Gertjan's Looblog December 2016 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

31 december: Zeeland in de mist (2)

Gisteren beloofde de weersverswachting nog anders, maar ook vandaag mist het de hele dag. Tot overmaat van ramp is Petri grieperig dus deze laatste dag van het jaar brengt niet wat we hoopten. Na het ontbijt rijd ik eerst even naar Neeltje Jans, bij de zogenaamde "vluchthaven", in de hoop op wat zeevogels. In de mist lukt dat niet echt. Er groeit wel veel gele hoornpapaver.

roodkeelduiker

Samen gaan we wat later nogmaals die kant op, maar dan iets zuidelijker bij de buitenhaven bij de Roompotsluis. We zien een zeehond en opnieuw middelste zaagbekken, en ook een dodaars met een visje in zijn bek.

De volgende kijkplek is bij de Brouwersdam. Bij de Spuisluis aan de kant van de Noordzee is vaak veel te zien. Blijkbaar is dit een heel visrijke plek want er zwemmen veel zeehonden rond. Op enig moment zien we er zes tegelijk maar we vermoeden dat er meer zijn. Zowel gewone zeehonden als grijze zeehonden. Ook zien we paarse strandlopers en een zilverplevier. We lopen langs het strand in zuidelijke richting waar Petri al gauw de beschutting van een strandtent opzoekt. In zee zie ik meerdere roodkeelduikers.

Petri houdt middagpauze in de hoop dat ze het 's avonds langer uithoudt (jammer maar helaas). Ik loop vanaf ons hotel nog een rondje via het natuurgebiedje Oranjezon en het strand. De mist is weer dikker geworden en dus is er niet veel te beleven - afgezien van de honden en de vuurwerkafstekers op het strand natuurlijk.

route Neeltje Jans Vluchthaven; route Neeltje Jans Roompotsluis; route Brouwersdam; route Oranjezon; natuur

30 december: Zeeland in de mist (1)

flamingo's in de mist bij Battenoord

We zijn met oud en nieuw in Zeeland. Op de heenweg wil ik even stoppen bij Battenoord waar de laatste dagen een groep flamingo's rondhangt. Battenoord is een haventje met camping niet ver van Nieuwe Tonge, op Goeree Overflakkee. We parkeren bij het haventje langs de dijk, en ik realiseer ik me dat ik hier langs moet zijn gekomen bij "de Omloop", de wandeltocht van 110 kilometer om Goeree Overflakkee. Ik herinner me dit plekje niet.

Wat daarbij ook niet helpt is dat het hier flink mistig is nu. Onderweg zijn we via de Veluwe gereden om de dichte mist in het westen te mijden, en we reden tot zo'n vijf minuten nog in de zon. Maar nu dus dichte mist. Omdat we er nu eenmaal toch zijn stappen we uit en lopen even het "natuurpad" op. Ik ben niet erg hoopvol, maar nadat we eerst in de verkeerde richting hebben gekeken zie ik plots toch een klein groepje flamingo's dat meteen op de wieken gaat en aan de andere kant van het haventje weer in het water landt waar nog meer flamingo's te zien zijn. In de donkergrijze lucht kleuren de flamingo's nog net een beetje rose...

Dan rijden we verder naar onze bestemming: hotel Duinoord bij Vrouwenpolder. Dus direct aan het strand en vlak bij de dam die het Veerse Gat tot Veerse Meer heeft gemaakt. We lopen voor het donker wordt nog een rondje. Eerst over het strand in noordelijke richting, en dan langs het Veerse Meer weer terug. Het is hier net iets minder mistig. In zee zwemt een roodkeelduiker! In het Veerse Meer zitten veel middelste zaagbekken en geoorde futen.

route flamingo's Battenoord; route Vrouwenpolder; natuur

29 december: Eelderwolde

steppekiekendief

Eerst dikke mist. In de mist zie ik toch nog een bijzonderheid: een roodborsttapuit. Die zie je hier 's zomers altijd maar ik dacht eigenlijk dat die 's winters allemaal vertrokken waren. Blijkbaar niet allemaal dus. Na het eerste rondje heb ik het koud en de mist maakt maar heel langzaam plaats. Een blik op de telefoon leert dat het elders niet beter is. Ik drink een kop koffie in de Onlanderij en dan komt zowaar de zon er een beetje door. Als ik weer buiten ben wordt het snel lichter, en heel zonnig. Ik loop een tweede rondje, heerlijk. Opnieuw een bijzonderheid: een kleine barmsijs (denk ik, nieuwe soort voor mij) tussen een grote groep putters.

Als ik op de Drentsedijk bent zie ik in de verte wat lichts boven de rietvelden scheren. Er is hier de laatste tijd een steppekiekendief (zeer zeldzaam) actief, dus ik ben alert. Een auto stopt met een vrouw er in: "Dat was hem toch?". Ik zeg dat ik er te weinig van kon zien. Maar dan komt de vogel weer in beeld en langzaam maar zeker komt hij onze kant op. Ik maak tientallen foto's en als de vogel weer verdwenen is vergelijken we mijn beste foto met de versleten vogelgids van de chauffeuse. Het is 'm duidelijk. Vooral de wigvormige zwarte vlek op de vleugels is goed te zien. De vrouw komt uit Den Bosch en moet vanmiddag in Sappemeer zijn en wilde voor die tijd hier de steppekiek scoren. Gelukt dus.

Als ik weer verder ben gelopen vliegt de steppekiek na zo'n twintig minuten nogmaals heel dichtbij langs me heen. Opnieuw kan ik aardige foto's maken, dit keer met het beroemde Gasuniegebouw als achtergrond. Tussen de bedrijven door zie ik ook steeds buizerds, blauwe kiekendieven en natuurlijk heel veel ganzen. Graspiepers hoor ik vooral, maar krijg ik nauwelijks goed in beeld.

Als ik het beu ben haalt Petri me op. 's Avonds met Anna in Leek kijken naar het zaalvoetbal van Rik. Aduard plaatst zich voor de tweede ronde.

mist in De Onlanden steppekiekendief

28 december: Lauwersoog Marnewaard

Opnieuw eerst naar Bedum want Petri werkt vandaag ook. Dan naar Lauwersoog (ja, al weer). Ik loop nu een flink stuk vanaf de haven langs de dijk naar het zuidoosten. De wind van de laatste dagen is gaan liggen. Het is heel rustig. In het zuiden schijnt dichte mist te hangen, maar hier is het aardig. Er is in het begin niet veel te zien. Het is vloed en het water komt tot aan de voet van de dijk hier. In zee zwemmen alleen soms wat wilde eenden of meerkoeten. Er vliegen wel eenden en ganzen over. Een verdwaalde drieteenstrandloper zoekt tussen de steenlopers zijn kostje bij elkaar. Een (grijze?) zeehond laat zich vlak onder de kust zien. In de plassen aan de andere kant van de dijk zitten dodaarsjes.

ree dodaars

Als ik via de Marnewaard terugloop in de richting van Lauwersoog zitten in de plasjes onderweg ook steeds weer dodaarsjes. Als ik ze zie duiken ze onder water. Als ze mij ook hadden gezien komen ze niet meer boven. Althans, dan zie ik ze niet meer. In de Marnewaard zijn zoals altijd veel reeën te zien. Ik zie er minstens 16. Er vliegt ook een groep van 16 wilde zwanen over. Verderop bij het water zitten weer brilduikers en ik zie ook nonnetjes en grote zaagbekken. In de haven wacht nog een verrassing. Bij de nieuwe kade zijn een aantal vogelaars verzameld. Sommigen liggen op hun buik met een grote telelens foto's te maken. Slechts een paar meter van de kade vandaan zwemt een roodkeelduiker. Hij kijkt ons aan en lijkt om een stukje brood te bedelen. Van zo dichtbij krijg je deze toch wel zeldzame soort niet vaak te zien. In IJsland vond ik ze mooier: in zomerkleed hebben ze tenminste de rode keel die de naam belooft.

wilde zwaan

roodkeelduiker

27 december: Noordpolderzijl

Vakantie. Ik breng Petri naar Bedum en loop dan een prachtig stuk langs de Waddendijk vanaf Noordpolderzijl. Het heeft gisteravond gestormd hier in het noorden en vanochtend is het heel hoog water. De kade van het haventje van Noordpolderzijl staat royaal onder water. Ook de kwelders staan bijna helemaal blank. Een paar hoger gelegen stukjes komen net boven water uit en daar stikt het van de vogels. Heel apart.

laatste stukje kwelder dat droog blijft zit vol met scholeksters frater

De vogels hebben dus weinig ruimte en daarom zie ik heel veel. IJsgorzen en fraters. Grote groepen, en soms door elkaar waardoor ik niet goed kan zien hoeveel het er zijn. Verder natuurlijk ook veel bergeenden, scholeksters, rotganzen, wulpen en dergelijke.

ijsgors langzaam vallen de kwelders droog

Langzaam zakt het water en er ontstaan steeds meer eilandjes. De fraters zie ik soms nieuw land in bezit nemen. De kwelders vallen langzaam droog. Het water stroomt nu heel hard terug. Ik blijf de dijk volgen in de richting van Pieterburen totdat ik bij het beeld "De Wadloper" van Harm Blanken ben aangekomen. Dit beeld ken ik al jaren, maar ik heb zojuist gelezen dat het eerst in het dorp Pieterburen zelf stond, en toen bij wijze van grap ooit hier op de dijk is geplaatst. Geslaagde grap: het beeld is hier blijven staan!

De Wadloper van Harm Blanken torenvalk

De terugweg is in eerste instantie wat minder, maar dat verandert als ik een groepje strandleeuweriken in het vizier krijg. Dichter bij Noordpolderzijl is het een blauwe kiekendief die zich heel mooi laat zien. Als ik bijna terug wil gaan zie ik een roofvogel die met een meeuw ruziet. Dan gaat de vogel op een paaltje zitten en zoom ik in: een velduil! Die heb ik in Nederland nog niet eerder op eigen kracht gezien. Ik ben nog een half uurtje druk met de velduil te volgen. Het wordt al vroeg donker dus foto's zijn zeer matig.

blauwe kiekendief velduil

26 december: Berlicum Boxtel

Na het kerstdiner aan de Rijndijk in Utrecht zijn we naar Berlicum gereden en vanmiddag is het kerstdiner met de schoonfamilie in Boxtel. Ik ga na het ontbijt te voet die richting uit. Het heeft de hele nacht geregend maar nu klaart het op en de zon zal de hele middag schijnen.

Bij de aansluiting van de Runweg op de N279 wordt al maanden gewerkt. Niet alleen nieuwe kruising maar ook een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart. De werkzaamheden zijn nu zo'n beetje af. In ieder geval kan ik hier het kanaal oversteken, en dan gaat het verder over het fietspad in noordelijke richting naar de "Dungense Brug". Vlak voor km 3 kom ik op een oud bochtig dijkje terecht met veel begroeiing aan beide kanten: de Hooidonksedijk. Heel klein maar prachtig stukje postzegelnatuur. Gek dat ik hier nog nooit eerder ben geweest.

nieuwe fietsbrug over Zuid-Willemsvaart bij Berlicum Hooidonkse Dijk

Dan verder over de Poeldonksedijk. Ook mooi, maar normaal gesproken te veel auto's. Dat valt nu wel mee. Via de Keerdijk (ook al mooi oud dijkje) onder het nieuwe viaductje onder de weg naar Schijndel door. Dan kom ik in het gebied waar schoonmoeder is opgegroeid. Langs het ouderlijk huis naar Haanwijk en Halder. Het ouderlijk huis ziet er inmiddels mooier uit dan Haanwijk.

Bij Halder kies ik deze keer de route langs de Essche Stroom. Die mag sinds een paar jaar weer meanderen. En het voetpad langs de stroom kronkelt mee. Prachtig stukje! Het blijft prachtig tot aan de Halse Barrier en het viaduct onder de A2 door. Dit is het buurtschap Hal. Ik kies voor een stukje parallel aan de A2 om loslopende honden te vermijden. Via Selissen naar De Schutsboom waar we met maarliefst 28 man kerst vieren.

huize van Doremalen Essche Stroom

25 december: Lauwersoog

Voor onze toernee naar het zuiden begint voor de kerstdiners met familie is er nog tijd voor een kort rondje vanaf de haven van Lauwersoog. Ik stop eerst even bij De Rug om de ijseend te scoren die ik vorige week gemist had. Nu zie ik deze zeldzame soort onmiddellijk. Dan parkeren bij de haven. Het is rustig.

24 december: Den Oever

ijsvogel

Weer eens een dagje naar Wieringen, mooie bestemming in de winter want in de haven en in de Waddenzee of het IJsselmeer is altijd wat te zien. Het waait hard maar blijft de hele dag droog en er zijn ook een paar korte opklaringen. In de haven is het vandaag rustig. Er zwemmen een paar toppers en een groepje middelste zaagbekken. Naast de nodige meerkoeten en meeuwen natuurlijk. Op het wad hoor je steeds de rotganzen. Verder veel wulpen, smienten, kluten, scholeksters en hier en daar een paar tureluurs. Zo nu en dan een grote groep bonte strandlopers.

buffelkopeend

Dan ga ik onder het tunneltje van de snelweg door naar de kant van het IJsselmeer. De vorige keer dat ik hier was was ik op zoek naar de buffelkopeend. Er waren toen veel vogelaars maar ik vond de buffelkopeend pas nadat ik die vogelaars bij "Wierhooft" (km 12,5) achter me gelaten had. Opmerkelijk genoeg zwemt nu op precies dezelfde plek (km 13) weer een buffelkopeend! Die heeft hier blijkbaar het hele jaar gezeten maar de eend was sinds half november niet meer gezien.

Ik loop over de dijk helemaal naar de vogelkijkplaats bij de Noordelijke Wiel. Dat plasje ligt zoals gewoonlijk weer vol met kuifeenden. Dan door de nieuwe natuur - en beschut voor de harde wind - terug richting Den Oever. Bij de uitkijktoren even voorbij km 19 zijn twee vogelaars enthousiast dat ze zojuist en ijsvogel hebben gefotografeerd. Is dat nu zo bijzonder denk ik dan (blasé). Even later zie ik de ijsvogel ook, tussen het riet. Als de heren vertrokken zijn vliegt de ijsvogel op en komt op een tak direct voor de hut vol in beeld zitten.

Dan snel terug naar de auto om niet al te laat thuis te zijn voor kerstavond met het hele gezin.

20 december: Noordhorn

18 december: Lauwersmeer De Rug

tafeleend

Aardige dag. Petri loopt vandaag niet mee want ze gaat met een vriendin naar Winterwelvaart. Ik ga maar weer eens naar het Lauwersmeer. Deze keer begint de route bij De Rug. In de plas zwemmen veel tafeleenden en brilduikers en nog zo het een en ander. Ik hoor ook steeds baardmannetjes, maar veel meer dan een paar flitsen krijg ik niet van ze te zien.

Dan loop ik verder naar Lauwersoog, het dorpje. Daar zijn de afgelopen dagen pestvogels gezien dus er zijn veel vogelaars. Maar de pestvogels zie ik niet. Ik maak een praatje met iemand die ik nog ken van de velduil bij Noordhorn. Ik loop verder naar de haven. De man die ik net gesproken had is daar nu ook. Hij is verbaasd dat ik te voet ben. Ook in de haven is het druk. Op de pier staan ook meerdere vogelaars. Maar er is niet veel te zien. Als het groepje vogelaars in de auto is gestapt komt er plotseling een groep van wel vijftig tureluurs de haven ingevlogen. Een minuutje later zijn ze weer vertrokken.

Lauwersmeer Lauwersmeer
tureluur steenloper

17 december: Eemshaven Ruidhorn

zwarte zee-eend

Grijze dag. Ik loop vanaf de Eemshaven. Eerst langs de Eems. Bij de pier zie ik een groepje van vier zwarte zee-eenden. Even later zwemt er eentje heel dichtbij de dijk waar ik loop. Op het wad, een stukje verder bij het rommelhoekje, zitten veel steenlopers en drieteenstrandlopers met een enkele bonte strandloper er tussen. Nog iets verder vliegen steeds flinke groepen strandleeuweriken rond. Ze zijn heel onrustig, vliegen steeds heel laag over de kwelder en gaan dan even zitten. Snel vliegen ze dan weer op.

Langs Kaap Noord. Als ik zo ongeveer bij Ruidhorn ben (een paar binnendijkse plasjes) komt zowaar de zon er even door. Het duurt maar een paar minuten. In de plasjes zitten veel bergeenden en slobeenden. Ook een paar pijlstaarten en een nonnetje. Op de paaltjes op de inmiddels ondergelopen kwelder zitten heel veel kokmeeuwen en stormmeeuwen. Op elk paaltje één.

kwelder bij Kaap Noord kwelder bij Ruidhorn

13 december: 't Stort

11 december: Lauwersoog en Termunterzijl

sneeuwgors

De regen en mist van gisteren is weer verdwenen en het is heerlijk bij de haven van Lauwersoog. In de haven zwemt een brilduiker. Verderop zit een groepje van drie sneeuwgorzen. Ook weer paarse strandlopers. Onderweg op meerdere plekken wilde zwanen en kleine zwanen.

's Middags gaan we samen naar Termunterzijl (voor Anke: vanaf de snelweg zien we acht reeën in een weiland). We lopen langs de dijk naar de Punt van Reide. Als ik net Petri heb verteld dat je hier ook groepjes fraters kunt verwachten komt er zo'n groepje aangevlogen en strijkt neer op de zeekraal. Verderop, bij de vogelkijkhut, zitten zilverplevieren, kluten, tureluurs en wintertalingen.

route Lauwersoog; route Termunterzijl; natuur

10 december: Zuidhorn en Aekingerzand

Miezer, regen en mist. Te voet naar Zuidhorn en dan met de trein naar Hurdegaryp. Daar pikken A. en J. me op voor een rondje. Vanwege het zeer slechte weer passen we de plannen iets aan. We vertrekken vanaf het bezoekerscentrum bij het Aekingerzand. Eerst koffie, en na afloop uitgebreide lunch. Vanwege het slechte weer is er onderweg nauwelijks iets te zien.

Hoogtepunt van de middag is bij de lunch als J. om het wachtwoord van de WiFi vraagt, maar die niet krijgt van de bediening; wel een preek: "Wij vinden het niet gezellig als iedereen op zijn telefoon zit te staren. " En ook nog: "Het gaat om een stukje bewustwording."

route Zuidhorn; route Aekingerzand; natuur

6 december: Fransum

En alweer een briljante ochtend. Op de zendmast hoog boven de tennisbaan zit een slechtvalk. Vorige week ook al eentje gezien vanaf de Kleiweg. Mogelijk dezelfde natuurlijk. route; natuur

bij Fransum

slechtvalk haas

bij Piloersema

5 december: Noorderplantsoen

De zon blijft maar schijnen, daarom weer een aardig rondje tijdens de lunchpauze. Koud is het wel.

route

4 december: Moddergat en Kollumerwaard

En nog een fantastisch mooie dag. Daar waar het 's nachts gemist heeft is het in de zon een geweldig gezicht. Ik rijd na het ontbijt even naar Moddergat. Het is direct raak met een flinke groep fraters die vlak voor me in de lage begroeiing landt. Er zijn ook weer veel steenlopers en oeverpiepers. Als ik al weer terugloop zie ik ook nog een groep van zo'n vijftien strandleeuwerikken.

Met Petri dan nog eens dezelfde kant op. Mooi rondje door de Kolummerwaard (de zogenaamde vogelroute). De route is wat kort en dan is er ook nog even tijd om bij Ezumakeeg een kijkje te nemen.

route Moddergat; route Kollumerwaard; natuur

bonte strandloper Kolummerwaard

3 december: Onlanden

blauwe kiekendief

Prachtige dag. Als ik bij de Onlanden vertrek verdwijnen ook de laatste wolken en verder schijnt de hele dag de zon. Bovendien staat er ook nauwelijks wind. Volop genieten dus. Het mooiste stukje is het nieuwe fietspad bij km 12-14 met aan twee kanten water. Hier laten twee blauwe kiekendieven zich even zien. Bij km 26 zie ik trouwens nog een blauwe kiekendief. Als ik die mooi in het vizier heb en wil afdrukken meldt het fototoestel dat ik de batterij moet vervangen...

Koningsdiep grote zilverreiger

zicht op de kerktoren van Midwolde

terug naar Looblog November 2016

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".