In de inleiding van de cursus bespreken we eerst de opzet van de studie, voor wie het gedacht is, waarmee men zich bezig houdt, en wat men na de studie vaak doet. We schenken bijzondere aandacht aan het eerste jaar. De geschiktste achtergrondlectuur is Alfa-informatica Studiegids, vooral blz.5-6 (van de .pdf bestand). Een verdere samenvatting is het praatje dat vaak als inleiding bij buluitreikingen dient. Het zal opvallen dat het praatje vooral toepassingen noemt om te illustreren wat de studie is. Omdat de toepassingen concreet en nuttig zijn, illustreren ze voor sommige mensen optimaal wat deze taak van wetenschap is.
Maar toepassingen zijn nog geen wetenschap. Daartoe horen ook theorie en experiment. Ik heb in mijn oratie, Electronische Incunabula, (J.Nerbonne, 9/95, RuG) getracht een populaire-wetenschappelijk, maar serieus antwoord te geven op de vraag naar theoretische en experimentele vooruitgang in letterenstudies die de computer mogelijk maakt.
Calculemus@human. Een voorverkenning naar de plaats van de geesteswetenschappen in de informatiesamenleving door Gerard Drosterij, Jeroen van den Hoven, Gert-Jan Lokhorst, Jos de Mul en Irma van der Ploeg, Centrum voor de Filosofie van de Informatie- en Communicatietechnologie te Rotterdam, januari 2000.Voor het gevoel van de Groninger Alfa-informatici is de discussie te zeer op een bespiegelende rol van de geesteswetenschappen (die we overigens
Opdracht Schrijf een stuk om de Alfa-informatica positie te onderbouwen. Schrijf dit als discussiebijdrage in reactie op "Calculemus@human" gebruik makend van de bovengenoemde oratie en van verder materiaal in de cursus. Let op de algemene richtlijnen voor werkstukken.
In "What is Humanities Computing?" Willard McCarty offers the following answer to his title question:
Humanities computing is an academic field concerned with the application of computing tools to arts and humanities data or to their use in the creation of these data. It is methodological in nature and interdisciplinary in scope. It works at the intersection of computing with the arts and humanities, focusing both on the pragmatic issues of how computing assists scholarship and teaching in the disciplines and on the theoretical problems of shift in perspective brought about by computing. It seeks to define the common ground of techniques and approaches to data, and how scholarly processes may be understood and mechanised. It studies the sociology and epistemology of knowledge as these are affected by computing as well as the fundamental cognitive problem of how we know what we know. Its tools are derived from practical work in computer science, but like that work its application of them uses models of intelligence developed in cognitive science and philosophy of mind. It tests the utility of these models to illuminate particular objects of study by direct involvement in the fields of application. Its object of knowledge is all the source material of the arts and humanities viewed as data. Like comparative literature it takes its subject matter from other disciplines and is guided by their concerns, but it returns to them ever more challenging questions and new ways of thinking through old problems.On the other hand, as Stanley Fish has pointed out, "being interdisciplinary" is difficult, if not impossible, especially with respect to graduate education, and more especially when the disciplinary mix ranges from Computer Science to Art History. There are significant issues to be addressed when one contemplates an interdisciplinary graduate degree: for example, how would one teach a graduate student whose background is in music, in a graduate humanities computing course whose focus was architecture? And how, more abstractly, would one structure a graduate education in humanities computing so that it covered the breadth of issues, applications, and processes that would constitute training worthy of a degree, while still providing training in courses that also addressed a student body training in other, more discrete, academic fields?
Perhaps there are "common...approaches to data" and common cognitive problems that only appear clearly in the field of humanities computing but, by definition, we won't know what these problems or insights might be if we rest within the boundaries of our established scholarly domains, departments, and specialties. We need to come together in an extended discussion in order to discover whether we believe that humanities computing is, in fact, scholarly, and--if it is--what that scholarship consists in, and how it might best be cultivated and transmitted.
McCarty's position is not uncontroversial. John Unsworth has collected an interesting page of material discussing the question of whether Humanities Computing should be regarded as a discipline.
Opdracht Schrijf een stuk waar u de positie van McCarty uitlegt, en waar u laat zien waar verbindende elementen in Alfa-informatica zijn, in het bijzonder elementen die de verschillende deeldisciplines toch gemeenschappelijk hebben (computationele taalkunde en computationele geschiedenis, of computationele taalkunde en de computationele studie van literatuur, of computationele geschiedenis en de computationele studie van literatuur). Let op de algemene richtlijnen voor werkstukken.
John Nerbonne
Last modified: Mon Sept 6 1999