Hoorcolleges: Harmonie H15.036 di. 11:15-13, 2 nov. t/m 14 dec.
Practica: Harmonie H12.102, do. 9-11, 4 nov. t/m 9 dec.
Bureau : Harmonie H11.436 Spreekuur ma. 15:15-16
Email: nerbonnelet.rug.nl
Email: scarfboyyahoo.com
De Inleiding Infomatiekunde voor wordt door John Nerbonne verzorgd. Het doel is enerzijds enkele basisvaardigheden in wetenschappelijk werken en schrijven te verzorgen en anderzijds een schets te geven van de mogelijkheden van de Informatiekunde waarbij een zekere nadruk op "Groningse thema's", d.w.z. de Alfa-informatica, niet te ontkennen is. We zullen het over de verwerving, organisatie, verwerking, analyse en presentatie van informatie hebben, misschien met een bijzondere klemtoon op elektronische teksten, maar dit is een bijzonder actief gebied.
Er is een handleiding beschikbaar die een cursusbeschrijving en rooster inhoudt en ook aangeeft welke boeken worden gebruikt, en hoe getoetsd wordt.
Week | Thema's | Materiaal, incl. Sheets | Opmerkingen |
1 | Studie Informatiekunde | Informatiekunde Studiegids vooral blz.5-6 (van de .pdf bestand). | Zie notulen, week 1. |
Letteren & Computers | Inleidende Opmerkingen | Wat is Alfa-informatica? (praatje bij buluitreikingen Alfa-informatica) | |
Electronische Incunabula, (J.Nerbonne, 9/95, RuG) | |||
2 | Informatiesystemen, Bibliotheek | ||
3 | Databases | Databases in IK | |
4 | Communicatie in Digitale Media | Language Processing in CMC | Herring's Frontiers in CMC |
Computer-Mediated Communication, Groningen | |||
5 | Informatiezoeken en -vergaren | IR | Zie notulen, week 4. |
Search Engines | Zie query enhancement. | ||
Current Topics | Zie actuele thema's. | ||
6 | Strings! | Soundex, DICE, Levenshtein | Zie notulen, week 5. |
7 | Algoritmiek | Intelligente Programma's? | Zie notulen, week 7. |
Bij het practicum wordt gebruik gemaakt van het formateringsprogramma LaTeX. Alhoewel er bij de verschillende onderdelen steeds het nodige wordt uitgelegd, verdient het de aanbeveling om ook het volgende te lezen. Deze zijn er om de eerste stappen en ook het nakijken te versimpelen. Men hoeft zeker niet alles in deze lijst door te werken!
Bij alle opdrachten gaan de docenten van informatiekunde ervan uit dat studenten alleen hun eigen werk indienen. Zie de verantwoordelijkheden van studenten voor motivatie en details. Soms is de reactie van studenten dat ze het niet zo bedoelden, maar de wetenschappelijke cultuur vereist streng dat men alle belangrijke bronnen identificeert.
Er zijn vijf kortere opdrachten en ook een werkstuk. In het algemeen wordt de opdracht uitgelegd, en dan heeft men een week om de opdracht uit te werken en in te dienen. Er is een aftrek voor late opdrachten: late opdracht tellen maar ter helft, en opdrachten meer dan een week laat tellen helemaal niet.
Een project dat zeer mooit laat zien hoe automatisering het werk van
geesteswetenschappers kan vorderen is het MALACH project in
Maryland, waar ze geindiceeerde toegang verlenen aan 116,000
gesprekken met 52,000 mensen in 32 talen (in totaal 78 terabytes) door
middel van automatische spraakherkenning. Het gaat om slachtoffers
van de holocaust 1933-1945.
John Nerbonne
Last modified: Wed Nov 10 21:44:52 CET 2004