Home

Inleiding Informatiekunde: Opdracht 4

In de loop van de 90'er ging men over van de benoeming 'IT' naar wat we vanddag 'ICT' noemen. Het besef was groot dat communicatie een steeds belangrijkere rol speelt in het gebruik van informatietechnologie. Een van de grootste (en beste) computerfabricanten (SUN) adverteerde met de spreuk "het net is de computer".

Inhoudelijke Richtlijnen

Praktische Richtlijnen

Gebruik deze opdracht als kans om de onlangs geoefende vaardigheden met BibTeX te oefenen.
  1. Gebruik LaTeX om de gelijking over entropie te laten zien. Ja, dit betekent dat het mooiste is, als het ook in het verhaal kan zijn. Als dat niet lukt, zet het gewoon in een voetnoot aan het eind. Zie Wilkins' LaTeX Primer, vooral de apragrafen over Math mode, superscripts and subscripts, en standaard functies (sin, cos, etc.).
  2. Gebruik de grafiek in de bestand entropy.ps om het idee van de onzekerheid (die in de informatietheorie ook "entropie" heet) te verbeeldlijken. De grafiek toont de onzekerheid van een variabele met maar twee mogelijkheden, b.v. het wel of niet aanwezig zijn. Let op dat de grafiek maximaal is als de kans precies 0,5 is -- dit is de situatie met de maximale onzekerheid. Ze is minimaal waar de kans tegen 0 ofwel 1 gaan.
  3. Gebruik een tweede grafiek die uzelf vindt b.v. op de world-wide web. Deze moet u dan ook naar postscript converteren, b.v. door middel van het programma xv.

Tips

Zie de eerste opdracht.