Gertjan's Looblog November 2020 navigation back navigation home navigation forward

29 november: Berlicum

's Ochtends even naar Geldermalsen voor een Humes Bladkoning. Die laat zich onmiddellijk duidelijk horen als ik uit de auto stap en hij blijft een paar minuten zingen. Ik zie hem echter niet, blijkbaar verscholen in een enorme klimop. Als ook het zingen stopt geef ik het gauw op.

Aan het eind van de ochtend nog een korte wandeling door Berlicum, samen, terwijl we wachten tot we M. kunnen bezoeken. IJsvogel op een paaltje. Later is er nog even tijd om achter Kruisstraat een steenuil te bewonderen die op een enorme boerenbedoening heeft plaatsgenomen.

's Middags bezoeken we L. in haar nieuwe huis bij de Maliebaan.

28 november: Bossche Broek

Naar Brabant. Onderweg is het erg mistig maar als we in de buurt van Almere zijn klaart het wat op. Dat komt goed uit want ik wil bij de Eemhof even stoppen om in het haventje daar een parelduiker te fotograferen die daar al een paar dagen zit. Altijd een raadsel hoe zo'n zeevogel daar is terechtgekomen.

's Middag wordt er opgeruimd in Berlicum, maar mijn aanwezigheid is niet nodig en zou bovendien het aantal aanwezigen boven het corona-maximum doen uitkomen. Ik loop dus een mooi rondje door het Bossche Broek en het gebiedje rond Halder/Haanwijk/Herlaer - langs de Dommel. De zon gaat even flink schijnen en het deel van de route ten zuiden van de A2 ziet er erg mooi uit. Er zijn dus toch nog wel een paar kleine mooie stukjes Brabant over.

Als ik bijna terug ben kan ik nog even een ijsvogel goed bekijken. Altijd leuk als een paar voorbijgangers dan ook mee kijken en enthousiast zijn. Ondertussen komt de mist weer opzetten en tien minuten later is alles weer grijs.

parelduiker

Oud Herlaer

25 november: Jaap Deensgat

Nog een vrije dag. Met de fiets naar Lauwersmeer. Aardig weer, maar erg weinig te zien.

wandelroute; fietsroute; foto's; natuur

23 november: Beijum

De lunchpauze wordt besteed aan een mini-rondje bij Beijum, om een bruine boszanger te spotten. Met hulp van andere belangstellenden lukt dat uiteindelijk.

22 november: Lauwersoog, Middelstum, Eemshaven

Vandaag schijnt de zon plotseling wel volop. Eerst weer even naar Lauwersoog, maar daar is niet veel te zien. Samen lopen we een rondje vanaf Middelstum - zelfde rondje als bijna dertien jaar geleden. De zon maakt het aangenaam. De kerk van Middelstum ziet er indrukwekkend uit. Toornwerd is aardig. Op de begraafplaats op de wierde staat een torentje (dat niets met de naam Toornwerd van doen heeft) dat er in de zon mooi uitziet. Er groeit al volop speenkruid: aankondiging van een nieuw voorjaar.

Na afloop rijden we nog even door naar de Eemshaven en lopen tot het eind van de westelijke pier. Daar zwemt vlakbij een mooie zwarte zee-eend.

route Lauwersoog; route Middelstum; route Eemshaven; foto's; natuur

grote mantelmeeuw speenkruid

Middelstum Toornwerd

zwarte zee-eend zwarte zee-eend zwarte zee-eend zwarte zee-eend

21 November: Ternaard en Lauwersoog

Heel donkergrijze dag met veel wind en miezer. Langs de Friese kust vallen opnieuw de vogellijken op (vogelpest). Vermoedelijk steeds brandganzen, maar vaak is er weinig meer van te maken. Leukste is een badderende rietgors, bij de veerdam in Holwerd. Na afloop nog even kijken in Lauwersoog.

route Ternaard; route Lauwersoog; foto's; natuur

rietgors zilverplevier

20 november: Nijlandpolder

19 november: Lauwersoog Haven

Minirondje aan het eind van de middag. Stormachtige omstandigheden in Lauwersoog en erg hoog water. In de haven zwemt een drieteenmeeuw, erg leuk want die zie ik niet vaak.

drieteenmeeuw eider

16 november: Vale lijster

vale lijster

Tussen de bedrijven door even vlug op en neer naar Paesens - Moddergat want daar zit zo maar een vale lijster in de struiken. Erg veel vogelaars, en lang geen anderhalve meter afstand. Zodra ik een glimp heb opgevangen vertrek ik weer.

foto's; natuur

15 november: Spanjaardsdijk Noord

Rondje naar de Spanjaardsdijk voordat het regengebied het noorden heeft bereikt. Nu schijnt de zon nog. Veel vogelaars op de Spanjaardsdijk, blijkbaar om foto's te maken van blauwe kieken. Die laten zich goed zien. Ook een groepje wilde zwanen vliegt over. Die vogelaars zijn allemaal met de auto, dat levert onhandig gedoe op op dit smalle doodlopende weggetje. Ook een boze boer. Een van de automobilisten vraagt meewarig of ik geen auto heb.

blauwe kiekendief

14 november: Onlanden

Zeer grijs. 's Ochtends mist, later lichte miezer. Geen auto, dus naar de Onlanden. Nog wel wat leuke soorten: slechtvalk, klapekster, havik, blauwe kiekendief, bruine kiekendief.

13 november: Peazemerlannen

ijsgors sneeuwgors

Na de mist van eergisteren wil ik toch weer terug naar de Waddenkust - en dan is dit mooiste plek. Er zijn hier ook ijsgorzen gezien, en die heb ik dus gemist, dus nog een reden om hier terug te gaan. Vandaag zie ik ze wel, en verder ook de typische soorten voor dit gebiedje: sneeuwgorzen, strandleeuweriken, oeverpiepers, kanoeten, paarse strandlopers. Alleen fraters zie ik vandaag niet.

Als ik op het eind van de pier behoedzaam een sneeuwgors op de foto probeer te zetten voel ik plotseling dat ik bekeken word. Een zeehondje staart me aan op nog geen tien meter afstand.

gewone zeehond

12 november: Dwingelderveld

Ik doe 's ochtends rustig aan want er is een regengebied onderweg van zuidwest naar noordoost. Als ik om half tien bij de parkeerplaats van het Dwingelderveld bij Spier ben is daar de regen net voorbij en zie ik de eerste blauwe plekken tussen de wolken door. Het is rustig vandaag. De witoogeend lukt niet. Ik zie wel drie kraanvogels. Zo nu en dan overvliegende groepen rietganzen.

Dwingelderveld

Dwingelderveld Dwingelderveld

11 november: Peazemerlannen en Kropswolderbuitenpolder

Het mist nog steeds, en de mist blijft hangen tot een uur of drie. In de Peazemerlannen is het dus lang niet zo mooi als anders. Er zijn wel veel vogelaars, want er zit al een paar dagen een rosse franjepoot. Ik ben niet erg optimistisch om de vogel te zien want het is echt heel erg mistig. Het lukt uiteindelijk toch. Verder is er niet zo veel aan in deze omstandigheden. Opvallend is nog wel een brandgans met vogelgriep - zie filmpje. Er liggen hier ook zo nu en dan dode brandganzen.

Rond het middaguur geef ik het op en rijd via Hoogkerk (een pestvogel! De laatste keer dat ik een pestvogel zag was in maart - een week voor de eerste lockdown...) naar de Kropswolderbuitenpolder. De bruine boszanger is hier blijkbaar weer gevlogen.

route Peazemerlannen; route Kropswolderbuitenpolder; foto's; filmpje van brandgans met vogelgriep; natuur

rosse franjepoot pestvogel

10 november: Vlieland

schelpkokerworm

Dag van vertrek. Na het ontbijt schijnt de zon nog even en ik neem een kijkje bij het strand. Opnieuw grote sterns, grijze zeehonden en eiders. Samen is er nog tijd voor een kort rondje voordat de boot om 11:45 vertrekt. We lopen via de haven over het strand naar het noorden, in de zon. Op het strand slechts een paar meter van de branding vandaan zijn wonderlijke rechtopstaande zandvormpjes te zien, sprietjes van een paar centimeter hoog. Het gaat hier blijkbaar om duizenden schelpkokerwormen. Die wormpjes zitten in een kokertje dat gebouwd is van zand en stukjes schelp. Gek gezicht.

Op zee weer een zeekoet. Terug door de duinen, en dan komt plotseling de mist opzetten. Binnen de kortste keren is alles in een dikke mist gehuld. De hele terugweg op de boot is er helemaal niets te zien, helaas.

route Strand Stortemelk; route Havenstrand; foto's; natuur

eider

9 november: Vlieland

Ook voor vandaag is de weersverwachting goed, maar het is 's ochtends bewolkt en nat. Als ik na ontbijt eerst even naar zee rijd gaat het zelfs regenen. Later op de ochtend is het droog en zo nu en dan ook weer zonnig. We lopen een aardig rondje door de duinen ten oosten van het bomenbos. Veel cranberryplanten en zo nu en dan nog wat bessen (die mag je hier in het najaar vrij plukken). Stukje langs het strand levert een zwarte zee-eend op. Bij een mooi veentje vlakbij het eindpunt groeit rijsbes. Als we terugfietsen en nog even bij de haven kijken vliegt er een slechtvalk over. route; foto's; natuur

grote stern grote stern grote stern grote stern

Vlieland

grijze zeehond slechtvalk

8 november: Vlieland

Ook vandaag heel mooi zonnig weer, en dus opnieuw even naar de haven 's ochtends voor de zonsopkomst. Na het ontbijt rijd ik even naar het strand, de strandovergang op camping Stortemelk is het dichtstbij. Zeekoeten, eiders, rotganzen en grote sterns. Het mooist is een groepje dwergmeeuwen.

Daarna lopen we samen een rondje door het duingebied ten westen van het dorp. Dit is een uitgezette route over de zogenaamde Kikkerbult, maar als we even voorbij km 6 zijn kiezen we voor het strand. Goede keuze, want er zijn veel zeevogels te zien. Alken, zeekoeten, roodkeelduikers. Ook een grijze zeehond en een middelste zaagbek. En natuurlijk steeds rotganzen, eiders, en drieteenstrandlopers.

's Avonds uit eten in het restaurant dat bij het hotel hoort. Erg lekker. route voor ontbijt; route na ontbijt; route Kikkerbult; foto's; natuur

Vlieland stadsduif

dwergmeeuw roodkeelduiker
alk zeekoet

7 november: Vlieland

Weekje vrij, dat begint met een weekendje Vlieland. Hotelkamer met eigen keuken, dat is wel nodig met alle horeca dicht. De weersverwachting is uitstekend, en 's ochtends vroeg loop ik even naar de haven voor een mooie zonsopkomst. Ook na het ontbijt nog even, voordat we samen naar het Posthuis fietsen (eigen fietsen mee) en daarvandaan mooi rondje om de Kroonpolders lopen.

route voor ontbijt; route na ontbijt; route Kroonpolders; fietsroute; foto's; natuur

zilvermeeuw drieteenstrandloper

Vlieland

eider rotgans

5 november: Peazemerlannen

2 november: Lauwersoog

Kort rondje tussen de buien door. Eerste paarse strandloper van het seizoen.

1 november: Eemshaven en Het Beeld

Na het ontbijt naar de Eemshaven, maar te laat voor de alpengierzwaluw. Ik loop een stukje langs de dijk tot aan de oostelijke havenpier. Geen bijzonderheden.

's Middags samen een rondje vanaf de uitkijktoren in de Onlanden. Maar het weer verslechtert snel en we lopen tweede deel van het rondje in de regen.

route Eemshaven; route Het Beeld; foto's; natuur

terug naar Oktober 2020

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain". De foto's zijn beschikbaar onder de Creative Commons "Attribution, No derivatives" licentie.