Gertjan's Looblog December 2019 navigation back navigation home navigation forward

De foto's van deze maand zijn hier te vinden: Flickr collection

31 december: Oudeschild, fietsen en Westerduinen

Fantastische dag. De hele dag schijnt de zon (in de rest van het land schijnt het te misten), en geen zuchtje wind. 's Ochtends eerst een rondje langs de haven. Op de noordelijke pier is de laatste dagen steeds een groepje sneeuwgorzen gezien, en uiteindelijk als ik de pier al bijna weer af ben zie ik het groepje ook.

Dan samen op de fiets, in noordelijke richting. Het is nu veel aangenamer dan afgelopen zondag en het is geen straf om zo nu en dan even te stoppen. Mooi rondje langs een aantal bekende vogelhotspots. We zien twee keer een lepelaar, blijkbaar vertrekken die niet allemaal naar Afrika. Ook weer kleine zwanen. De molen Het Noorden ligt er prachtig bij. Terug via Oost en Oosterend.

Na de lunch en boodschappen is er nog tijd voor een rondje vanaf de Hoornderslag, en terug door de Westerduinen. Het is onwaarschijnlijk mooi op het strand. Zon in de rug, geen wind. We lopen nog wat verder dan gepland. Vlak voordat we bij het keerpunt zijn vliegt een blauwe kiekendief over de duinen het strand over, recht over ons heen. Magnifiek gezicht.

Terug dus door de Westerduinen. De blauwe kiek komt nog een keer voorbij. Als we bijna terug zijn begint het een beetje te misten. In de strandtent drinken we een biertje terwijl de zon langzaam ondergaat in zee - gadegeslagen door een heel regiment toeristen.

route Oudeschild; fietsroute; route Westerduinen; natuur

lepelaar Het Noorden

wulp stormmeeuw
op het strand blauwe kiekendief
blauwe kiekendief

30 december: Westerslag, 't Horntje, Prins Hendrik, en de Tuintjes

Stralend weer, en minder koud dan gisteren. Petri doet een paar boodschappen, en dan kan ik 's ochtends rustig proberen wat vogels te fotograferen. In Den Burg zitten vier pestvogels in een boom. Dan naar de Westerslag (strandpaal 15), in de hoop op zeevogels. Die zijn er wel, maar heel erg ver weg. Met veel moeite ontwaar ik roodkeelduikers en Jan-van-genten. Er zijn veel dichterbij natuurlijk wel veel meeuwen en drieteenstrandlopers. En van die drieteenstrandlopers krijg ik nooit genoeg.

Daarna nog even naar 't Horntje (achter de veerhaven) en de vogelkijkplek bij Prins Hendrik, waar de flamingo nog steeds te zien is.

's Middags lopen we samen route 6 uit de Crossbill guide: Eierland en de Tuintjes. Aardige route. Bij de (in de winter deels afgebroken) steiger voor het veerbootje naar Vlieland zwemt een zeehondje, en even later een geoorde fuut. Na afloop soep eten in de strandtent die hier 's winters gewoon blijft staan.

route Westerslag; route 't Horntje; route Prins Hendrik; route de Tuintjes; natuur

strand bij de Vuurtoren Texel

29 december: Oudeschild, en Prins Hendrik

tureluur

Na het ontbijt loop ik langs de haven en nog een stukje verder langs Ottersaat. Er is niet zoveel te zien. Het is koud. De beloofde zon blijft achter een dun laagje wolken, en de zuidelijke wind maakt het nog veel kouder.

Samen fietsen we. In eerste instantie een route uit de Crossbill Guide voor de Wadden. Maar dat gaat niet helemaal goed, en bovendien is het eigenlijk veel te koud om te fietsen, en zeker om onderweg veel stil te staan en de natuurgebiedjes te inspecteren. Lunch in De Cocksdorp, en nadat we aldus weer zijn opgewarmd wacht de terugweg tegen de wind in. Erg koud.

Eind van de middag loop ik toch nog even naar buiten, en vanwege gebrek aan inspiratie ongeveer hetzelfde rondje als gisteren, maar nu geheel volgens de regels. De flamingo is er nog.

route 's ochtends; fietsroute; route 's middags; natuur

28 december: Prins Hendrik

Weekje Texel. We logeren in Oudeschild, klein havenstadje aan de oostkust. Tussen Oudeschild en de veerhaven is de laatste jaren een enorm project uitgevoerd: Prins Hendrik. Hier is een heel nieuw strand- en duingebied ontstaan. Er zitten veel vogels. Blikvanger is een flamingo die hier al even zit. Als we zijn ingecheckt lopen we dus langs de dijk naar dit nieuwe gebied, en inderdaad zien we in de verte vanaf een prachtige vogelkijkplek met een even schitterende telescoop de flamingo.

flamingo in Prins Hendrik

27 december: Peazemerlannen en Gasterse Duinen

Eindelijk weer eens flink wat zon! 's Ochtends weer naar de Peazemerlannen. Opnieuw groepen fraters, en ook de kleine zilverreigers zijn er weer. Overvliegende kleine zwanen. Langs de strekdam een paar paarse strandlopers en kanoeten. Ook een blauwe kiekendief die ruzie maakt met twee torenvalken.

's Middags samen naar de Gasterse Duinen. Twee keer laat de klapekster zich zien. Een mooie groep sijsjes komt recht over ons heen gevlogen. Na afloop soep in Anloo.

route Peazemerlannen; route Gasterse Duinen; natuur

frater

26 december: Onlanden

Tweede kerstdag. Nu voorafgaand aan de kerstactiviteiten in Groningen, waar we dus op de fiets naar toe kunnen. Niet ver van de uitkijktoren zie ik de vos. Hij is aan zijn kerstontbijt bezig, blijkbaar. Ook de klapekster die ik hier deze winter nog niet had gezien laat zich zien. Bij Broekstukken een mooi groepje wilde zwanen.

's Middags nog even met een groot deel van de familie naar het Forum. Daar is het erg druk met nieuwsgierige bezoekers.

vos

25 december: Lauwersoog

Eerste kerstdag. Voordat we 's middags naar Berlicum rijden voor het kerstdiner. Gisteravond zijn we in het nieuwe Forum wezen kijken, en hebben daar de film "Deerskin" bekeken - met slechts vijf andere bezoekers. Bijzonder merkwaardige film. Het gebouw is prachtig, met fantastisch uitzicht over de hele stad.

steenloper paarse strandloper

24 december: Delfzijl en Noordpolderzijl

kanoet

De weersverwachting belooft een hele dag regen, en die voorspelling komt precies uit. Opnieuw rijd ik via Bedum en dan naar Delfzijl waar de werkzaamheden aan de dijk afgerond zouden moeten zijn (volgens Dagblad van het Noorden). Dat klopt niet zo erg, maar ik kan toch wel een stuk lopen. Ten zuiden van het Eemshotel zijn nieuwe kwelders aangelegd, nog met hekken afgesloten en erg kaal. Veel wulpen op de kwelder, en vinken langs de weg. Ten zuiden van het Eemshotel lijkt de dijk inderdaad klaar. Hoog en veel steen en asfalt. Een stukje verder is nog een stuk van de oude dijk zichtbaar langs de zeereep. Hier zit een mooie groep van zeker tweehonderd kanoeten die zich niets van mij aantrekken. Bij beter weer had dat fantastische foto's kunnen opleveren.

Het gaat harder regenen en ik ben dat wel beu onderhand. Ik rijd nog langs Appingedam en de Eemshaven, niet veel te zien, en dan loop ik nog een kort stukje bij Noordpolderzijl voordat het tijd is om Petri weer op te pikken in Bedum.

route Delfzijl; route Noordpolderzijl; natuur

23 december: Peazemerlannen

Via Bedum op de heen- en terugweg, want Petri werkt vandaag nog wel. Bij de Peazemerlannen vallen in het begin vooral de kleine zilverreigers op die geregeld over komen vliegen. Later zijn het de groepen fraters.

frater

22 december: Lauwersoog

Grijs en nat. 's Ochtends eerst even naar Warffum waar bij de ijsbaan zo maar een zwarte ibis rondsjouwt. Hij is heel goed te zien. Daarna nog even naar Lauwersoog waar de roodhalsfuut zich nu wel laat zien, net als de zwarte roodstaart. In zee zwemt een zwarte zee-eend. De kuifaalscholver zie ik niet.

zwarte ibis

21 december: Nieuwe Statenzijl

Vanaf de Nieuwe Statenzijl gaat het natuurlijk eerst naar de mooiste vogelhut van Nederland: de Kiekkaste, via een vlonderpad van honderden meters door het riet. Daarna loop ik langs de dijk Duitsland in. Hier ben ik nog niet eerder geweest. Ik loop helemaal door naar "Bohrinsel Dyksterhusen". Dit is een soort eilandje in de Dollard waar een zeer smalle slechte asfaltweg naar toe loopt. Op dit kunstmatige eiland is in de jaren zestig ooit geboord naar gas. Nu is het een parkeerterrein met twee banken en een weergaloos uitzicht over de Dollard, de Eems, Emden, en Delfzijl. Maar vooral over het Wad. Meer lezen.

Bohrinsel Dyksterhusen

op Bohrinsel Dyksterhusen

Bij het begin vliegt er gelijk een mooie blauwe kiekendief boven het riet. Duizenden brandganzen. Boven de Duitse kwelder is een zeearend actief. Verder is het rustig. Op de terugweg een mooi groepje strandleeuweriken. Als ik terug ben loop ik nog eens naar de Kiekkaste. Net als 's ochtends zijn de baardmannetjes druk, maar nu krijg ik ze wel op de foto.

baardmannetje de Kiekkaste

20 december: Lauwersoog

19 december: Onlanderij

17 december: Eiteweert

15 december: Lauwersoog en Gasterse Duinen

Stormachtige wind. Toch even naar Lauwersoog. De kuifaalscholver is er nog. Ook zwemt er nu al een paar dagen een mooie roodhalsfuut rond.

's Middags de beschutting opgezocht van Drenthe, bij de Gasterse Duinen. De klapekster laat zich alleen van heel ver zien.

Gisteren helemaal niet gelopen: dertigjarig bestaan van de bridgeclub, met een drive van twintig paren. We scoren 64%, maar er bleek ook nog een paar met 65%.

route Lauwersoog; route Gasterse Duinen; natuur

roodhalsfuut

13 december: Harlingen

Dagje vrij. Dat leek de hele week al een slechte keuze vanwege desastreuze weersverwachting, maar in Friesland lijkt het nog het minst te gaan regenen. Met de trein naar Harlingen, en inderdaad: het blijft zowaar de hele dag droog. Maar wel erg donker, alsof het de hele dag schemert.

In Harlingen eerst naar de Zuidpier en het Strand van de Stenen Man. Heel grote groep kanoeten, prachtig. Verderop vliegt iets onduidelijks over zee naar de dijk en gaat op de dijk zitten. Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt wel een velduil. Als ik verder loop zie ik de vogel niet meer, maar als ik nog iets verder ben vliegt hij vlak voor me op. Inderdaad een velduil!

Na lunch in Harlingen loop ik nu naar de andere kant van de haven, naar de Noordpier. Maar dat kan alleen na een flinke omweg langs de industriehaven. Daar is dus niet veel te zien, maar mijn inspanning wordt beloond want op de Noordpier zit opnieuw de/een velduil, die zich langdurig laat bekijken.

kanoet

velduil velduil

10 december: Den Ham

9 december: Ameland

Net als de afgelopen dagen loop ik 's ochtends naar het strand om de drieteenstrandlopers te bewonderen. Later ook nog even naar de haven waar vooral de enorme groep scholeksters opvalt.

De wind is gaan liggen, maar er zijn talrijke buien en buitjes. Tussendoor soms heel even zon. Later met de overgebleven familieleden nog eens het rondje Buurderblinkert.

route 's ochtends; route Veerdam; route 's middags; natuur

8 december: Ameland

Opnieuw 's ochtends naar het strand. Het is stormachtig. Ook vandaag stelen de drieteenstrandlopers de show. Die kleine pluisjes lijken helemaal geen last te hebben van de harde wind.

Later op de dag loop ik met Petri opnieuw met de storm in de rug over het strand maar wel in de zon. Via de Buurderblinkert terug naar ons huis. Er is dan nog even tijd om bij de Veerdam te kijken maar daar waait het zo mogelijk nog harder. Vroeg uit eten bij de strandtent. De kinderen betalen.

route 's ochtends; route 's middags; route Veerdam; natuur

stormachtig Ameland

scholekster scholekster

7 december: Ameland

's Ochtends als het licht wordt loop ik even naar het strand. Weinig te zien, afgezien van de drieteenstrandlopers, meeuwen, scholeksters en een paar steenlopers. Op het strand loop ik een stukje in oostelijke richting (wind in de rug) en dan via de duinen en een bosje weer terug. Erg leuk: in dat bosje zitten goudhaantjes en ook vuurgoudhaantjes.

's Middags is er tijd voor een langere wandeling. Opnieuw voor de wind over het strand, en dan vanaf het Oerd langs de Stuifdijk weer terug. Inmiddels schijnt de zon zelfs zo nu en dan, en het blijft vandaag bijna helemaal droog. Als ik rond 15:15 terug ben is de rest er nog niet (we vieren Mart's verjaardag om 16:00 uur). Ik rijd nog even naar de haven maar vandaag is de kuifaalscholver er niet. Wel een groepje kanoeten onder aan de dam.

's Avonds vieren we Sinterklaas.

route 's ochtends; route 's middags; route Veerdam; natuur

vuurgoudhaan

drieteenstrandloper drieteenstrandloper

6 december: Ameland

Weekendje Ameland. Het weer is bar en boos. Als we wachten op de boot in Holwerd zit er in het slib een rosse grutto. Verder is het erg grijs en nat. Nadat we ons huis betrokken hebben kunnen Petri en ik wel even naar zee lopen voordat ik een deel van de rest van de familie van de veerboot ophaal. Op het Noordzeestrand vallen vooral de drieteenstrandlopertjes op. Heerlijk gezicht. Ik ben iets te vroeg in de haven en loop even naar de andere kant waar een kuifaalscholver actief is. Dan begint het weer te plenzen. Later nog eens naar de Veerdam en zo zijn we 's avonds compleet.

´s Avonds laat lopen we nog even gezamenlijk naar het strand.

route 's middags; route 's avonds; natuur

rosse grutto kuifaalscholver

3 december: Noordhorn

route; natuur

pontische meeuw blauwe kiekendief en roek

1 december: Holwerd

Rondje vanaf Holwerd over de veerdam en door de kwelders. Daar is altijd van alles te zien. Langs de veerdam zijn steeds de oeverpiepers actief. Op de kwelder zijn het vooral de wulpen die je hoort. Er zitten ook veel bergeenden, scholeksters en tureluurs. Bij de veerhaven lopen natuurlijk steenlopers, en ook een paar paarse strandlopers. Aan de oostelijke kant van de veerhaven zit een enorme groep fraters en putters. Prachtig gezicht als ze gezamenlijk opvliegen, alles door elkaar. Dan valt de groep weer neer op de kwelder en kruipen de fraters en putters bovenin de uitgebloeide zulteplanten om te snoepen van de zaden.

frater en putter

Dan naar het uitzichtpunt in de kwelder. Het is nat en modderig maar nog wel te doen. Verder via de Waddendijk in oostelijke richting. Boven Ameland lijken steeds buitjes te hangen, maar er is nauwelijks wind en de buien verplaatsen zich bijna niet. Vanaf de dijk is er mooi zicht op een grote groep kluten. Als ze opvliegen ziet het er prachtig uit.

Op de terugweg kom ik langs het kunstwerk "Wachten op hoog water" van Jan Ketelaar. Het staat boven op de dijk en valt enorm op. De vogelpoep op de hoofden van de figuren maakt ze nog kwetsbaarder.

Wachten op hoog water - Jan Ketelaar kluut

Wachten op hoog water - Jan Ketelaar

paarse strandloper oeverpieper

terug naar November 2019

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain". De foto's zijn beschikbaar onder de Creative Commons "Attribution, No derivatives" licentie.