Eye Lab

Een bezoek aan het lab

Algemeen
We waarderen het zeer wanneer ouders tijd maken om met hun kind naar de universiteit te komen. Op deze manier leveren ze een belangrijke bijdrage aan ons onderzoek naar taalontwikkeling. Onze onderzoekjes zijn zo ontworpen dat de kinderen ze over het algemeen met plezier uitvoeren.

Duur van een bezoek
Kinderen die meedoen aan het onderzoek brengen een bezoekje aan het Eye Lab. Hoe lang dit bezoek duurt verschilt per onderzoek. De kleinste kinderen zullen nooit langer dan een uur bezig zijn. Oudere kinderen zijn vaak iets langer bezig. In enkele gevallen kan dit zelfs een hele dag (van 09.00 tot 16.00) zijn. De ervaring leert ons dat kinderen ook na zo'n lange dag enthousiast het lab weer verlaten.

Tijdstip
Er zijn geen vaste momenten waarop het onderzoek plaatsvindt. In overleg met u zal er een tijdstip gekozen worden. Zit u krap in uw tijd? Denk ook eens aan een extra vrije schooldag zoals een margedag of vakantiedag.

Aankomst
U kunt gratis parkeren in een parkeergelegenheid van de universiteit. Bij binnenkomst kunt u zich melden bij de portier. U zult dan door een onderzoeker worden opgehaald en begeleid naar het Eye Lab. In de zithoek van het Eye Lab zal u worden uitgelegd wat er gaat gebeuren en u kunt eventuele vragen stellen. Het is mogelijk dat u wordt verzocht om een korte vragenlijst in te vullen over de taalontwikkeling van uw kind.

De eyetracker
Als het onderzoek kan beginnen, wordt uw kind begeleid naar de eyetracker. Uw kind gaat dan in een grote comfortabele stoel voor de eyetracker zitten. De eyetracker lijkt op een computerscherm. Afhankelijk van het onderzoek, de leeftijd van uw kind en mogelijke andere factoren kan u worden gevraagd om bij uw kind te gaan zitten. U zult in ieder geval altijd dicht bij uw kind in de buurt zijn.

Het onderzoek
Tijdens het onderzoek voert uw kind enkele taakjes uit. Een voorbeeld van een simpele taak zou kunnen zijn dat uw kind 'tv' moet kijken terwijl er verschillende afbeeldingen of filmpjes worden getoond. Andere mogelijke taken zijn: het aanwijzen van een of meerdere dingen op het scherm, beschrijven wat er op het scherm te zien is, of zeggen of een gesproken zin klopt met het plaatje op het scherm. In sommige gevallen zal er via een handpop met uw kind worden gepraat over de afbeeldingen op het scherm.

Na het onderzoek
Na afloop van het onderzoek ontvangt uw kind een klein cadeautje als dank.

Resultaten
Zodra er onderzoeksresultaten beschikbaar zijn, worden de uitkomsten op de website van het Eye Lab geplaatst (onder Taalonderzoek) of wordt er via een link verwezen naar de website met de uitkomsten. U kunt dan teruglezen wat er uit het onderzoek is gekomen.

Anoniem
Ons onderzoek naar taalontwikkeling gaat niet om individuele onderzoeksresultaten, maar om groepsresultaten. De individuele resultaten zullen dus ook niet beschikbaar worden gemaakt. Uw kind en zijn of haar resultaten blijven altijd anoniem.

Broertjes en zusjes
Voor de onderzoeker is het handig om te weten of u broertjes of zusjes van uw kind meeneemt en hoe oud zij zijn. Omdat het lab uit één ruimte bestaat, kan uw kind worden afgeleid door de aanwezigheid van zijn of haar broertje(s) of zusje(s). Als we van te voren weten met hoeveel kinderen u naar het lab komt, is het mogelijk om een aparte ruimte te regelen waar de andere kinderen onder toezicht kunnen spelen. We zullen ons best doen om iedereen tevreden te stellen.