Eye Lab

Onderzoek met kinderen

Begrijpen en spreken

De afgelopen jaren (2007-2014) is in het Eye Lab een groot taalonderzoek bij kinderen uitgevoerd onder leiding van Petra Hendriks: het NWO/Vici-project "Asymmetries in grammar". Binnen dit project is op systematische wijze onderzocht hoe kinderen zinnen van anderen begrijpen en hoe ze deze zinnen zelf gebruiken. Het onderzoek is inmiddels afgerond. Aan dit onderzoek hebben heel veel kinderen tussen de 2 en 12 jaar met en zonder een vorm van autisme of ADHD meegedaan.

Op de website van het "Asymmetries in grammar"-project kunt u meer lezen over de resultaten van dit grote taalonderzoek. Onder andere kunt u hier lezen over het deelonderzoek van Gisi Cannizzaro naar de ontwikkeling van woordvolgorde bij peuters. Over het deelonderzoek door Sanne Kuijper naar de taalontwikkeling van kinderen met autisme en kinderen met ADHD is op onze website over taal en autisme meer te lezen.

Invloed van inlevingsvermogen op taalontwikkeling

In recent onderzoek in het Eye Lab wordt gekeken hoe goed kinderen zich kunnen verplaatsen in een andere persoon en wat de invloed hiervan is op hun communicatievaardigheden en taalontwikkeling. Voor een groot deel maakt dit onderzoek gebruik van taaltaakjes op de computer.

Taaltaakjes

In de taaltaakjes die in het Eye Lab worden uitgevoerd, is het meestal de bedoeling dat het kind naar een plaatje of filmpje op het scherm kijkt. Er wordt dan gevraagd of een zin die ze te horen krijgen klopt met het plaatje of filmpje op het scherm. Hier is een voorbeeldje te zien van zo'n computertaakje:



De olifant slaat zichzelf

"De olifant slaat hem, klopt dat?"



De olifant slaat hem

"De olifant slaat hem, klopt dat?"

Copyright © 2014  Eye Lab