Gertjan's Looblog Maart 2018 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

31 maart: Sao Vicente, Sagres Martinhal, Bordeira

Pancratium maritimum (foto van juli 2010)

Naar één van de belangrijkste trekpleisters: de kaap Sao Vicente. Dat is het uiterste zuidwestelijke puntje, met een vuurtoren. Dus daar komen toeristen op af. Zelf ben ik er in 2010 geweest. Maar het is ook een hotspot voor de liefhebber van wilde planten. Veel bijzondere soorten. In 2010 had ik daar nog net geen oog voor. Ik fotografeerde die week wel Pancratium maritimum, en dat was misschien wel de aanleiding om me meer in wilde planten te verdiepen ...

Maar goed, nu ben ik er dus wel voor de planten. Eén van de bijzondere soorten is Viola arborescens. Daarvan weet ik de groeiplaats, vlak voor mijn geplande parkeerplaats, en daar vind ik de soort inderdaad onmiddellijk. 's Middags vind ik de soort geheel op eigen kracht nog eens. Daarna parkeer ik bij het fort van Belize en vandaar loop ik een prachtig rondje. Veel langs de kliffen die bedekt zijn door een prachtige mengeling van allerlei wilde planten. Over zee vliegen steeds groepjes jan-van-genten voorbij. Ook in de struiken zitten veel vogels. Een hop, kleine zwartkoppen en natuurlijk weer roodborsttapuiten.

Als ik begin is er nog bijna niemand, maar als ik eenmaal bij de vuurtoren ben is het erg druk. Er staat een hele rij tentjes waar je drinken, eten en sourvenirs kunt kopen. Voor mij een kopje koffie. Daarna gaat de route verder in noordelijke richting met de oceaan links. Een pad is het nauwelijks te noemen: je loopt over de grote keien. De vergezichten zijn fenomenaal, en ook blijft de begroeiing zeer interessant.

De terugweg gaat enigszins door het binnenland. Hier valt een groepje alpenkraaien op. Ik loop over een zandweg langs een soortement weiland, maar heel langzaam verandert dat weer in het struikgewas (de "matos") van het begin van de wandeling.

Als ik terug ben bij de auto rijd ik nog even naar een kleine lagune aan de andere kant van Sagres. Hier vliegen grote sterns boven zee, en langs de rand van de lagune trippelen strandplevieren rond. Tijd voor koffie met amandelcake bij een strandtent.

Halverwege de terugweg naar Aljezur kom ik langs Bordeira: een prachtige lagune waar ik ook nog even een mooie korte wandeling loop.

route Sao Vicente

alpenkraai strandplevier
Bordeira

30 maart: Costa de Santo André, Lagoa de Santo André, Vale da Telha

Reisdag. Als ik rond half negen vertrek blijkt al snel dat het erg rustig is op de weg. Ik concludeer dat Goede Vrijdag in Portugal een feestdag is. Ik ga vandaag naar de Algarve (Aljazur), maar onderweg heb ik nog een stop gepland bij al weer een lagune, de Lagoa de Santo André. Eer ik daar ben heb ik al een keer gestopt langs een prachtig weggetje langs oude olijfbomen waar in de berm harlekijn groeit. Ook de vele gele lupines vallen hier op. Soms staan er hele velden vol mee: die worden ingezaaid als grondverbeteraar. Ten slotte zie je hier geregeld ooievaars, bijvoorbeeld in een nest boven in een hoogspanningsmast. Op de terugweg tel ik op een gegeven moment acht ooievaarsnesten in één zo'n mast.

Ik stop bij Lagoa de Santo André eerst even bij het strand. De duinen zijn hier blijkbaar deel van het natuurgebied want je mag niet overal komen, maar er zijn wel een stel mooie houten vlonderpaden gemaakt. Als ik even heb rondgekeken valt er een buitje: mooi moment om door te gaan. Het informatiecentrum is gesloten, en daarom kun je blijkbaar ook niet over het daarachter gelegen weggetje lopen met mooi uitzicht over het meer. Dan maar naar de zuidkant van het meer.

Aan de zuidkant is er vlak voor het eind van de weg bij de duinovergang al een pad naar rechts dat naar onder andere een vogelkijkwand leidt. Je kijkt dan over een deel van het meer, maar heel veel kan ik daar niet onderscheiden. In de struiken om me heen is meer te zien, vooral veel leeuwerikken (maar welke?). En boven zee vliegt soms een Jan-van-gent voorbij.

Een wat langer rondje begint bij het parkeerterrein direct bij de strandovergang. Het is erg stil. Ik kom tijdens de wandeling niemand tegen. Ook op het strand is helemaal niemand te zien. 't Aardigste van de wandeling zijn de vele sneeuwklokjes (andere soort dan bij ons) die plotseling het pad opfleuren.

Vervolgens gaat het verder naar mijn eindbestemming: Vale da Telha, vlakbij Aljazur. Als ik ben ingecheckt improviseer ik nog een wandeling vanaf het hotel. Ik vind onmiddellijk een prachtig pad dat van het hotel dwars door een grote bloemenzee naar de rotskust loopt - deel van het lange-afstand-pad dat hier de kust volgt ("Rota Vicentina"). Fantastisch pad.

Als ik bij de kliffen ben aangekomen vallen vooral de broedende ooievaars op die hier op hoge rotsen in zee een nest hebben gebouwd. Het valt niet mee om in de harde wind op het nest te landen, zo blijkt. Ik volg de kust een stuk en loop dan weer via het dorpje terug naar het hotel.

route Costa de Santo André

ooievaar ooievaar
gennaria diphylla narcissus bulbocodium

29 maart: Cabo Espichel, Serra da Arrabida, Lagoa de Albufeira

Vandaag twee mooie wandelingen, alweer geïnspireerd door de Crossbill Guide. Eerst naar Cabo Espichel: mooie kaap aan zee waar veel te zien is. Ik hoor steeds opnieuw grauwe gorzen, en ik zie steeds weer roodborsttapuiten. Dat blijft overigens de hele week zo. Er zijn ook al veel bloeiende planten, vooral veel cistus, maar ook weer orchideeën, waaronder nieuwe soorten voor mij: weidehommelorchis en ophrys scolopax. Ook een nieuwe vogelsoort: cirlgors.

Daarna route 5 uit de gids, in het natuurgebied Serra da Arrabida. Die route volgt eigenlijk een ruiterpad, maar dat maakt de tocht niet minder mooi. Heel veel orchideeën, waarbij vooral de vlinderorchis bijzonder is.

Na afloop is er ook nog wel even tijd om bij de Lagoa de Albufeira te gaan kijken. Dat is een lagune een stukje noorderlijker. Aan de overkant van de lagune ben ik in 2014 al eens geweest toen ik langs de Costa da Caparica ben gewandeld. Aan de overkant was toen geen mens, aan deze kant is het toeristisch, met ook veel oude hippies in tot camper omgebouwde oude stinkende vrachtautootjes of busjes.

route Cabo Espichel

Lagoa de Albufeira
spaanse pijpbloemvlinder Linaria polygalifolia

28 maart: Dos Zimbros

Ik ben een weekje in Portugal. Vandaag aangekomen met enige vertraging en uiteindelijk kom ik in het hotel aan als het nog net even licht is. In de nieuwe Crossbill Guide van zuidelijk Portugal staat bij route 4:

Just after the turn to Pinheirinhos, you pass a large hotel (Dos Zimbros) on your right. Beyond it, park [..] and explore the rough grassland on either side of the road, just west of the hotel. This is probably the easiest place to see lots of orchids close to the road [...]
Zonder de tekst gezien te hebben zit ik de eerste dagen precies in dit hotel! Het laatste half uurtje zonlicht levert vijf orchideesoorten op.

route

orchis italica ophrys fusca

27 maart: Den Ham, Nijlandsterpolder, Jaap Deensgat

route Den Ham; route Nijlandsterpolder; route Jaap Deensgat; natuur

26 maart: Onlanden

Zomertijd! Daarom is er tijd voor een kort rondje in het begin van de avond. Meerdere keren bruine kiekendieven (voorjaar!). Maar ook nog grote zaagbekken (winter?). Veel bloeiende exemplaren van klein hoefblad, dus het wordt toch heel langzaam voorjaar.

klein hoefblad Onlanden

25 maart: Eelderwolde en Noordlaren

's Ochtends naar Eelderwolde waar de kokmeeuwen als vanouds een grote herrie maken. Nog geen blauwborsten, alleen rietgorzen laten zich in het riet steeds opnieuw horen. Verderop zijn de veldleeuweriken en graspiepers luidruchtig.

Met Petri een rondje vanaf de kerk in Noordlaren. Ook in de Oostpolder en bij het Zuidlaardermeer is het nog rustig. Van ver zie ik de zeearend op het topje van een boom zitten op de bekende plek. We komen wat dichterbij en hij zit er nog steeds. Plotseling verlaat hij zijn post en komt vlak over ons heen vliegen. Aan de andere kant van de weg vliegt hij een rondje en komt weer terug.

's Avonds nog uit eten met G.G. die onze groep wellicht komt versterken.

route Eelderwolde; route Noordlaren; natuur

zeearend zeearend

24 maart: Anloo en Ezumakeeg

Het voorjaar komt nog niet erg op gang. We kijken nu al zeker twee maanden aan tegen sneeuwklokjes en krokussen... Toch maar naar de Drentse Aa. Hier en daar een enkele geelster, en het begin van de goudveil. Maar bijvoorbeeld geen enkele bosanemoon. Mooiste moment is wanneer een fazant een flinke gil slaakt en een havik in een boom gaat zitten: aanval mislukt?

Aan het eind van de middag nog even naar Ezumakeeg. Enorme groepen brandganzen verzamelen zich in het water.

route Anloo; route Ezumakeeg; natuur

Drentse Aa havik

zolder van de Agnietenkapel

21 maart: Medenertilsterpolder

Vandaag is toch het begin van de lente, dus de hoogste tijd om een rondje te lopen aan het eind van de dag. Het is nog steeds koud. Bij de Medenertilsterpolder zijn nog geen grutto's te bekennen.

20 maart: Amsterdam

Van Amsterdam CS naar de Agnietenkapel voor de oppositie bij de PhD-ceremonie van Joachim Daiber. De zon schijnt oogverblindend. Het omkleden (toga aan) gebeurt op de zolder van de kapel. Ik zou best even de klok willen luiden.

route

vroegeling

18 maart: Boxtel

Verjaardag van nichtje P. in Boxtel, en later ook nog bij Ome T. in Tilburg op bezoek. Tussendoor even een kort rondje langs de Dommel. Ik denk een paar keer een dodaars te zien die dan direct verdwijnt, maar uiteindelijk heb ik hem toch te pakken.

17 maart: van Ommen naar Dalfsen, en rondje Amen

Extreem koud. Temperatuur niet boven nul, en een hele harde oostenwind. Het beginnende voorjaar pauzeert weer even.

Vanwege de kou hou ik er in Dalfsen mee op, maar onderweg terug in de auto schijnt de zon zo aardig dat ik nog een klein rondje bij Amen loop om te zien of de schedegeelsterretjes al te zien zijn.

route Ommen; route Amen; natuur

Vecht bij Dalfsen speenkruid

14 maart: Groningen

Rondje door Noorderplantsoen en centrum voordat ik met enkele gasten uit eten ga. Morgen promotie van Dieke.

11 maart: Holtingerveld

dennenwolfsklauw ree

10 maart: Koningshof, Camperduin, Kornwerderzand

Koningshof Koningshof

dwerggans duinen van Schoorl
zeekoet drieteenstrandloper
kuifeend (Kornwerderzand) brilduiker (Kornwerderzand)

route Koningshof; route Camperduin; route Kornwerderzand; natuur

6 maart: Aduard, Den Ham

rode wouw

Bizar: een rode wouw vliegt over Aduard, en even verderop zit een zeearend in het weiland langs het kanaal.

route; route; natuur

4 maart: Doetinchem, en van Braamt naar Zelhem

Vandaag is het tegenovergestelde van gisteren. 's Ochtends is het nog een beetje grijs, maar dan komt de zon er door en wordt het een prachtige dag. 's Middags wordt het maar liefst dertien graden! Het is plotseling heerlijk om buiten te zijn.

kraanvogel

Als we op het station van Doetinchem de bus naar Zelhem willen nemen, moeten we een half uur wachten terwijl de bus naar Braamt (ons geplande eindpunt) op het punt van vertrekken staat. Dan lopen we de route maar in de omgekeerde richting. In Braamt lopen we al snel tussen de velden en dan horen we het onmiskenbare getoeter van een grote groep kraanvogels. Een chaotische groep van zo'n 160 kraanvogels vliegt voorbij, een magnifiek schouwspel! We zijn vandaag niet de enige die de kraanvogeltrek te zien krijgen. In het oosten van het land (vooral Limburg, maar ook Gelderland en Overijssel) worden duizenden en duizenden kraanvogels gezien. Op nu.nl wordt bericht dat er tienduizenden kraanvogels over Limburg trekken.

Het is een aardige route, die steeds mooier wordt als we in de buurt van Kasteel Slangenburg komen. Door het mooie weer komen we daar vandaag wel veel wandelaars tegen (met veel loslopende honden). Als we het kasteel voorbij zijn wordt het weer veel rustiger. Het laatste stukje gaat door het industrieterrein van Zelhem. Op het bankje voor de kerk wachten we vandaag in de warme zon op de bus, een onwaarschijnlijk groot verschil met gisteren.

route Doetinchem; route Braamt; natuur

Heuven Kasteel Slangenburg

3 maart: Doetinchem, en van Vorden naar Zelhem

We zijn in Doetinchem om twee etappes van het Pieterpad te lopen. 's Ochtends loop ik eerst even langs de Oude IJssel in Doetinchem. Daarna met de bus naar Vorden en dan naar Zelhem. Het is de afgelopen dagen extreem koud geweest, en vandaag zou er een dooiaanval uit het zuiden moeten komen. Blijkbaar is de Achterhoek niet zuidelijk genoeg, want het blijft de hele dag vriezen. Verder is het grijs en donker. Het is desondanks een mooie route, mooi landschap, maar je hebt steeds het idee dat je hier in de zomer beter eens terug zou kunnen komen.

Bij de molen van Linde is een "Rustpunt" met zelfbediening waar we even warm kunnen worden met koffie en thee. Dan volgt een mooi stukje door laaggelegen nat gebied net voorbij de camping van Linde. Het heet hier geloof ik "'t Zelle". Landschap blijft mooi tot bij de ook al "'t Zelle' geheten golfbaan bij Varssel. Daarna komen we in een nogal saai bosgbied totdat we bijna bij Zelhem zijn. Mooie passage bij km 15 en 16 en dan kunnen we in Zelhem warm worden met soep in de plaatselijke herberg tegenover de bushalte vanwaar de bus ons weer terug naar Doetinchem brengt.

route Doetinchem; route Vorden; natuur

terug naar Looblog Februari 2018

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain".