want er komt een fikse bui aan. Dat blijkt uiteindelijk nogal mee te vallen. Er zijn hier ook weer Sint-Helenafazantjes te zien. Dit zijn kleurrijke tropische vogeltjes die door ontsnapping uit gevangenschap op nogal wat plaatsen nu in het wild leven. Zo ook hier langs de Taag.

Op de terugweg kom ik weer langs de steltkluten. Het is nu laag water en aan de overkant van deze arm van de Taag zitten wel honderd kleine zilverreigers op een kluitje.

Als ik terug ben in Povoa bij het station neem ik de trein terug maar stap wat eerder uit om nog een stuk langs de Taag te lopen. De flamingo's van eergisteren zijn inmiddels verdwenen. Er zitten wel tientallen lepelaars en grutto's.

Later op de middag gaat het toch weer regenen. Ik loop nog wel van hotel naar mijn inmiddels vaste restaurant, en terug. route Povoa; route Sacavem; route Oriente; natuur

steltkluut grote stern
grutto peutert in zijn neus lepelaar

22 oktober: Setubal, Troja, Setubal

middelste jager

Vandaag met collega D. afgesproken om naar Troja te gaan. Dat betekent met de metro, boot, trein en boot. De metro gaat al gelijk niet, en de taxi begrijpt niet waar ik heen wil (en dus zal dat wel het vliegveld zijn). Het komt toch nog goed, en we zijn precies op tijd voor de boot, en die heeft mooi aansluiting op de trein naar Setubal. Helaas hebben we het idee dat we tot het eindpunt in de trein moeten blijven zitten, maar dat klopt niet. Het had de vorige halte moeten zijn. Dus we komen met enige vertraging uiteindelijk toch op de veerboot van Setubal naar het schiereiland Troja terecht.

De hele oversteek staan we aan dek, want in deze inham kun je regelmatig dolfijnen zien. Wij zien ze helaas niet. Als we aanleggen begint het flink te stortregenen. We schuilen even en gaan dan toch op pad. Het eerste uur blijft het regenachtig. Dat is wel jammer, want de route is erg interessant. We lopen vrij dicht langs een soort lagune met veel vogels en ook interessante plantengroei. Maar door de regen maak ik weinig foto's. Als we eindelijk bij een overdekte vogelhut aankomen, is het droog en klaart het langzaam op.

We verlaten de lagune en willen dan eigenlijk doorsteken naar het strand en de duinen aan de zuidkant van het schiereiland, maar dat kan alleen na een lange omweg om een nieuw vakantiepark, en dwars door een wat ouder vakantiepark. De zon gaat wel steeds meer schijnen, en eer we op het strand aankomen is het haast onbewolkt. D. gaat er even bij liggen op het strand en ik maak foto's van de begroeiing, totdat ik de tientallen jan-van-genten in de gaten krijg die boven zee flink aan het duiken zijn. Machtig mooi gezicht.

jan-van-gent

het strand is uitgestorven op Troja Peninsula

We volgen het strand helemaal terug tot aan het haventje. Steeds blijven we de jan-van-genten zien, en zo nu en dan vliegen er ook grote sterns voorbij. De zon schijnt, het is zaterdag, en toch komen we eigenlijk niemand tegen. Heel bijzonder. Er vliegt ook nog een middelste jager (geloof ik) voorbij. De verrekijker heeft D. te pakken en zie ik niet meer terug. Bij het stadje gebruikt ze die ook om te kijken wie er bij de apartementen op het terras zit, en welke appartementen bewoond zijn...

Vanaf de boot lopen we nog een rondje door het gebied waar het vanochtend regende. We lopen de landtong op en komen op een mysterieus strandje waar een paar huizen en een paar hutjes staan. Op het strand liggen de restanten van enkele houten schepen. Het ziet er uit alsof die hier al tientallen jaren rustig liggen te vergaan. Met de laagstaande zon is het hier nu prachtig.

Tijd om terug te gaan. Op uitdrukkelijk advies van de collega's uit Lissabon eten we in Setubal "choco fritas", de lokale specialiteit. Gefrituurde inktvistentakels met friet. Heerlijk.

route van en naar de pont in Setubal; route Troja; natuur

Malcolmia littorea Troja Peninsula

roodborsttapuit

Troja Peninsula

21 oktober: Lissabon Oriente

Na afloop van de workshop vandaag ga ik terug naar het hotel. Er is nog tijd genoeg voor opnieuw een rondje langs de Taag. Het is nu laag water en daardoor zijn er veel meer vogels die in het slib bivakeren, waaronder ook tientallen flamingo's. Als ik terugloop fotografeer ik een buizerd; een langslopende dame complimenteert me dat het gelukt is en vertelt dat de buizerd daar altijd op de palmboom zit waar de top uit is.

grutto kleine zilverreiger

flamingo en grutto's

flamingo graszanger

20 oktober: Lissabon Campo Grande

Kort rondje over de campus voordat het programma begint. Aan het eind van het programma is er nog twee uurtjes de tijd voordat we gezamenlijk uit eten gaan (Braziliaans). Dus ik loop hier nog wat rond, al is het laatste deel in het donker. route; natuur

19 oktober: Lissabon Oriente

Al weer in Lissabon voor ons QtLeap project. Deze week zijn de laatste vergaderingen en workshops, het project is dan afgelopen dus dan is het voorlopig met de bezoekjes aan Lissabon gedaan. De vlucht verloopt voorspoedig, en ik zit weer dicht bij het vliegveld, in de wijk Oriente. Het is nog licht als ik in mijn hotel aankom, en dus nog tijd voor het inmiddels bekende tochtje langs de Taag.

Na afloop eet ik buiten (dat kan hier nog, wat een land). route; natuur

18 oktober: 't Stort

16 oktober: Windesheim en Fortmond en Onlanden

zeearend

Om kwart voor zeven 's ochtends zet ik Ida af op het station. Ik rijd door naar Windesheim (net onder Zwolle) om een poging te doen om de witoogeend te zien. Als ik daar aankom is het net licht. Maar het is een beetje nevelig en de eenden zijn niet goed te zien. Ik loop een rondje om de tichelgaten en loop ook even naar de vogelhut aan de andere kant van de IJsseldijk. Het wordt een prachtige zonnige dag.

witoogeend

Vlak voordat ik terug ben bij de plek waar de witoogeend moet zitten sta ik op een houten bruggetje over de plas te kijken. Plotseling groot rumoer: een zeearend. Hij laat zich even heel goed zien. Als de rust is weergekeerd doe ik nog een poging voor de witoogeend. Dat is een eendje dat erg veel lijkt op een kuifeend, alleen heeft-i spierwitte ogen en ook nog wit in zijn staart. Lastig, want er zitten hier veel kuifeenden. Een vogelaar meldt dat hij vaak helemaal rechts onder de struiken zit. Als ik naar rechts tuur zit daar inderdaad iets wat op een kuifeend lijkt, maar met inderdaad spierwitte ogen. Gevonden dus!

Het tweede rondje is iets verder naar het zuiden: Fortmond. Dit ligt op de uiterwaarden van de IJssel. Prachtig gebiedje waar je mooi kunt wandelen en kunt genieten van typische uiterwaarden-natuur. Zeker bij zulk stralend weer als vandaag. Het pad van kilometer 3 tot 6 kende ik nog niet. Vlak voor kilometer 6 is een zelfbedieningspontje dat vanwege de zeer lage waterstand enigszins lastig te bereiken is, erg modderig.

Aan het eind van de middag nog een kort rondje door de Onlanden waar vandaag helemaal niets te zien is.

route Windesheim; route Fortmond; route Onlanden; natuur

Windesheim IJsseldijk bij Windesheim

15 oktober: Eemshaven Oost en Berlicum

's Ochtends een kort rondje door de Eemshaven voordat we naar Brabant rijden om de verjaardag van "oma" te vieren. Zeer somber weer. In Berlicum loop ik later ook nog even de Koolhof af en langs het pannenkoekenhuis waar we 's avonds gezamenlijk nog wat eten. Inmiddels schijnt hier de zon. Die wordt voor morgen in het gehele land verwacht.

route Eemshaven; route Berlicum; natuur

11 oktober: Aduard

Aan het eind van de middag loop ik nog gauw een rondje om de Nijlandsterpolder. Bij de werkzaamheden voor de nieuwe brug over het Aduarderdiep groeit veel onkruid. Met het zand zijn ook planten van de kuststreek meegekomen. Zo staat er een flink exemplaar van klein schorrenkruid.

route ; natuur

10 oktober: Groningen

Te laat voor de bus dus ik loop een minirondje door de Groningse binnenstad voor ik naar huis ga.

9 oktober: Onlanden en Dwingelderveld

Na een kort rondje door de Onlanden loop ik met Petri nog een rondje door het Dwingelderveld. Aardig weer. Maar veel te zien is er vandaag eigenlijk niet. Als de zon er zo nu en dan door komt ziet het grote heideveld er wel prachtig uit.

route Onlanden; route Dwingelderveld; natuur

Dwingelderveld Dwingelderveld

Dwingelderveld

8 oktober: Holwerd en Onnen

Eerst naar Holwerd. Wat dom: mijn fototoestel vergeten. Grrr.

Toch maar op weg. Ik ben op zoek naar gesteelde spiesmelde die hier op de kwelder is gevonden. Ik geloof dat het gelukt is, maar ik heb dus geen "bewijsfoto's". Overigens kom ik nog iemand tegen die ook op zoek is naar de bewuste plant.

Dan vanaf Marrum (leuk voormalig stationnetje met pannekoekentrein) met de bus terug naar Holwerd, zodat ik 's middags nog een rondje mét fototoestel kan lopen.

Dat wordt weer eens het gebied ten noordwesten van het Zuidlaardermeer: de Oostpolder. Ik parkeer aan de Osdijk en loop een aardig rondje. Als ik bij de uitkijktoren ben denk ik een visarend te zien, maar de foto's zijn te onduidelijk. Even later vliegt - wel duidelijk - een zeearend over. Grote consternatie bij de honderden ganzen die iets verder op een weilandje foerageren.

route Holwerd; route Onnen; natuur

7 oktober: Utrecht

Voor en na de vergadering van Clariah loop ik door de stadsnatuur van Utrecht. route; natuur

4 oktober: Noordhorn, Zuidhorn

2 oktober: Onlanden, Scharreveld, Lunsveen

Na het ontbijt kort rondje door de Onlanden. De baardmannetjes laten zich weer duidelijk horen op de bekende plek, maar ze zijn niet op de foto te krijgen. Het waait ook wat te hard. Langs de Hooiweg ligt een dode vos, aangereden blijkbaar.

Samen met Petri lopen we twee rondjes in Drente. Bij het Scharreveld zijn gisteren een paar flamingo's gezien, een mooie aanleiding om daar weer eens rond te kijken. De flamingo's zijn weer gevlogen. Tweede deel van het rondje gaat door een heideveldje waar ik nog niet eerder was. Bij een ven laat een bruine kiekendief zich heel mooi bekijken. Even verderop stort een torenvalk naar beneden en even later zit hij genoeglijk in een boomtop te eten. Als we bijna bij de auto terug zijn wordt het erg donker, en er vallen een paar druppels.

Tweede rondje start bij het parkeerterrein van het boomkroonpad. Route loopt langs het Lunsveen. Mooi stukje, maar helaas gaat het steeds harder regenen als we weer teruglopen.

route; route; route; natuur

1 oktober: Waardenburg, Neerijnen, Opijnen, Zaltbommel

Jip en Janneke (en Takkie) in Zaltbommel

Ik parkeer bij Waardenburg en loop een aardig achtje langs de Waal. Eerst door de uiterwaarden bij Neerijnen en dan door de Heesseltsche uiterwaarden. De Heesseltsche uiterwaarden zijn het hoogtepunt vandaag. Mooi pad vlak langs de Waal met zicht op de nevengeul aan de andere kant. De waterstand is laag en op de laaggelegen drooggevallen modder groeit bruin cypergras: een heel zeldzaam en piepklein plantje.

Dan weer terug naar Waardenburg via het spectaculaire gemeentehuis van Neerijnen (meer een kasteel) en de Martinus Nijhoffbrug over naar Zaltbommel. Langs de A2 dus, dus je moet het geluid wegdenken. In Zaltbommel loop ik een rondje om het oude centrum heen, over en langs de wallen. Bij de voormalige veerstoep is hopwarkruid gevonden maar ik vind het niet. Zaltbommel heeft iets met Jip en Janneke, blijkbaar. Op de wal heb ik al een foto gemaakt van een beeld van Jip en Janneke. In het stadskasteel is blijkbaar een Jip-en-Janneke-museum? Het blijkt dat Fiep Westendorp in Zaltbommel is geboren en het museum heeft een vaste expositie over haar leven en werk - inclusief veel materiaal van "het ondernemende en soms ondeugende duo" Jip en Janneke.

Als ik bij de enorme kerk ben (die van de torenspits die er niet meer is) beginnen de kerkklokken net te luiden. De zon is inmiddels verdwenen en er vallen ook een paar druppels.

Dan weer terug de Waal over. Er is "langzaam rijdend verkeer" in zuidelijke richting de Waalbrug over, dus er is iets minder herrie in vergelijking met de heenweg.

uiterwaarden van de Waal bij Neerijnen

Engelse alant groeit volop in de Heesseltsche uiterwaarden bruin cypergras

Waal bij Zaltbommel

terug naar Looblog September 2016

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".