Gertjan's Looblog Oktober 2021 navigation back navigation home navigation forward

31 oktober: Schiermonnikoog

Opnieuw vroeg naar zee. Even later is ook J. daar om te zien of er wat voorbij wil vliegen. Het weer is flink opgeknapt, en hoewel het nog niet erg licht is zien we een paar zeehonden, en steeds weer zeekoeten. Als we teruglopen mijn eerste keep van deze winter. Er vliegt ook een sperwer rond.

Met een flinke groep daana op de fiets en naar de Kobbeduinen. Bij het baken worden de fietsen geparkeerd en lopen we een eind de kwelder in. Bij km 1 haken de meesten af (het is erg modderig en een deel wil al met de boot van half twee terug) en met vijf man lopen we verder totdat bij km 2 het pad niet doorloopt naar het strand. Uiteindelijk lukt mij dat wel bij km 3 maar de rest probeert een andere optie en keert later om. Nadat ik bij het strand roodkeelduiker en zwarte zee-eenden heb gespot haal ik de rest weer in bij km 8.

Lunch bij De Marlijn en dan gaat de rest terug naar de vaste wal. Ik heb morgen vrij genomen en blijf als enige nog een nachtje. Daarom heb ik tijd voor een rondje vanaf De Marlijn langs het strand. Het is grijs en de verwachte regen komt pas 's avonds (dan komt de hemel naar beneden). Voor die tijd geniet ik nog van strandleeuweriken, nog een roodkeelduiker dichtbij, en een groepje zwarte zee-eenden.

route 's ochtends (benadering); route Kobbeduinen; route De Marlijn; foto's; natuur

Schiermonnikoog

strandleeuwerik roodkeelduiker

30 oktober: Schiermonnikoog

Kort rondje voordat "iedereen" wakker is, en de regenzone ons bereikt heeft - en tot diep in de middag voor grijs en nat zorgt. Naar zee natuurlijk, maar met zeer slecht zicht is er niet veel te zien.

Later in de ochtend toch met een grote groep op de fiets. Eerst naar mooie duinvallei ten westen van de vuurtoren. Dan naar de bunker en een poging om te lunchen bij De Marlijn. Te druk, dus met een andere groep wordt het uiteindelijk lunch in het dorp. 's Middags weer even op de fiets met een paar andere belangstellenden. Naar de Westerplas (het is droog in de vogelhut) en de jachthaven.

route Schiermonnikoog; foto's; natuur

Schiermonnikoog

29 oktober: Schiermonnikoog

Met zo'n 25 collega's kunnen we nu eindelijk (na twee eerdere afgelastingen vanwege u weet wel) naar Schiermonnikoog. Ik ga op de fiets naar Lauwersoog, en neem dan de boot van 12:30. Het is heerlijk weer. Met J. sta ik natuurlijk aan de reling om te zien of er nog wat bijzonders voorbij komt. Zeehondje in de haven. In de verte een slehchtvalk. Een mooie zeehond en een zwarte zee-eend van dichtbij.

Nadat we ons in "It Aude Kolonyhûs" hebben geïnstalleerd loopt een groepje van een man of vijf naar zee, en vandaar over het strand naar De Marlijn. Na een biertje gaat het terug via het fietspad door de duinen.

route Schiermonnikoog; foto's; natuur

grote bonte specht gewone zeehond

24 oktober: Culemborg

Met een aantal familieleden lopen we een rondje door Culemborg. Het uitgangspunt is een route van de Vrije Academie, maar die passen we geregeld aan omdat we ook andere plekken willen bezoeken. We beginnen bij "Lekkers aan de Lek" aan de Varkensmarkt, met koffie/thee en zoetigheid.

Bakelbos, Culemborg

Eerst naar de Binnenpoort, ouderlijk huis van J. die feilloos de bewoners van de verschillende huizen kan opnoemen (althans die van zo'n 50 tot 60 jaar geleden). Dan langs de katholieke kerk waar we naar binnen gluren en kunnen zien dat de preekstoel van waaruit ik nog eens een bruidsreportage heb gefilmd verplaatst is. De kerk schijnt te koop te zijn vanwege te weinig kerkgangers. Via de Markt gaat het naar het kruispunt van Kattenstraat en Tollenstraat, beter bekend als "De Vier Hoeken". De Kattenstraat is (als ik goed heb opgelet) de oudste straat van Culemborg, en fungeerde destijds als dijk van de Lek.

Dan via de Slotstraat met Drostehuis naar het Voorburg. Bij elke paar huizen weet wel iemand een vroegere bewoner of winkel te duiden. Ik moet soms denken aan het programma "Hier zijn de van Rossems". Vanaf het Voorburg lopen we via één van de vier dreven naar de Achterweg en kerkhof. Graf ziet er goed uit, maar A. en J. hebben valsgespeeld door hier vanochtend vroeg de boel al wat te fatsoeneren. Terug via Bakelbos en over de Lekdijk.

Het uitzicht over de Lek is heerlijk - het is vandaag ook fantastisch weer, met de hele dag felle zon wat het maken van foto's in de stad wel lastig maakt vanwege enorm verschil in belichting van de zonnige delen en de schaduw. Op verzoek van ondergetekende lopen we naar de pont. Hoog in de lucht een sperwer. We varen over en bewonderen het prachtig gerestaureerde "Landlust" waar vroeger een herberg was gevestigd. Kort praatje met bladblazende bewoner. J. en L. weten nog dat hier vroeger zelfs een kleine speeltuin was.

veerpont over de Lek, Culemborg

Dan weer terug het centrum in naar de Scherpe Hoek, kruispunt tegenover de Fransche School (met opvallende "vloeddeur" die een meter boven de straat begint), en het Jan van Riebeeckhuis. Dat laatste is blijkbaar een beetje nep. Dan weer de dijk op en even kijken naar de Ronde Haven, voordat we in de Herenstraat aanleggen bij het Elisabeth Weeshuis. Hier zat vroeger de christelijke HBS waar L. nog een paar maanden school is gegaan, voordat ze naar Utrecht werd gedwongen. Tijdens dit trieste verhaal zitten we overigens heerlijk op het terras in de Weeshuistuin van de zon te genieten (met koffie/thee en broodje kaas).

Landlust, Culemborg

We steken de Markt weer over om even te kijken bij de Ridderstraat waar onder andere onze kleuterschool vroeger zat, en de Mariakroon waar we ook getafeltennist hebben. Dan via de plaats waar vroeger het grote klooster stond, en later het Studiecentrum/PBNA, en nog later de Sociale Academie totdat een geweldige, legendarische, brand in 1976 het grootste deel van het complex verwoestte. De kapel is nu omgebouwd tot appartementen en daarnaast staat nu een groot gebouw waarin de gemeente huist.

Voor een deel van de aanwezigen zit de tijd erop, en de anderen lopen via Zandstraat naar de Meerlaan. Sommige onderdelen van het ouderlijk huis zijn nog net zo lelijk als vroeger. Net als de top van de watertoren die je hiervandaan goed ziet. Dan gaan ook de anderen terug. Ik loop met huisgenoot P. terug naar het Jach, via de Paardengracht en Westersingel. Op de hoek is een plekje waar je vroeger de eendjes kon voeren, tegenover het "Eendenhuis". Dit hoekje ziet er nog precies zo uit als zestig jaar geleden. Een van de oudste stukjes film waarin ik voorkom is hier opgenomen. Ik vermaakte me toen met vogels heel anders dan nu...

Eendenhuis, Paardengracht, Culemborg

23 oktober: Lauwersoog - Moddergat

Naar de Waddenkust, want daar is de afgelopen week in de winderige omstandigheden veel gezien. Bijvoorbeeld veel kleine alken, heel bijzonder. Maar die krijg ik vandaag niet te zien. Het weer is vandaag veel rustiger en de zon schijnt geregeld. Als ik in de haven begin vliegt mijn eerste middelste zaagbek van het seizoen voorbij. Even later zwemt er ook eentje in de haven rond.

Dan verder langs de dijk naar Moddergat. Het wordt vloed. Op de zandplaten bij de hoek van Bant veel zilverplevieren, bonte strandlopers, wulpen. Ook rosse grutto's. Bij km 9 loop ik de doodlopende dijk op. Daar krijg ik een mooie show te zien van een stel velduilen. Eerst lijken ze door mijn aanwezigheid opgeschrikt te worden. Even later is er eentje in de slag met een zwarte kraai. Ze vliegen samen steeds hoger, recht boven mijn hoofd. Stijve nek van recht omhoog turen.

Verder naar de Peazemerlannen. Daar is nog niet veel te zien. Ik meen een ijsgors langs te horen komen, maar ik ben niet zeker. Wel weer oeverpiepers en langs de strekdam zit weer een kanoet. Ook de terugweg over de grasdijk door de Peazemerlannen levert weinig op. Als ik weer op de echte dijk terug ben komt een jagende ruigpootbuizerd boven de dijk aanvliegen, met protesterende kieviten om zich heen. Verderop langs de dijk twee keer een groepje sneeuwgorzen. Terug in de haven zwemt vlak onder de oever een zwarte zee-eend.

velduil

aalscholver zwarte zee-eend

20 oktober: Nijlandsterpolder

Gisterenmiddag naar Eindhoven voor de bul van Kris! Vandaag thuis werken en (vergeefs) wachten op het afleveren van materiaal voor nieuwe badkamer. 's Ochtends nog wel kort rondje door de polder. Winderig. Niets opvallends te zien.

route; natuur

17 oktober: Peazemerlannen, Jaap Deensgat

's Ochtends naar de Peazemerlannen, maar nog weinig wintergasten. Wel een mooie kanoet op de strekdam die zich van dichtbij laat bewonderen. Veel oeverpiepers, en een viertal rumoerige zilverplevieren.

Samen 's middags een rondje vanaf Jaap Deensgat. Eerst langs de kazerne waar nu Afghanen worden opgevangen. Dan oversteken en dijkje volgen waar het gras wat te hoog staat. Het is overal erg rustig, afgezien van de herrie van het autoverkeer. Opwinding pas als we bijna terug zijn en een visarend aan het jagen is.

route Peazemerlannen; route Jaap Deensgat; foto's; natuur

16 oktober: Schiermonnikoog

Opnieuw vroeg naar Schier, maar er zijn nu veel meer mensen op de vroege boot. Vakantie? Het wordt een heel grijze dag, en er is daarom niet veel te zien. Wel leuk: groepje sneeuwgorzen en groepje strandleeuweriken. Langs de Waddendijk mooie zilverplevier en goudplevieren en steeds oeverpiepers. Als de veerboot vertrekt vliegt een groep kluten op. Mooi gezicht.

zilverplevier oeverpieper

kluut

12 oktober: Lauwersoog

Aan het eind van de middag nog even naar Lauwersoog. De harde noordwestenwind zorgt in theorie voor een grotere kans op bijzonderheden. Die zijn er niet, totdat iemand me vlak voor ik terug ben bij de auto wijst op een rosse franjepoot die net onder de dijk in de golven aan het fourageren is.

rosse franjepoot

10 oktober: Onlanderij en Punt van Reide

Prachtige dag. 's Ochtends naar de Onlanderij. Veel baardmannetjes. Blauwe kiek. Visarend vliegt over met net gevangen visje. Even later zie ik hoe een grote zilverreiger een visje vangt.

Daarna breng ik R. A. en H. naar de start van de 4mijl in Haren. A. loopt een dik PR (onder de 35 minuten). En R. verslaat H. en is dus ook tevreden (net onder de 29 minuten).

Vervolgens naar de Punt van Reide. Het is daar fantastisch. Al gelijk drie brilduikers in het plasje binnendijks. Enorme wolken van bonte strandlopers (of goudplevieren?). Mooie kleine strandlopers en bontbekplevieren van dichtbij. Ook hier al oeverpiepers.

route Onlanderij; route Punt van Reide; foto's; natuur

visarend kleine strandloper

wolken bonte strandlopers boven de Dollard

Breebaartpolder

Punt van Reide

9 oktober: Peazemerlannen

De hele week belooft de weersverwachting alleen maar zon op zaterdag, dus ik ben flink sacherijnig als de mist tot in de middag blijft hangen. Weinig te zien en weinig foto's dus. Humeur wordt een klein beetje beter van een velduil die opvliegt van het puntje van de strekdam. Daar drentelt ook een verdwaalde tjiftjaf rond. Dan een blauwe kiek, mannetje. En even later twee mannetjes tegelijk.

ekster op schaap

5 oktober: Den Ham

2 oktober: Schiermonnikoog

Met de vroege boot. Er zijn slechts zes medepassagiers. Ik ben dus al om 07:15 op Schier, en dan is het nog niet echt licht. Vandaag staat het oostelijk deel van het eiland op het programma. Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit geweest ben, althans verder dan het baken. Nu moet ik toch eens naar het Willemsduin, en ook een stuk over het strand naar het oosten. In die richting groeit het eiland steeds verder aan. Dat leidt dan trouwens steeds tot correcties van de provinciegrens, want anders hoorde inmiddels een flink deel van Schier bij Groningen. Ik ben lang niet tot het uiterste oostelijke punt gelopen, en desondanks was de route al 31 kilometer.

drieteenstrandloper Jan-van-gent

Schiermonnikoog vanaf het Willemsduin

terug naar September 2021

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain". De foto's zijn beschikbaar onder de Creative Commons "Attribution, No derivatives" licentie.